Inlägg från: varfördåför |Visa alla inlägg
  • varfördåför

påskkäring/gubbe?

Tänkte nu i genusdebattens underbara dagar, hur gör ni med påskkärringarna? Har pojkarna kjol eller får de vara utklädda till män? vad är mäst jämställt egentligen, att ge pojkarna ett eget sätt att vara på påsken eller att klä dem som kvinnor?

(Vill vi verkligen ha män på blåkulla?)

nepp... kan inte stava... sorry!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden påskkäring/gubbe?
  • varfördåför
    pluvdo skrev 2011-04-21 09:44:14 följande:
    Det mest jämställda är väl ändå att låta barnen bestämma själva vad de vara?
    då hade jag fått skicka spindelmannen och ett troll tidd dagis i morse. men ok, jag förstår hur du tänker.
  • varfördåför
    pluvdo skrev 2011-04-21 09:49:44 följande:
    alltså, vill en pojk vara påskkärring får han vara påskkärring, vill han vara påskgubbe får han vara påskgubbe, vill en flicka vara gubbe får hon vara gubbe och vill hon vara kärring får hon vara kärring...
    men jag tänker att detta med gubbar ju är ett påhitt för att inte klä sönerna i klänning (det var längesedan påhittet kom, det är inget nytt) men påskgubbar "finns" ju inte, dom flyger ju inte till blåkulla? är det genus att hitta på en ny art för att slippa sätta barnen i fel fack?
  • varfördåför
    Venna skrev 2011-04-21 09:54:58 följande:
    Vår dotter har talat om att hon inte vill vara påskkärring. Hon ska vara påskmänniska har hon bestämt!

Så så får det bli! Hon får väl sätta på sig vad hon vill- kjol, byxor spelar ingen roll för min del. Lillebror på 10 mån får nog nöja sig med att vara sitt vanliga gullefjun!
    alla är vi väl människor hon har bara kommit lite längre i sitt tänk, jag tänker som henne egentligen, jag skiter i vilket, men i debatten så är det ju så viktigt att tjejer får vara som killar och killar som tjejer

fyraårige sonen ville ha en egen klänning, inte min, det var det enda han gnällde över, det gör han ofta, att han inte har en egen klänning (han skall få en i sommar som han ahr önskat sig) o ch lillan tvåår ville ha smink, men inte något på huvet och inte på axlarna och klänning har hon alltid eftersom jag bestämmer hennes kläder

hade barnen själva kommit på detta med påskgubbar hade det ju varit lite gulligt, men jag tror inte att det är så dock.
  • varfördåför
    Kazeer skrev 2011-04-21 10:03:09 följande:
    Mitt barn ville inte klä ut sig.

De alternativ som diskuterades här hemma inför förskolans påskfest var:

* påskkärring
    * påskgubbe
    * riddare (det hänger en riddardräkt i garderoben)
    * kläder i fina vårfärger

Men dagen för festen valde barnet att klä sig i vanliga kläder och var nöjd med sitt beslut.
    skönt.. alltid skönt då man valt rätt
  • varfördåför
    Junior10 skrev 2011-04-21 10:05:19 följande:
    När jag var liten var flickorna påskkärringar och pojkarna var påskgubbar med hatt och skägg.
    när var du liten, detta måste ha uppstått mellan då jag var liten och då du var det?!
  • varfördåför
    Hallonmumsan skrev 2011-04-21 10:11:42 följande:
    Vi fick välja själva när vi var små och dom flesta pojkar var påskkärringar. Min äldste ville inte alls klä på sig nått idag men han ville att fröknarna på dagis skulle måla honom till påskhare så jag får helt enkelt se vad han kommer hem som
    påskharar glömde jag ju..
  • varfördåför
    Majsan70 skrev 2011-04-21 10:09:25 följande:
    Vad skall gubbarna på Blåkulla att göra? Nä skicka dem till annat ställe...jämställt eller inte!
    köns kvotering?
  • varfördåför
    Junior10 skrev 2011-04-21 10:27:06 följande:
    Ja, typ nittiotalet ^^
    ok jag på 80, så det var där någon gång som han föddes den där gubben
  • varfördåför
    Majsan70 skrev 2011-04-21 10:21:22 följande:
    Inte då....finns lix inget användningsområde för dem på Blåkulla.
    inte ens utklädda till gummor, så de skall inte få ara något alls?
Svar på tråden påskkäring/gubbe?