• Nr 14

Kan man nekas studieledighet från jobbet?

Hejsan!
    Undrar bara om man kan nekas ledighet för studier från en fast tjänst? Är det skillnad om man vill studera till nåt helt annat än det man jobbar med, dvs nåt som ens arbetsgivare alltså inte kommer ha nytta av? Nån som vet?

• Svar på tråden Kan man nekas studieledighet från jobbet?
  • Simben

Nej, dom ska inte kunna neka och det ska inte spela nån roll vad man vill läsa heller.

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Trisse78

Ja, de kan neka dig tjänstledigt.

• MissOlive

om du söker i tid, tror 6 månade inna så kan de inte neka

• Trisse78
    Trisse78 skrev 2011-04-21 22:28:40 följande:

Ja, de kan neka dig tjänstledigt.

Ska förtydliga mitt svar.

Enligt tjänsledighetslagen har man rätt till tjänsledigt för studier om man varit anställd hos arbetsgivaren i 6 månader i rad eller 12 månader inom 2 år.

Arbetsgivaren kan skjuta på perioden för tjänstledigt men ska då ange varför de skjuter på perioden. Arbetsgivaren har alltså rätt att säga nej till den sökta perioden, men inte tjänstledigheten i sig.

Här är en länk till studeieldighetslagen:
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740981.htm
  • Nr 14

För mig är situationen lite komplicerad. Jag är uppsagd och blev det medans jag var föräldraledig. Uppsägningen träder inte i kraft förrän min föräldraledighet är slut och jag jobbat mina 4 månaders uppsägningstid. Så jag lär ju inte få tjänstledigt från studier i denna situation! Men det kommer att annonseras ut tjänser på mitt gamla jobb ganska snart som jag hoppas jag har chans att få och om jag nu får en sån tjänst så kan jag alltså sen begära tjänstledigt för studier alltså? Jag vill egentligen inte tillbaka till mitt gamla jobb pga olika orsaker men vågar inte tro att jag ska klara studierna så ett fast tjänst är liksom en plan-B om jag nu skulle få en. Men oavsett vad jag vill plugga till så kan de inte säga nej av den orsaken alltså?

Svar på tråden Kan man nekas studieledighet från jobbet?