• Tonx

Hur fungerar er ekonomi?

Det absolut dummaste du kan göra är att skaffa barn innan DU har en inkomst.
    De flesta unga mammor verkar leva på sina pojkvänner. Hur ska ni klara er om det tar slut? För det är knappast ovanligt.
    Och visst skulle ni klara er på de där pengarna, men hur ser det ut med buffert? Ett sparande för framtiden och oväntade utgifter?
    Barn är inte gratis heller, bebisar och småbarn kostar inte mycket, men sen då? Jag har en som är nästan 6 och då börjar det hända grejer, fritidsintressen m.m som kostar pengar. MYCKET pengar.

Sen vad gäller personlig utveckling och livserfarenhet så är det alltid bra att ha lite kött på benen innan man skaffar barn.

Jag kan tillägga att jag upplevt både att ha dålig och bra ekonomi. Det sistnämnda är betydligt bättre, framförallt för psyket.

• Tonx
    Benjimom skrev 2011-04-25 19:44:36 följande:
    Varför skriver du det i den här tråden. Det handlar ju om hur mkt pengar unga föräldrar har och hur dom anser att det funkar. Inte om att bli påhoppad. Finns ju redan en tråd på övrigt som andlar om "varför skaffar folk barn när dom inte har råd" skriv i den om du vill komma med sånt.
    För att jag ger ett råd baserat utifrån egna erfarenheter då jag är 25 år och mamma till två födda 05 och 08.
  • Tonx
    Jessicaaa skrev 2011-04-25 20:30:15 följande:
    Jag och sambon väntar vårt första barn i oktober. Ekonomiskt sett kommer vi klara oss hur bra som helst. Min Sambo får ut mellan 25.000-31.000 efter skatt. jag är sjukskriven i tre år p.g.a sjukdom. får ut 5800kr. sambon betalar hyran och resten delar vi.

Tonx; som du skrev där uppe: Hur ska ni klara er om det tar slut? För det är knappast ovanligt.

Säger hur jag ser på den saken. jag skulle aldrig skaffa barn om det inte var ett stadigt förhållande, både jag och sambon bestämde att det var dags för att skaffa barn. Vi har båda mycket planer för framtiden och vi vet att vårat förhållande kommer hålla en lång tid, För vi är så lycklliga tillsammans.
    Du kan aldrig veta hur framtiden kommer arta sig. Jag var också i ett stadigt förhållande, det var inget fylleknull som resulterade i en bebis, det var planerat. Men det gick som det gick, och jag insåg vikten av att ha en stabil egen ekonomi.

Men var och en gör som man vill, jag vet att det är svårt att förstå när man inte varit där själv.
  • Tonx
    KossanMuu skrev 2011-04-25 20:54:11 följande:
    håller med dig, hamnade i samma "fälla". Dålig ekonomi tar verkligen knäcken på en. Jag hade ett stadigt förhållande, men saker kan hända. Dottern var nära att dö när hon föddes vilket knäckte oss båda psykiskt, utöver detta fick hon kolik och var i princip missnöjd konstant i 6 månader. Ett perfekt förhållande hade knakat i fogarna av det vi gick igenom. Utöver detta hade vi tajt ekonomiskt eftersom vi levde på sambons lön. Vi höll ut tills dottern var ett sen separerade vi. Jag hann som tur var börja skolan tills dess så jag kunde få CSN, för jag hade lägsta föräldrapenningen, hade aldrig klarat mig på det. Men det är skittufft nu, trots att jag har csn. Lever med konstant ångest inför sommaren, om jag kommer få soc eller inte.

Lär er av andras misstag, det tjänar ni mycket på.
    Dessvärre är det svårt att delge sina erfarenheter till unga människor, för det tar det som påhopp och kritik.
    Det är inte det allt handlar om, utan det är omtanke om dem och deras barn.

Jag hoppas du får ordning på ekonomin, jag vet precis hur det är. Jag har fast jobb och en bra lön nu, men jag levde som du så sent som förra sommaren. Ekonomin var kraschad och eftersom jag inte fick soc på sommaren så låg jag efter med räkningar. Jag hade tur, mina föräldrar lånade mig 20 000 att betala räkningar med. Alla har inte den möjligheten.

Sen är det så otroligt tråkigt att inte kunna ge sina barn någonting. Jag är absolut inte materialist, men att inte ens kunna köpa nya kritor att måla med, ingen som inte varit där kan förstå hur det känns.

Pengar är inte allt, men det är jävligt mycket. Jag led av stress och det har tagit mig ett halvår EFTER att jag fått en fast inkomst att bli av med migrän och näsblodsanfallen orsakade av stress pga ekonomin.
  • Tonx
    Envira skrev 2011-04-25 21:31:11 följande:
    Ja det verkar vara väldigt olika för alla, ingen som är i min situation riktigt hör jag :) 
    Antingen bor ni hemma, får bidrag eller har jättemycket pengar, haha :D
    Ingen mittemellan som mig .. :) 
    Det är ju olika för alla. Det enda jag säger är; En egen buffert! Så värt! Se till att alltid ha pengar på banken. Om det kniper, då kan det knipa rejält.
    Förlita dig aldrig på att bli försörjd av någon annan.
  • Tonx
    Envira skrev 2011-04-25 21:44:13 följande:
    Jag har redan en buffert.. :)
    BRA! Om du är intresserad av ekonomi etc så kan jag rekommendera att börja kika på aktier och andra investeringar som ger bra avkastning. Det är det jag håller på med nu för att trygga ekonomin och på sikt bli ekonomiskt oberoende
    Jag tjänar bra, har ut ca 23-26 t per månad med lön och barnbidrag. Av det går 4500 till hyra + lån på lägenhet, sen har jag 2000-5000 i månadskostnader beroende på om kvartalsräkningarna ramlar in eller inte.
    Jag sätter in 5000 till mat/bensin/nöjen sen sparar jag resten! Vissa månader blir det mer utgifter om man köper något nytt till hemmet eller när barnen behöver nya kläder. Som nu har jag lagt ut 5000 på nya ytterkläder + skor.

Mitt mål är att köpa ett hus, och jag vill inte låna en gigantisk summa till det, utan spara ihop en bra slant själv innan.
Svar på tråden Hur fungerar er ekonomi?