• Anonym (orolig)

Tankat bensin i dieselbil.... hjälp

Maken är bortrest med dottern. Imorgon är det tänkt att dom ska köra hemåt. Men nu verkar det som han av misstag har tankat i bensin i vår dieselbil. Lite mindre än halvtank. Han körde en bit hem till sin syster, men sen när han skulle åka igen startar inte bilen och han misstänker sitt misstag. Vad sjutton händer nu??? Skärtorsdag imorgon - kanske inte öppet på alla verkstäder och hur mycket mycket kan detta gå på...

Finns det något man själv kan fixa? Så typiskt....

• Svar på tråden Tankat bensin i dieselbil.... hjälp
  • Anonym

kör inte med bilen är mitt råd. Ring sen nån verkstad och hör med dem hur ni ska göra

• Eisa

Haha men gud, jag drömde inatt att någon på FL skulle ställa den fråga

Vet dock ej svaret.

• Anonym

Kontakta en verkstad omgående innan bilen körs!
    Min man arbetar på en bensinstation & dom gånger folk har tankat bensin i dieselbilar så har dom fått lämna bilen kvar tills verkstan har öppet för att få hjälp att tömma tanken. Vet inte vad det kostar däremot.

• Anonym (play)

Försök att slanga ut så mycket som möjligt. Han måste veta ca hur mycket han tanka i. Ni får tanka DIESEL i en dunk flera dunkar helst. Tanka fullt med DIESEL!

• Anonym (Samma)

Det har hänt oss med, min man tankade fel. Det är tyvärr en rätt kostsam historia om man hunnit köra en bit så bensinen hunnit ut i motorn.. min man hann bara köra några hundra meter innan han kom på. För vår del räckte det med att tömma tanken på en verkstad, det gick på ca 3 500. Hoppas att det funkar som lösning för er med, killarna på verkstaden gjorde detta rätt snabbt. Kan nog bli knivigt att fixa detta på en skärtorsdag dock :(

• Anonym (hmm)

En släkting tankade också fel så det blev bensin istället för disel men dom hälde i nåt, kan det varit olja av nåt slag? Dom pratade iaf med en bilmekaniker som sa åt dom det och dom behövde inte tömma tanken eller något och bilen funkar än. Men kanske inte går om man kört med bilen är klart och den redan är död.

• Anonym (Hi, hi!)

Alltså, jag skrattade gott åt min svärfar när han gjorde samma sak. Trodde faktiskt bara att tjejer kunde göra en sån sak. Och inga kommentarer om könsdiskriminering nu, jag är tjej själv.
    Iallafall, det blev verkstad, tömning av tank och rengörning av motorn. 4500 kostade det!
    Tokigt! 

• Anonym (Tanka ej fel!)

Dessvärre klarar bensin bilar inte diesel lika bra som diesel bilar klarar bensin.. Men man kan klara sig billigt undan genom att EJ köra iväg med bilen. har man däremot gjort det.. Finns det risk att man sabbat det mesta i motorn. Det vill man såklart helst undvika. 

Lätt att vara efterklok när man tankat fel det är ingen rolig utgift att få.. Men har man så kallad drulleförsäkring så täcks det av den försäkringen. Har man däremot inte det.. Då kan det bli dyrt!

• Anonym (H)
    Anonym (Tanka ej fel!) skrev 2019-01-21 11:36:48 följande:

Dessvärre klarar bensin bilar inte diesel lika bra som diesel bilar klarar bensin.. Men man kan klara sig billigt undan genom att EJ köra iväg med bilen. har man däremot gjort det.. Finns det risk att man sabbat det mesta i motorn. Det vill man såklart helst undvika. 

Lätt att vara efterklok när man tankat fel det är ingen rolig utgift att få.. Men har man så kallad drulleförsäkring så täcks det av den försäkringen. Har man däremot inte det.. Då kan det bli dyrt!

Vilken tur du upplyste ts om det då det är 8 år sen hon skrev ;)
  • klyban
    Anonym (H) skrev 2019-01-21 12:19:08 följande:

Kanske TS fortfarande försöker starta bilen? Flört
    Förstår inte hur folk hittar till sånt här, och än mindre varför.

hur många meter var det?
  • Anonym (Tanka ej fel!)
    Anonym (H) skrev 2019-01-21 12:19:08 följande:
    Var mest tänkt för de som kanske hittar denna i framtiden som råkat ut för samma sak ;)
Svar på tråden Tankat bensin i dieselbil.... hjälp