Inlägg från: varfördåför |Visa alla inlägg
  • varfördåför

påskkäring/gubbe?

cicci85 skrev 2011-04-21 10:28:04 följande:
    Min pojke ville vara påskkärring Kommer ihåg att min mamma tyckte det va larv med påskgubbar, skulle man klä ut sig var det till påskkärring så mina bröder hade inget val Hon klädde dock oxå alltid ut sig till påskkärring, väldigt pinsamt tyckte jag
    hahaha.. klockren jag har faktiskt kort på min mamma då hon är utklädd också
    nepp... kan inte stava... sorry!
  • varfördåför
    SilentStar skrev 2011-04-21 10:29:09 följande:
    min son fick välja själv (2 år gammal).
    Vi hade en uppsättning kläder för påskgumma och en för påskgubbe, han har sprungit runt här hemma med både sin gubbhatt och förkläde, men när dte var dags att åka till förskolan så valde han hatten, dock sminkade vi inte mustash på honom, han fick röda kinder och fräknar.
    lite androgyn då en kompromiss
  • varfördåför
    Majsan70 skrev 2011-04-21 10:39:58 följande:
    Nope...blåkulla skall var till för oss riktiga kärringar.
    hehe.. du kör den hårda stilen oj vad sonne hade gråtit idag om han inte fått ha klänning när alla andra fick det men han får väl stanna hemma med pappa ändå då när jag åker till blåkulla sedan
  • varfördåför
    Capt Janeway skrev 2011-04-21 10:59:44 följande:
    Fanns inget svar som passade.

Rätt svar är: Barnet väljer själv vad han/hon vill klä ut sig till.
    typ clown? även om de väljer själva så blev det kanske något av alternativen?
  • varfördåför
    linas fina skrev 2011-04-21 10:58:12 följande:
    Kan de inte bara få klä sig till det de vill? En pojke som påskkärring eller gubbe eller hare. Eller en flcika som vill klä ur sig till påskgubbe eller påskkärring. 
    När man klär ut sig klär man ju ut sig... 
    jag lägge ringa värderinga i det, jag abra frågar?
  • varfördåför
    linas fina skrev 2011-04-21 11:03:47 följande:
    Jag frågar också.
    ok, jag som tänkte tat jag frågar och ni svarar   men ok, jo alla gör som de vill, men vad ville dom? det finns nu 11pojkar som påskkäringar men inga flickor som påskgubbar tex.
  • varfördåför
    linas fina skrev 2011-04-21 11:07:09 följande:
    Hehe det var mer en retorisk fråga.
    fast jag tror inet att det är så enkelt, för som jag skrivit innan så tror jag inte att dte var ett abrn som kom på detta med påskgubbar jag tror att det var föräldrar (kanske fäder) som inte ville se sina söner i klänning, och då efter våra uträkningar hände detta i sluteta av 80talet. Och är dte så så är det ju inet barnets fria viljasom styr häller?
  • varfördåför
    Majsan70 skrev 2011-04-21 11:12:38 följande:
    Haha...gubbarna får la hitta på annat...barn o män på blåkulla?? Ne skulle inte tro det, då går ju hela konceptet snett lix.
    jo det är sant.. då blir dte ju som att vara hemma.. lite hemmande är det ju allt med män och barn
  • varfördåför
    cajsasmamma skrev 2011-04-21 11:15:10 följande:
    Min dotter vill klä sig till en påskhare idag så i eftermiddag klä hon på sig sina påskharkläder tidigare har hon vart påskkärring, kyckling och påskgubbe.
    en tjej med fantasi
  • varfördåför
    Capt Janeway skrev 2011-04-21 11:16:21 följande:
    Ej ja?

Återigen, rätt svar är att de själva får välja.
    En pojke som vill vara påskkärring, påskgubbe eller påskhare
    En flicka som vill vara påskkärring, påskgubbe eller påskhare

Hade mitt barn hellre velat klä ut sig till clown hade det också varit ok :-P
    (Fasten jag tycker clowner är allmänt läbbiga)
    fast då kan vi ju inte kalla det påskutklädning, då är det ju mer som haloween?

inom rimliga gränser är det ok enligt mig. typ tupp går bra, men inte stålmannen (om nu inte stålmannen har huckle, förkläde och fräknar dvs) barnen bör ju lära sig traditioner och att följa givna regler också? fast dte är ju en annan diskussion, nu är jag ot i min egen tråd
Svar på tråden påskkäring/gubbe?