Inlägg från: Cornellia |Visa alla inlägg
  • Cornellia

Hjälp mig med kattmat!

Vår katt har ätit Hills W/D torrfoder dom senaste åren, men vi känner att det är ganska dyrt, och undrar om det finns några alternativ?
    (finns det inga billigare men samtidigt bra alternativ så kommer v givetvis fortsätta köpa detta foder)

Hon är en innekatt som har lätt att lägga på vikt, så hon behöver ett dietfoder eller liknande.
    Dessutom hade hon för kanske 4-5 år sedan ordentliga problem med urinsten, så det måste vara ett foder som inte triggar igång bildande av urinstenar.

BF 1/9 2011
  • Svar på tråden Hjälp mig med kattmat!
  • Cornellia
    Havanna82 skrev 2011-04-21 18:37:31 följande:
    Då skulle jag helt klart rekommendera att gå över enbart till MJAU eller Bozita blötmat som du kan köpa på affären! Blötmaten gör att din katt inte får i sig onödiga spannmål eller andra onödiga ingredienser, samt motverkar urinsten eftersom den får i sig bra med vätska.
    Det fungerar tyvärr inte. Blötmat är alldeles för gott, och vår katt slutar aldrig äta, alternativt slutar aldrig tjata om mat.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    Havanna82 skrev 2011-04-21 20:25:24 följande:
    Men har ni testat att ge obegränsat med blömat? Precis som Jossan säger kan det vara en fix idé och det kan brytas med att avdramtisera detta med mat. Om ni låter katten äta blötmat till den slutar, hur mycket äter den då? I bra blötmat (som nämda ovan) är det ju praktiskt taget bara protein och vatten och nyttigt för katten.
    Ge som sagt en eller två kycklingvingar per dag så katten får jobba lite för maten också.

Ju mer protein och mindre spannmål, ju mättare håller sig katten längre. Orijen och Olivers är två torrfoder man annars brukar rekommendera. Lightfoder innehåller mindre fett (men ofta mycket annat skit), vilket gör att katten förvisso får i sig mindre kalorier, men blir fortare hungrig och behöver mat oftare=lika mycket kalorier i slutändan.
    Hon slutar inte äta om hon får obegränsat med mat.

Dessutom är det otänktbart att ha maten framme eftersom hunden då blir galen och envisas med att äta upp den, och matte blir galen av att det stinker äckel i hela lägenheten.

Så blötmat fungerar inte för oss. Dessutom är ju blötmaten dyr, det blir ju dyrare än torrfodret. Dom gånger vi testat mjau så har vi köpt på rea 2 för 18, och det går ju typ en sån om dagen, och det är ju typ 300 i månaden.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    IceJossan skrev 2011-04-21 19:53:03 följande:
    Förresten, är katten avmaskad ordentligt eller kan hon ha mask som gör att hon är så hungrig?
    Ja hon är avmaskad, och kollad av veterinär. Hon är egentligen inte hungrig, hon bara tycker om maten för mycket.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    Envira skrev 2011-04-21 20:42:43 följande:
    blötmat blir INTE mycket billigare. 
    Jag använder eukanuba som jag tycker är jättebra. Men nej, jag tror inte du kommer billigare undan om du vill att din katt ska må bra.
    Börjar du köpa skiten friskies till exempel, så är det en massa spannmål och andra saker i som katten inte behöver. Då bajsar den mer, för det blir mer restprodukter, och i och med det äter den mer av det fodret än den skulle göra av ett bra foder. Alltså blir det lika dyrt ändå, för du behöver köpa mer mat. 
    Jo, det är absolut inte ett alternativ.

Tänkte mer på tips på foder runt 100-200 kr/månad, idag köper vi för 250 kr, och den räcker en knapp månad.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    nemo1 skrev 2011-04-21 21:25:18 följande:
    Så klart det blir dyrt när ni köper så små påsar. Köp tio kilos säckar så blir det betydligt billigare. Katten blir inte fet på blötmat då den knappt innehåller några kolhydrater som det finns massor av i torrfoder.
    Envira skrev 2011-04-21 21:03:26 följande:
    Du måste ha ett jättedyrt foder..
    Har räknat ut nu att köper du en 10kilos säck eukanuba för 700 kronor, och vi säger att din katt väger 5 kg. Så ska den säcken räcka 100 dagar..
    Envira skrev 2011-04-21 20:58:10 följande:
    Men hur stor säck med foder köper ni per gång?
    Tyvärr bor vi på 43 kv, utan möjlighet till förråd eller dyligt, att förvara 10 kg kattmat och lika mycket hundmat är kanske inte omöjligt, men besvärligt, och därför väljer vi att köpa så att vi har plats för det.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    hundhår skrev 2011-04-21 20:59:23 följande:
    Hej, eftersom jag arbetat med att sälja dessa foder så kan du ju jämföra olika märken- med samma typ av mat som W/D, du har ju specific som är lite billigare men det var ett par år sedan jag arbetade. Sen har du eukanuba och royal canins veterinär serie. Jämför priser men maila eller ring respektive märke för  hur mycket de ska äta beror på märket och det påverkar ju hur mycket dagskostnaden blir. Min hund tex äter ett foder ur Royal Canins serie som köps hos veterinär och då är han mätt och nöjd trots bara 1.5 dl per dag. Håller vikte jätte bra och måra bra, är inte jättehungrig och utomhus så letar han inte mat hela tiden som han gör när han äter andra sorter och märken. Så det går ofta att hitta en bra sort men det är inte alla som vet att det finns olika veterinär serier eftersom hills är den vanligaste på de flesta kliniker. Lycka till!
    Tack, ska kika på de märken du nämner.

Vår katt är absolut värd ett bra foder, men det är svårt att veta vad som är bra när veterinären givetvis vilj sälja "sitt egna" skitdyra foder
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    Havanna82 skrev 2011-04-21 21:03:07 följande:
    Åter igen, har ni testat ge henne tex kycklingvingar som utfyllnad? Men om torrfoder endast är ett alternativ kan jag tipsa om Orijen, det håller sig mina mätt på länge. Jag tror inte ni kommer undan så mycket billigare om ni inte stenhårt ransonerar hennes mat. Men min erfarenhet säger att katter mår bättre av fri tillgång och att detta hetsbeteende går över när katten själv får välja tidpunkt för mat. En katt ska ju äta flera flera gånger om dagen för att hålla blodsockret uppe och får den mat kanske 3 gånger om dagen blir det till en så stor grej.
    Vår katt får bara mat 3-4 gånger om dagen, och med torrfoder funkar det utmärkt, hon jamar när hon är hungrig, men när hon ätit sin skopa så är hon nöjd och slutar tjata och liknande.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    Envira skrev 2011-04-21 21:52:31 följande:
    men då kan du inte räkna med att få det billigare heller om du inte köper storpack.. :(
    Okej? Uppenbarligen finns det ju lite billigare alternativ så jag förstår inte riktigt vad du menar?
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    en glad skrev 2011-04-21 21:55:02 följande:
    Ring o ta råd av ett djursjukhus om bra foderkombination för din katt! Vi hade bra hjälp av Bagarmossen i Stockholm då vi hade en katt med urinstensbesvär och dåliga njurvärden, en som skulle ha torrfoder för gamla katter och en som skulle ha light för överviktiga ... på ett djursjukhus har ingen veterinär personlig ekonomisk vinning av vilket foder du köper ...
    Det är ett djursjukhus som har rekommenderat fodret, och givetvis tjänar dom pengar på att vi köper vårt foder hos dem, speciellt när dom ligger så högt i pris mot andra ställen jag sett (samma foder).
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    IceJossan skrev 2011-04-21 21:50:46 följande:

Har du testat Porta 21 Sensible? Spannmålsfritt torrfoder, mycket proteinrikt. Blöter du dessutom upp det så blir hon mätt fortare.

IceJossan skrev 2011-04-21 22:00:50 följande:

Hills är jättedyrt och inget foder som är därskilt anpassat till kattens anatomi.

Jag rekomenderar att köpa 10 kg-säck med Porta 21 Sensible (kostar 399kr + 79kr frakt på zoomarknad.se). Förvaring kan vara ett problem, men det blir en sjuhelsikes prisskillnad om ni kan köpa 10kg åt gången.

Tack ska kika på det oxå
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    IceJossan skrev 2011-04-21 22:00:50 följande:

Och sen servera maten på ett sätt så att hon måste arbeta för att få tag i maten.

IceJossan skrev 2011-04-21 21:50:46 följande:

Sen rekomenderar jag starkt att du serverar all hennes mat i samband med någon form av aktvering. Senaste jourkatten jag hade fick endast torrfodret i en plastäggkartong eller under en trasmatta så fick hon arbeta för fullt för att få tag på godsakerna. När hon var hyfsat mätt så tröttnade hon och åt därmed inte för mycket. Just att hon fick jobba så för maten gjorde att båda mage och hjärnans behov av stimulans blev tillfredställt.

Ska även kika på möjligheten att ge henne maten på något annat sätt. Inte för att jag tror att det förändrar hennes aptit nämnvärt, men för att jag tror att det är nyttigt för henne ändå

Problemet är att det är bara på diskbänken som katten kan äta, annars jagar hunden bort katten och snor käket. Men vi får kika på lite lösningar.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    en glad skrev 2011-04-21 22:03:21 följande:
    Fast det viktiga är ju i så fall det foder de rekommenderar - inte behöver du köpa det hos dem om du kan hitta samma sort billigare ngn annanstans?
    Jo, om dessa "annanstans" ligger i andra delar av landet.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    Envira skrev 2011-04-21 22:11:49 följande:
    det finns ju foderbilen
    Vilket inte på något sätt blir billigare eftersom de även måste ha frakt.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    Envira skrev 2011-04-21 22:17:13 följande:
    frakten är väl 19 kronor? eller kanske 9 till och med
    69 kr om vi skulle köpa påsarna där, och dom var ju inte direkt billiga på det fodret heller, bara 20 kr billigare än här.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    Envira skrev 2011-04-21 22:22:15 följande:
    men det är ju därför du ska köpa storpack.. har du ingen klädkammare eller så där du kan förvara fodret? Källare går ju också lika bra
    Nej, som sagt det har vi inte, och även om vi hade det skulle vi isåfall behöva det utrymmet till annat iom att vi är två vuxna och snart en bebis som ska bo här på dessa 43 kv.

I källaren får vi inte förvara foder eftersom det är problem med råttor.

Kan vi lägga ner diskussionen om storpack nu? Jag vill ha tips på andra bra fodermärken, inte andra storlekar på påsen. 
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    Envira skrev 2011-04-21 22:29:20 följande:
    Ursäkta att jag försökte hjälpa. 
    Ska absolut inte lägga mig i dina trådar mer. 

Du får gärna säga saker i mina trådar, och det är snällt att du försöker hjälpa till.
    Ber om ursäkt om jag lät sur, ville bara lämna storpacksdiskussionen eftersom det inte på något sätt är aktuellt för oss.
    BF 1/9 2011
  • Cornellia
    Lovey skrev 2011-04-21 22:33:52 följande:
    Jag köper Perfec Fit InHome till mina katter. 
    24% kött innehåller den och jag tycker att den känns ungefär som RC som jag köpte innan.

89-99 :- brukar 1400 g kosta och den varar i två veckor till mina två katter. 
    Sist jag handlade köpte jag en på 700 g som kostade 50 :- , för att jag såg att det kommit en ny med samma märke som heter steril.

Finns att köpa i de flesta matbutikerna!

Tack för tipset.
    BF 1/9 2011
Svar på tråden Hjälp mig med kattmat!