• mamma2203

orolig för min förälskade tonårsdotter

hej!

Har inte glort så många in lägg här, men har nu en del som jag funderar på.  Jag har en dotter på 14 år, som precis blivit tillsammans med en kille på 15. hon är mycket förälskad och glad: ,visst är jag glad för hennes skull men jag kan inte låta bli att oroa mig.
    jag har gått igenom en hel del på relationsionfronten , så jag har en del i bagaget, vilket gör att jag har svårt att uppmuntra henne , utan är snarare cynisk. jag väntar mig bara att han skall krossa hennes hjärta...
    jag vill inte förstöra för henne med min oro.
    är det någon här som har råd att ge, eller har varit i liknande situation?

/Nojig mamma

• Svar på tråden orolig för min förälskade tonårsdotter
  • Lollo36

Nja, det är mycket länge sedan nu. Jag har varit 16-åringen med krossat hjärta. Men det hör liksom till, unga hjärtan återhämtar sig, förutsatt att man har någon som stöttar och lyssnar.

Det bästa du kan göra för din dotter är att älska henne villkorslöst, lyssna, glädjas åt hennes lycka, gråta med henne om hon är ledsen. För då vet hon att, om det skulle gå illa i hennes förhållanden, hon alltid kan komma till dig och få stöd. Uppfostra henne till att vara en stark kvinna som tror på sig själv, sina förmågor och sitt omdöme.

Försök att inte tänka alltför mycket på dina egna erfarenheter. Din dotter är inte du, och de människor hon möter på sin resa genom livet är inte desamma som du har mött. Det kan lika gärna bli så att din dotter är den som kommer att krossa killens hjärta, eller också får ingen sitt hjärta krossat, man vet inte i förväg. 

When women go wrong, men go right after them. (Mae West)
  • Macina

Det är inte helt omöjligt att det hela kan sluta med ett brustet hjärta, men det viktigaste är då att du finns där för henne. Sådant betyder enormt mycket för en tonårsflicka. Vi har ju alla varit där, eller hur?  

Vem vet. Kanske hon träffar denna kille i något år och de gör slut som vänner..?  

• mamma2203

Tack för era svar, det värmer att någon läser och vill svara.

Jag försöker vara närvarande när hon vill prata (och något har jag väl lyckats med eftersom hon faktiskt verkar vilja göra det ganska ofta).
    Jag tror att jag lyckas dölja min pessimism för henne, men mina nojor (för det är faktiskt det det är frågan om) är det nog sämre ställt med. Jag kan inte låta bli att fråga ut henne om han har behandlat henne väl, om han verkar uppriktigt intresserad, om de planerat att träffas igen etc.
    Till saken hör att de bor mer än 5 mil ifrån varandra, så skall de umgås så krävs det ju en del planering. De har träffats på tävlingar inom en idrott de båda utövar, men så enkelt är det inte just nu då min dotter har en skada som hindrar henne från att tävla och träna.
    Det fina i kråksången är också att min dotter inte alls ter sig stressad eller verkar må dåligt av situationen. Det är det JAG som gör, vilket faktiskt på sätt och vis är pinsamt.

Om alltihop verkligen går åt skogen och han verkligen krossar hennes hjärta, vet jag inte om jag orkar, med tanke på det skick jag är i nu.
    Och det är faktiskt så att den här killen mycket väl kan göra det, han är då rakt inte vad jag hoppats att min dotter skulle falla för och det är ju en del av problemet.
    Jag begriper inte ens hur jag skall stå ut med detta. Vet inte vad jag skall göra för att få stopp på detta?

• Macina

Men vet du vad, TS.. ett tonårshjärta läker om det blir sårat. 
    Jag vet inte hur många ggr jag har gråtit pga olycklig kärlek i mina tonår.. Men livet går vidare.

OM hon nu skulle bli sårad, så finner hon snart någon annan som hennes hjärta slår för Oroa dig inte. 

• mamma2203

Det stämmer ju naturligtvis, och detta vet jag...ändå kan jag inte låta bli att älta detta.

Fånigt, jag vet, och det är det som är problemet.
    Hon har gått igenom en del på sistone, med skador och en del andra tråkigheter, så jag vill inte att hon skall behöva stå ut med mer. Vet inte heller om jag skall varna henne för killen?

• Teyla Emmagan

Tja, det kan bli så att hon krossar hans hjärta. Hur ska du gå tillväga då?

• mamma2203

Det där är ju en intressant fråga, för på något sätt finns det inte i min värld att det skulle kunna bli så- och detta beror på vem den här killen är

• Amber1975
    mamma2203 skrev 2011-04-21 20:41:58 följande:
    Det stämmer ju naturligtvis, och detta vet jag...ändå kan jag inte låta bli att älta detta.

Fånigt, jag vet, och det är det som är problemet.
    Hon har gått igenom en del på sistone, med skador och en del andra tråkigheter, så jag vill inte att hon skall behöva stå ut med mer. Vet inte heller om jag skall varna henne för killen?
    Varför skulle du varna henne?
  • mamma2203

Som jag skrev utövar både min dotter och den här killen en sport, där jag varit med och hjälpt till mycket.
    Han är något av en" bad guy ", speciellt när det gäller tjejer, vilket min dotter ter sig omdveten om. (jag har en del belägg för detta, från andra föräldrar:)

• Amber1975
    mamma2203 skrev 2011-04-25 15:08:35 följande:
    Som jag skrev utövar både min dotter och den här killen en sport, där jag varit med och hjälpt till mycket.
    Han är något av en" bad guy ", speciellt när det gäller tjejer, vilket min dotter ter sig omdveten om. (jag har en del belägg för detta, från andra föräldrar:)
    Då tycker jag inte du ska varna henne. Hon lär inte lyssna på dig iaf och det kommer bara att bli en spricka mellan er.
  • lillansmy

Låt din dotter vara lycklig, hon måste själv få begå sina "misstag" i livet, du kan inte rädda henne från allt. Finns där för henne om hon vill prata, ge tips och råd, men låt henne sköta sin relation.

Tyvärr hör det ofta livet till att få sitt hjärta krossat nån gång och det gör en oftast bara starkare

• Amber1975
    lillansmy skrev 2011-04-25 20:20:24 följande:
    Låt din dotter vara lycklig, hon måste själv få begå sina "misstag" i livet, du kan inte rädda henne från allt. Finns där för henne om hon vill prata, ge tips och råd, men låt henne sköta sin relation.

Tyvärr hör det ofta livet till att få sitt hjärta krossat nån gång och det gör en oftast bara starkare
    Mycket bra skrivet.
  • mamma2203

Mycket kloka svar, och naturligtvis försöker jag stötta henne, men är rädd att jag förstör för henne med min oro och gör henne osäker (har sett vissa tendenser till detta).

• Seroster

Klart han kommer krossa hennes hjärta.
    Men det är VIKTIGT att hon får sitt hjärta krossat ett par gånger, det är karaktärsdanande.
    Se till att hon har preventivmedel, så att hon inte får både en unge på halsen OCH ett krossat hjärta.

Vad du än tror är sant nu kommer du förmodligen inse är fel.
  • pussgurkan86

låt henne göra sin egna misstag, låt henne vara lycklig och prata med henne om preventinmedel så hon inte blir gravid.

Svar på tråden orolig för min förälskade tonårsdotter