Inlägg från: varfördåför |Visa alla inlägg
  • varfördåför

påskkäring/gubbe?

cajsasmamma skrev 2011-04-21 11:32:58 följande:
    Yes!!!!

och till halloween får jag hela tiden trolla fram mer och mer kostiga kläder åt henne!!
    hehe.. min pojkar drömmer om att få vara ben10 dom har ingen fantasi alls de är grymt toppstyrda
    nepp... kan inte stava... sorry!
  • varfördåför
    ajkw skrev 2011-04-21 11:28:42 följande:
    Skulle han vilja vara en påskkärring går det lika bra som att vara en påskgubbe! Fast jag tror min sambo skulle ha invändningar om det! För "Han är ju trots allt en HAN".. :D Men det man inte vet om lider man inte av :P
    min man är inte nöjd över att fyraåringen skall få en sommarklänning, men han är nog man att hålla det mellan oss och låta sonen vara glad i sina klänningar.. så är en riktig man
  • varfördåför
    pluvdo skrev 2011-04-21 12:24:33 följande:
    Jag är ingen genusförespråkare, jag tycker bara att barn skall få vara vad de vill. En gång i tiden fanns inte påskkärringar heller, men nu gör de det. Och en gång i tiden fanns inte påskgubbar, men nu gör de det...
    så du vill bara skapa nya tradioner? eller är du för att den fria viljan bland barnen styr över de 2regler" som finns nu i vissa fall där det inte är viktigt för dig om traditionerna fortlever?

tomten har ju inte funnits alltid häller, men lite fundersamskulle jag bli om grannen inte kände för attvara tomte utan kom som hare på julafton och barnen skulle nog också undra?!
  • varfördåför
    FrökenCarlsson skrev 2011-04-21 12:45:42 följande:
    Då har min son förstört denna tradition, för han valde att vara vampyr, men han döpte det till påskvampyr! =) Men han hade lika gärna fått vara påskkärring, påskgubbe eller spiderman, det är liksom maskeraden som är det roliga för honom!
    jo jag förstår ju också att det för barnen är som vilken utklädningsdag som hällst, men ibland tycker jag att man skall följa de givna reglerna. tex påsk eller om det är ett annat tema på tex fsk eller på kalaset?

jag är nog lite för att följa regler och göra "rätt" tror jag.. hmm, kanske är jag som är skadad och som sagt så är det ju lite ot egentligen
  • varfördåför
    Ulf Harrys Farsa skrev 2011-04-21 13:24:47 följande:
    Apan är förliten, vill han vara påskkärring när han blir äldre ska jag låta honom vara vad han vill, men helst inte alls, att springa runt och tigga godis är inte riktigt rätt.
    håller med, men då kommer ju ytterligare en diskussion in i bilden tiggeriet finns en annan tråd för såg jag

mina barn får kläut sig på förskolan och sedan får de påskägg hemma, mer än så blir det inte
  • varfördåför
    HelenaMaria skrev 2011-04-21 13:51:44 följande:
    Min son ville vara julgran idag men det var lite svårt att fixa. Istället blev det ett huckle samt rosor på kinderna och fräknar på näsan. Någon kjol eller förkläde hann jag inte rota fram på morgonen. Dock blev han en liten påskkärring -påskgubbe vad är det?
    påskgubbe är då ungen har hatt och mustach istället för huckle och fräknar. Jag är helt övertygad om att dte är en kompromiss för att inte behöva klä sönerna i klänning..

Min son har en av mina undeklänningar med spetts längst ner och ett randigt linne (mitt, räcker honom nedanför knäna) och ett förklde som vi ärvt till lillasyster men som passar bättre på fyraåringen. sedna har han min palestinacarl på huvudet och lila(?!) (hade inget rött så det blev lila ögonskugga) på kider och näsa också fräknar då såklart.. man få rha lite fantasi
  • varfördåför
    pluvdo skrev 2011-04-21 14:32:11 följande:
    Som jag skrev tidigare i tråden så tycker jag att man kan låta barnen klä ut sig till vad de vill inom vissa ramar. Inom påskramar i detta fallet. Jag tycker barn skall få välja om de vill vara gubbar eller kärringar eftersom förmodligen inte alla pojkar skulle känna sig bekväma som kärringar. Skall de inte få vara utklädda alls då?
    det var ju inga problem förr? antingen var man kärring eller inget alls?! svårare än så är det inte. Vill man inte vara lucia, tärna, tomte osv så går man inte i luciatåget, inget konstigt med det häller. men även där har ju hänt saker, jag har bara sett EN stjärngosse sedan mina barn började lussa för åtta år sedan, men däremot har pepparkaksgubbar och gummor gjort starkt intåg i tågen. Inga pojkar gnällde väl på stjärngosse klänningarna då vi var små?
  • varfördåför
    stor grön drake skrev 2011-04-21 15:15:23 följande:
    saknar allternativet "vad han/hon själv vill"

min son gick för övrigt utklädd till Heffaklump
    det alternativet fanns inte då jag togförgivet att påsken var påskkäring eller gubbe, kom på senare i tråden att hare eller kyckling/tupp ahde funkat också, men jag tänker nog fortfarande att maskerad eller haloween käns mer som tillfällen då man klär sig som vad som hällst
  • varfördåför
    pluvdo skrev 2011-04-21 18:01:00 följande:
    Stjärngossar har inga klänningar så nej, det var väl inga som gnällde på dem. Eller jo, säkert några. Men de kallas för linnen, inte klänningar. Sedan tror jag inte att alla pojkar hade velat ha ett linne med spets, exempelvis, som flickor har.

Förresten så fanns det tomtegummor redan när jag var liten för 15-20 år sedan.
    ok, så om små pojkarna har killt i skolan så blir det inte mobbade? en åtta åring skiter väl i om det hetter linne eller klänning?

klart det fans tomte gummor, dem har jag inte nämn, tomte far lär ju ha en fru? men det finns inga manliga påskkäringar.
  • varfördåför
    stor grön drake skrev 2011-04-21 20:49:14 följande:
    jag menade nog mera att "vad han/hon" själv vill skulle gälla just påskhäxa/gubbe.

Att min skrutt fick vara annat var mer ett instick, det var det enda utklädningssak vi har i stl 1,5 åring (och det var valfri kostym)
    det var ingen kritik från mig

men om du haft en femåring och denne valt själv och valt påskgubbe så hade du kunnat rösta på det
  • varfördåför
    Buster78 skrev 2011-04-21 21:58:32 följande:
    Min dotter va den svarta katten
    hehe.. åkte snålskjuts
  • varfördåför
    Buster78 skrev 2011-04-21 22:04:55 följande:
    japp....

sonen va däremot påskärring, med hukle och förklä och prickar på näsan..
    vilka åldrar är det på dem, valde det helt själva?
  • varfördåför
    Buster78 skrev 2011-04-21 22:32:50 följande:
    dottern är 7, och pojken är 5.

nja, dottern fick va svart katt, för vi hade en svart kattkostym. Men dåligt med påskärringskläder.  
    Och grabben finner sig i det mesta...Men han va helt okej med att va en påskärring
    ok men då var det iaf med deras medgivande
  • varfördåför
    Buster78 skrev 2011-04-21 22:53:51 följande:
    Absolut....

Däremot har jag ett ursött kort på sonen när dotter klätt ut honom till fé då va han mindre road.....
    hihi min fyraåring älkar klänningar, igår hade han spindelmannendeckten på sig och drog ner tröjan så ann den blev som en kjol
  • varfördåför
    Miss Cee skrev 2011-04-22 00:15:30 följande:
    Röstade inte.

Nä rjag var liten var pojkarna påskkärringar de också, ingen såg det som ett problem. Dock så ser jag heller inga problem idag med att de får vara "Påskgubbe" istället om de föredrar det. Sonen var påsktupp idag.

Angående män på blåkulla så var det faktiskt så att det även fanns män som blev kallade för häxor, och som åkte med till Blåkulla. Så det har en klar historisk förankring, om man nu känner att man behöver en sådan för att klä ut sig.
    tror du att du kan hitta en länk till det? vore intressant jag vet ju att män också blev kallade för häxor eller trollkarlar men jag viste inte att det fick följa till blåkulla. Jag trodde att dte var kvinnor och djävulen?!
  • varfördåför
    Miss Cee skrev 2011-04-22 01:05:23 följande:
    Jodå även män som inte ansågs som häxor fick följa med. Häxorna antogs ha förtrollat männen och kidnappade dem och tog med dem till blåkulla på sin kvast. Finns en massa gamla bilder från 1600-talet med häxor och de kidnappade männen ;)

Har ingen bra länk tyvärr, orkar inte leta fram något. Vill du ha en "Början" så gjorde Guillou en bra reportagebok för några år sedan som hette "Häxornas försvarare", där det nämns har jag för mig. Och där finns också hänvisningar till bättre källor i ämnet. :)
    ok, spännande får googla i morogn

såg någon annan stans att barnen i sverige började kläutsig och gå runt som häxor på 1800talet, men när brändes den sista "riktiga" häxan, jag hadde för mig att det var typ då, det kan ju inteha överlappat varandra känns ju lite hemskt isf
Svar på tråden påskkäring/gubbe?