Hur fungerar er ekonomi?
Jag bor hemma hos mina föräldrar med min dotter, har bott här hemma sedan hon föddes. Hon fyller 4 år i oktober och vi flyttar till egen bostad i augusti. Jag var 16 år när jag blev gravid och gick ut grundskolan och sedan började jag arbeta under min tid som gravid. Min dotters pappa lämnade mig i fjärde månaden för en annan tjej och jag slet och kämpade med allt själv.
Fick fast ansällning och jobbade upp min SGI nivå, efter det var jag föräldraledig under ett år. Mitt arbete gick dock i konkurs under min föräldraledighet, så jag blev utan jobb. Jag var dock snabb och sökte jobb fort som tusan och lagom tills min dotter skolades in på dagis hade jag nytt arbete. Arbetade i 1,5 månad innan jag insåg att det inte funkade på dagis och blev hemma ytterligare 3 månader med föräldrapenning. Jag tog med andra ord beslutet att själv säga upp mig ifrån arbetet (då jag hade 6 månaders provanställning). Efter föräldraledigheten blev jag arbetslös i några månader över sommaren och i augusti samma år började jag första året på gymnasiet.
Nu börjar jag mitt tredje år efter sommaren och min dotter går på dagis, där hon trivs som fisken i vattnet. Här hemma hos mina föräldrar har jag hela tiden betalat för min och min dotters del precis som en inneboende, dock sedan jag började skolan har mina föräldrar betalat en del för mig (eftersom de enligt lag är försörjningskyldiga tills jag blir 21 år i och med att jag går gymnasiet). Jag har dock hela tiden betalat för min dotter sedan start.
Har just nu:
Bostadsbidrag 900 kr
Barnbidrag 1050
Studiebidrag 1050
Underhållsbidrag 1273 kr
Lön 400 kr (jobbar extra som krönikör för Norrköpings Tidningar)
Blogglön 400 kr (driver min blogg där jag tjänar lite pengar).
I höst när vi flyttar kommer jag ta ut CSN lån, vi kan inte flytta tidigare eftersom jag inte fyller 20 förrän i november.