• Snultan

Ska flytta till Angered Göteborg

Jag har ingen aning om jag postade den här tråden rätt nu..MEN, jag ska antagligen flytta till Angered, Göteborg, i augusti och undrar hur det är att bo där. Jag har fått tag i en väldigt fin lägenhet, och det verkar finnas mycket natur, promenadstigar, sjö i området. Sen är det ju ganska nära till GBG osv.. Ja, jag känner mig ganska nöjd med det MEN jag har förstått att det bor många invandrare i området.

Och som med alla såna områden så blir det ju ett lite "dåligt rykte". Det viktiga för mig är att jag har någonstans att bo men jag vill ändå veta att jag bor på ett tryggt ställe. Jag skall då flytta till Sandeslätt. Vill ju inte bli påhoppad så fort jag går utanför dörren liksom...

Någon som bor i området eller som vet lite hur det är där? Skriv en rad :)

• Svar på tråden Ska flytta till Angered Göteborg
  • Hallonmumsan

Det är svårt att få lägenhet i dom populära områdena i göteborg så jag tycker du gör rätt som tar lägenheten och sen kan du sätta upp dig på byte efter nått år om du inte trivs.

• Oleanna

Tja jag är från gbg och skulle aldrig flytta dit eller åt det hållet. Jag bor i kungälv och det tar lika lång tid att åka in.
    Men visst det finns grönområden promenad stråk och någon sjö med.
    Och mycket invandrare. Tyvärr har jag personligen blivit vittne ett antal ggr till rån osv men det har varit på Angereds Torg.
    Sedan vet jag folk som trivs där med så det beror på. 
    Men å andra sidan så är inte Biskopsgården, Backa, Frölunda, Hjällbo, Bergsjön eller Hammarkullen ställen jag skulle tänka mig att bo på heller. 

• Snultan

Okej, verkar som att man måste finna sin egen uppfattning då, och hoppas att man hamnar i ett område med trevliga grannar. Jag tänker ju redan att jag inte kommer befinna mig utomhus nattetid och så, det är ju egentligen hemskt att tänka så men det är ju tyvärr lite så Sverige har kommit att bli idag.

Men personligen så hoppas jag att det handlar om fördomar, jag skulle också hellre bo i de mer "svenska" områderna eftersom att man "vet" hur mycket skit som händer i de invandrartäta områdena. Men samtidigt så händer det väl mer eller mindre skit överallt och man kanske kan få ut något bra av att bo i områden med många invandrare också ? :)

Well, lets hope so :)

• Oleanna
    Snultan skrev 2011-04-21 11:00:20 följande:

Okej, verkar som att man måste finna sin egen uppfattning då, och hoppas att man hamnar i ett område med trevliga grannar. Jag tänker ju redan att jag inte kommer befinna mig utomhus nattetid och så, det är ju egentligen hemskt att tänka så men det är ju tyvärr lite så Sverige har kommit att bli idag.

Men personligen så hoppas jag att det handlar om fördomar, jag skulle också hellre bo i de mer "svenska" områderna eftersom att man "vet" hur mycket skit som händer i de invandrartäta områdena. Men samtidigt så händer det väl mer eller mindre skit överallt och man kanske kan få ut något bra av att bo i områden med många invandrare också ? :)

Well, lets hope so :)

Jag har påbrå från nordafrika ( min far) inte ens vi som sagt vill bo där. Men jag hoppas att du får bra grannar och trivs ändå. Om inte så kan du ju som tidigare skrev sätta upp dig i kö för att flytta senare.
  • Vemdär

Det finns ruttna ägg i varje område, oavsett hur fint eller fult det är!
    Man ska inte dra alla eller hela områden över en kam, p.g.a. en handfull människor.

Ingen snackar om allt som pågår på Avenyn till exempel? Folk som blir nedslagna, rånade, osv.

Eller alla våldtäkter som sker bland villaområden?

Jag tycker att du ska flytta dit och bilda egen uppfattning :) Det handlar om fördomar, det handlar om att vissa områden blir stämplade.

Det finns både kriminella svenskar och kriminella invandrare, men det är synd att folk tänker nationalitet istället för att säga att det är individuellt varför man gör saker t.ex .

• Snultan

Jo det är sant. Men skulle vara kul att höra från någon att de trivs där och tycker det är ett bra område :) Det är klart man blir lite avskräckt när man hör folk som säger att de aldrig skulle bo där. Men förmodlingen så har de heller inte gjort det, så det vet egentligen inte hur det är. Det kan ju vara trevligt. Men som sagt, det handlar om fördomar och man blir avskräckt så fort man hör "invandrartätt" område för då tänker man att man kommer bli rånad när man går utanför dörren.. Men som sagt var är man egentligen tryggare?

• mclo

Jag känner folk som bott där och dom har trivts, visst händer det skit och sånt där men det gör det ju även i det flesta förorterna till göteborg som bergsjön mm
    I bergsjön kunde man inte ens visa ett ciggpaket innan folk skulle komma fram hehe

• Snultan

okej tur att jag inte röker då ;)
    ne men känns som att de händer lite överallt då.. idag får man ta det säkra före det osäkra när man är ute.. jag kommer nog vara inne i gbg de mesta ändå så kanske överlever :)

• La Lola

Jag bodde 1½ år i Kortedala o de som inte bodde där snackade så mycket skit om stället.
    En del hade aldrig ens varit där men visste minsann hur hemskt det var.

Det enda vi såg var när 2 gäng i vårat hus hade fest o kom ut på gården samtidigt.
    Då ringde vi polisen.

Jag, som kommer från lilla Östersund, kände mig aldrig nånsin otrygg där.

Jag vet ju inte hur det är nu för tiden, detta är 13 år sen eller nåt.
    Jag gissar att de flesta områden åt det hållet har blivit hårdare?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Agapi

jag har inga egna erfarenheter. Men vanner och bekanta till mig(inte svenskar om de spelar nagon roll) som ar uppvaxta dar har inte mycket bra att saga om omradet. tyvarr. Sen har jag hort att vissa delar skall vara betydligt battre an andra.

Svar på tråden Ska flytta till Angered Göteborg