Inlägg från: Niiskuneiti |Visa alla inlägg
  • Niiskuneiti

Ni som fått ca två månader för tidigt - snälla läs!

Vår dotter är född i v. 32 och klarade sig helt utan andningshjälp. Hon låg en stund i öppen kuvös men behövde egentligen inget extra. Enda problemet var att hon var så liten! Vägde ca 1800 g när hon föddes. Sen fungerade det aldrig med amningen för oss, gav upp efter 5 veckor och "goda råd" från sköterskorna som resulterade i att det hela förstördes tyvärr (nä, jag är inte bitter!). Så mitt tips är att försöka få igång amningen så snart som möjligt och eftersom det inte är ditt första barn går det säkert bra. Vår dotter sondades och varje gång vi drog sonden avstannade viktökningen så det blev flaska, men i "normalfall" så går man ju från sondning till helamning. Vi åkte hem med sond, det var inga problem.

Hon solade då det är supervanligt med gulsot. Sen fick hon järntillskott från ca v 10 (men det ska man börja med tidigare, men det slarvades visst). Hon mår lite dåligt av järntillskottet, får ont i magen och blir lite förstoppad. Utöver det var det nog inget speciellt som jag kommer på nu.

Framförallt ska du tänka på att de flesta bebisar som föds vid den här tiden klarar sig jätte, jättebra Glad Hoppas allt går fint för er!

Svar på tråden Ni som fått ca två månader för tidigt - snälla läs!