• Anonym

långsamt värkarbete som slutade med sugklocka

Hej!

Min förra förlossning började med att jag gick hemma med värkar i nästan ett dygn. När jag kom in till förlossningen hade jag ändå bara öppnat mig 2 cm. jag fick värkstimulerande dropp och det hela slutade med suglocka efter ytterligare nästan ett dygn.

Jag hade alltså mycket oeffektiva värkar. Nu ska barn nr 2 komma i sommar och min fråga är:  om barnmorkan och de på förlossningen tar någon som helst hänsyn till vad som hände förra gången och kanske inte låter mig gå över tiden allt för mycket?
    Är mkt orolig för denna kommande förlossning då en bekant till mig var med om en liknande förlossning, barnet fastnade , fick syrebrist och har nu en hjärnskada. Tänker att detta lika gärna kunde hänt mig..

Tacksam för svar!

• Svar på tråden långsamt värkarbete som slutade med sugklocka
  • lena2012

Hej !
    Förstår jag ditt inlägg rätt så var du förstföderska förra gången.
    Att gå hemma med värkar i ett dygn är normalt.
    Förlossningsstart räknas från öppen 3-4 cm samt smärtsamma regelbundna sammandragningar.
    Från 3-4 cm brukar vi inte låta någon  vara i värkar ett dygn , det ingår inte i den normala handläggningen.
    Din största förmån denna gång är att du är omföderska vilket brukar  i de flsta fall ge en snabbare förlossning.
    Att gå över tiden är att gå mer än 42 veckor = överburen.
    Man kan ta hänsyn  men det är bäst att invänta egna värkar .
    Ska man göra en igångsättning så ska den ske på mogen livmodertapp annars blir det risk för bekymmer.
    Dvs den ska vara mjuk , gärna öppen till viss del.
    Prata med din MVC barnmorska och läkare för ett samtal  och planering.
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden långsamt värkarbete som slutade med sugklocka