Hur kan ett barn/foster bli så stort?
Hur är det möjligt att ett foster kan bli så stort som 5-5,5 kg i magen trots att mamman inte går över tiden?
Hur är det möjligt att ett foster kan bli så stort som 5-5,5 kg i magen trots att mamman inte går över tiden?
Mamman har diabetes tex.
vissa får stora barn helt enkelt. ofta har de stora barn i släkten och man frågar runt lite. vi har flera i släkten som fått stora barn på över 5 kilo, det är bara en av alla kusinerna som varit under 4 kilo. ingen av mammorna har haft diabetes under graviditeten.
Jag vet en som fick ett stort barn p.g.a att mamman var (är fortfarande) fet och bara åt skitmat även under graviditeten och då blev barnet tjockt. De hade trott att barnet skulle bli för litet p.g.a näringsbrist men icke!
Det har inget att göra med om man är överviktig eller inte. En tjej som är smal kan lika gärna få stors barn, det var vad bm sa åt mig. Jag är överviktig, har gått upp 3kg den här graviditeten och Försökt ätit bra mat. Jag har ingen grav. Diabetes och ändå vägde min son 5kg när han kom. Den här som väntas komma om 3 veckor har de uppskattat till 4600 om hon fortsätter växa i den här takten. Varken jag eller sambon var stora när vi föddes.
Min största vägde 4,5, men jag är lätt överviktig (bmi 26). Jag har vänner som fått stora barn, 4,5-5,5 kg, som själva är pinnsamala. På BB med sonen delade jag rum med en mamma&bebis där bebisen vägde 4,6 och var född i v 37+2. Om bebisen gått till 40+0 hade den förmodligen vägt bortåt 5,5 - 6 kg. Mamman var inte överviktig, hade inte diabetets. Jag tjuvlyssnade lite på deras diskussioner med sköterskorna. bebisen var ju stor för tiden, hade problem med sitt eget blodsocker och fick ligga kvar ett tag. Det var något med näringstillförseln i magen, att den varit lite för bra helt enkelt.
Jag skulle säga att det i första hand beror på generna och sen beroende på vad mamman äter och hur hon lever. En överviktig får inte automatiskt ett stort barn. En liten smal tjej får inte automatiskt ett litet barn. Så kolla runt i släkten så får du nog fram en medelvikt och sen tar du hänsyn till kvinnans leverne så får du ett triktmärke där med.
Jag hade graviditetsdiabetes och mina barn var normalstora.
Jag hade inte graviditetsdiabetes och min dotter vägde 5070 g och var 55 cm lång. Min mamma hade inte heller graviditetsdiabetes, men jag vägde 5600 g och var 58 cm när jag föddes (visserligen en vecka över tiden, men ändå...) Tror att det mest har med generna att göra... Både jag och min mamma hade dessutom stora moderkakor, dvs gott om mat för bebisen...
Näringstilförsel via navelsträngen kan vara FÖR bra. Barnet får för mycket näring och blir stort.