• annacec

Bebis 3 veckor sov i 8 timmar - utan att äta! Är det fel?

Min bebis är 3 veckor och vi har haft lite krångel med mat och amning.Han går upp i vikt, men lite långsamt. Vi brukar väcka honom på natten för matning. I natt ringde inte klockan av någon anledning och vi vaknade inte. Skräckslagen vaknade jag på morgonen och insåg det gått 8 timmar utan att bebisen ätit!

Varför vakar bebisen inte av sig själv? Ska inte bebisar vara hungriga?
    Hur farligt är det att han sover i 8 timmar utan att äta?

Nu har han ätit och somnat om igen, nu sovit i ca 2 timmar så ska väl väcka honom snart.

Han bara sover och vill inte äta!!!

• Svar på tråden Bebis 3 veckor sov i 8 timmar - utan att äta! Är det fel?
  • Umm Elias

Alltså....väck inte bebisar som sover för att de ska äta! HAr du sån tur att du fått en bebis som sover hela nätter så tacka och ta emot, varför ger du dig in och förstör hans sömn?!

Skillnad är det om han ALDRIG äter och om han har väldigt lite vakentid på dagen och känns slö, då ska ni pratade med BVC eller ringa 1177 direkt.

En 3 veckors sover hela tiden typ, sover mer än vad de är vakna. Väck inte!

• Jiinii

ja du får nog väcka honom och ge mat då... antar att du fått detta råd av barnläkare så mata du med jämna mellanrum om det är dåligt med viktuppgången

• annacec

Han går upp ca 10-15 gram per dag... tror "snittet" är 20 gram per dag. Nu är han lite mer än 3 veckor och har nästan nått sin födelsevikt. BVC tycker vi ska ge lite tillmatning (utpumpat och/eller ersättning) men de är annars rätt coola, det är nog jag som oroar mig mer. Jag tycker att han går upp i vikt för långsamt. Så när han sover för mycket och inte äter så blir jag orolig.

Jag gillar inte att ge flaska, utan jag vill han ska amma... känns som ett misslyckande att ge flaska. Men jag vill ju mest av allt han ska gå upp i vikt. Men hur vet man vad som är normal? Alla bebisar följer ju inte en standardkurva.

• delifi2
    annacec skrev 2011-04-21 10:13:47 följande:
    Han går upp ca 10-15 gram per dag... tror "snittet" är 20 gram per dag. Nu är han lite mer än 3 veckor och har nästan nått sin födelsevikt. BVC tycker vi ska ge lite tillmatning (utpumpat och/eller ersättning) men de är annars rätt coola, det är nog jag som oroar mig mer. Jag tycker att han går upp i vikt för långsamt. Så när han sover för mycket och inte äter så blir jag orolig.

Jag gillar inte att ge flaska, utan jag vill han ska amma... känns som ett misslyckande att ge flaska. Men jag vill ju mest av allt han ska gå upp i vikt. Men hur vet man vad som är normal? Alla bebisar följer ju inte en standardkurva.
    så länge han går upp behöver du inte oroa dig och säger bvc att det INTE är nån fara så väck honom INTE.
    DU stör hans dygnsrytm.
    Han verkar bli mätt ju och säger bvc att du ska ge lit eersättning så är inte det nåt misslyckande, huvudsaken är väl att han går upp och gör han det med ersättning ska inte du väcka honom för att DU känner att du vill ge mer.
    Det är ju jättebra att han sover hela nätter, så länge han äter så är det ingen större fara

Min dotter sov 16 timmar per dygn men gick upp som hon skulle iaf 
  • Umm Elias
    annacec skrev 2011-04-21 10:13:47 följande:

han ska följa sin kurva. Oroa dig inte i onödan!

Är han slö eller får ni någorlunda kpontaklt med honom annars? Jag menar en 3 veckors är inte riktigt kontaktbar men lite kontakt ska man ju få. Att ge ersärttning känns som ett misslyckande, själv stat jag och grät på amningsklin iken för att jag inte fick till detta m amning, min dotter gick bara ner och ner i vikt de första veckorna. Hon blev pytteliten och det krävdes att tvångsmata henne med ersättning ett tag, sen när hon gått upp lite och piggnat till såkunde jag kämpa med amningen igen och då gick d bra med helamning ett tag, sen övergick vi till ersättning igen. Håller med om att d kä'ndes som ett misslyckande och tårarna rann i början men ibland är det så och det är inget att göra åt saken. Vi har tur som har ersättning..
  • Therese H

Jag fick en rekommenation från BM när jag frågade ang dottern. Hon svarade att dottern bör äta 8 gånger/dygn och sen när dessa gånger är spelar ingen roll. Så om ditt barn äter så många gånger och går upp i vikt enligt barnets kurva så låt barnet sova. Annars kan du ju alltid ringa BVC och fråga om du är orolig

• annacec

Ja, jag vet. Det är dumt att oroa sig för ersättning. Men jag vill så gärna amma... men jag vill inte heller vara ego.
    Som det är nu så går han upp, men på en långsammare kurva än den han föddes på. Han går alltså upp lite för långsamt, men det går uppåt. Jag ammar så mycket jag kan och sen ger jag ca 150 - 200 ml per dygn blandat utpumpat och ersättning, som tillmatat i en flaska. Jag tycker inte jag borde behöva ge detta utan att det skulle räcka med amning, men han bara slukar det.

Han är pigg och absolut kontaktbar! Vi myser, sjunger och tittar på varandra. Han känns frisk och stark. MEN det är detta att han inte är så intressrad av att äta...

Jag vill ha en fet och go bebis som går upp som han ska... Livrädd att han får i sig för lite MEN ÄNDÅ helt irrationellt så vill jag inte ge honom flaska. Tycker också det är svårt att veta hur mycket man ska ge osv...

Också svårt hinna pumpa när han snuttar hela tiden (dvs han snuttar, men äter itne)

• Leia810

Min lille kille gick inte heller upp som han skulle, så redan när han var 5 dagar gammal så fick vi börja ge ersättning. NU går han uppsom han ska men med hjälp av ersättning fortfarande.

För min del känns det helt ok att ge ersättning också så länge han går upp i vikt som han ska och han verkar må bra!

Vid första besöket på BVC så rekommenderade dom att jag skulle amma varannan timme. Han blev inte alls nöjd och jag kände mig hemsk som väckte honom hela tiden. Så för vår del får det bli en blandning av amning och ersättning.

• Vickan72

Jag har ammat mina barn men även gett ersättning då jag har haft alldeles för lite mjölk. Visst känns det lite som ett misslyckande att inte kunna amma sina barn fullt ut, men ibland funkar det bara inte så.

• Umm Elias

okej, han går upp i vikt. Det finns ingen kurva som säger hur mkt, hur fort de ska upp utan huvudsaken är att de går upp i vikt.

Sluta stör barnet och låt det sova. Du kan förstöra dygnsrytmen  om du fortsätter väcka och hålla på.

• Jiinii

en tre veckors bebis har ju verkligen ingen dygnsrytm det kommer först långt senare
    3-4 månader

• Vera80

Du kan ju amma först och sen direkt efter ge ersättning....
    Jag började ge min dotter ersättning när hon var 2.5 vecka eftersom hon inte gick upp nånting i vikt  då började hon sova hela nätter, 10 timmar...  Min bvc sköterska sa att det inte var nån fara att hon sov så många timmar i sträck när hon började gå upp så bra i vikt

• Utlandssvensk76

Fick lara mig (och har last I bocker) att man ska mata bebisar under 6 veckor var tredje timme aven om de behover vackas under dagarna (nyfodda sover annars bara vidare hur lange som helst), men pa natterna behover man ej vacka dem. Efter 6 veckor ar det var 4:e timma som galler och man behover endast vacka dagtid. Jag foljde detta och det funkade superbra! Gjorde det fast han lag over kurvan hela tiden. Forstorde inte alls dagsrytmen, snarare tvartom.

Karl 3 Augusti 2010 15.30
  • beijer

hejsan..
    jag har samma problem som dej..
    fast min dotter är 2 veckor idag..
    Men jag väcker bara henne på dagen om hon själv inte vaknar o skrker för att bvc har sagt det..
    men på natten så låter jag henne sov.. o i tre nätter i rad har hon ätit sista gången runt 22.30-23.30 o sen har hon sovit fram till 6.15-6.30..
    Jag ska väga henne på tisadag o då hoppas ja att hon har gått upp mera..
    hon har kommit över sin födelsevikt i allafall.. men hon har inte gått upp så mycket..
    sist vi vägde henne hade hon gått upp ca 70gram på typ 3dagar..
    men dem sa att det inte var någon fara..

att dem har kollat henne är för att hon fick ersättning var 3.e timme i en lite mugg dem 3 första dygnen eftersom ja ahe gravitietsdiabetes så dem skulle hålla hennes blodsocker på samma nivå till min mjöölk kom igång..
    o när den gjorde det så slutade vi med det..
    o det har gått bra.. men som sagt som hade hon inte gått upp så jätte mycket så därför har vi en extra kontroll..
    men det ser juh bra ut ändå..
    o så länge hon går upp så e jag inte orolig..
    men förstår att du får panik när bebis sover så många timmar på natten..
    men som dem andra har skrivit så låt han sova..
    åptminstone på natten..

Men har oxå hört det att  en bebis ska äta 6-8 gånger per dygn o när dem äter det under dygnet har ingen betydelse... 

ojsan vad långt det blev..
    men jag tycker inte du behöver vara orolig så länge bebis går upp..

Men tänkte på det om du inte vill ge ersättning på flaska ge i en liten sån platsmugg.. fick vi köpa på BB o då typ suger dem i sig det.. svårt o förklara här.. visslerligen rymmer det inte så mycket i den typ 50 ml.. men det är kasnke vad som räcker om du ger det efter du har ammat typ var 3 e timme ?

lycka till  

• vattenlilja

att sova 8 timmar i rad utan mat är för länge för en 3veckorsbebis. jag tycker att du gör rätt när du väcker han för att mata honom. om han går upp i vikt för lite då skulle jag erbjuda bröst ännu oftare på dagen.

• Babyfacepsycho

Prova att mata oftare på dagen men låt honom sova på natten om han vill det. Glad

• sakal

min son var precis likadan, och var livrädd för att han inte skulle få i sej, men BVC sa att dom äter liksom uppsig, det mäskte jag klart och tydligt på min son, för han brukade äta var tredje timme, men då åt han med två timmar.. så ta det bara lugnt om han ändå ökar i vikt. :)

• iolanthe
    Therese H skrev 2011-04-21 10:34:53 följande:
    Jag fick en rekommenation från BM när jag frågade ang dottern. Hon svarade att dottern bör äta 8 gånger/dygn och sen när dessa gånger är spelar ingen roll. Så om ditt barn äter så många gånger och går upp i vikt enligt barnets kurva så låt barnet sova. Annars kan du ju alltid ringa BVC och fråga om du är orolig
    Inget av mina barn har ätit så ofta som 8 ggr/dygn, snarare 5-6. Inte ens den första som jag mestadels ammade den första tiden åt så ofta.
Svar på tråden Bebis 3 veckor sov i 8 timmar - utan att äta! Är det fel?