• Carniwhore

Ledigt från jobbgarantin?

Hej. Är det någon som vet hurvida det är okej att vara ledig i några dagar när man är med i jobbgarantin för ungdomar? Bokade konsert biljetter i en annan stad till sambon och mig i födelsedagspresent. Jag kommer antagligen ha praktik under den.. Där jag förhoppningsvis får ett jobb senare. Hur funkar det? Har försökt läst mig till att det är godkänt under tio dagar. Men är det de? Vad gäller? Vill ha lite kött på benen innan jag pratar med de berörda parterna.

• Svar på tråden Ledigt från jobbgarantin?
  • Guldlockis

Kolla med AF, men be om ledigt på praktikstället i god tid. Sen fyller du väl i frånvaro för de dagarna på blanketten som ska till försäkringskassan om du har aktivitetsstöd därifrån.

• MatsAtari

I värsta fall är det väl bara att skita i att gå dit eller sjukanmäla sig.
    Aktivitetsstödet för ungdomar ligger ju på uberlåga 135kr/dag ca

Normalt sett har man inte rätt till ledighet och bara 2veckors "betald" semester.

• UntilTheDark
    MatsAtari skrev 2011-04-22 20:16:38 följande:
    I värsta fall är det väl bara att skita i att gå dit eller sjukanmäla sig.
    Aktivitetsstödet för ungdomar ligger ju på uberlåga 135kr/dag ca

Normalt sett har man inte rätt till ledighet och bara 2veckors "betald" semester.
    Aktivitetsstödet kan även vara samma summa som ens a-kassa.
  • Carniwhore

Jag har min a-kasse summa. Men man får alltså 10 dagars ledigt/semester om man vill? Jag är helt okej med att inte få någon ersättnig då såklart utan undrade mest om set var möjligt utan att plockas ur programmet.

• UntilTheDark

När jag hade aktivitetsstöd hade jag 20 dagars ledighet som jag fick ta ut på ett år. Men det kanske är 10 i ungdomsgarantin. Jag var med i jobb och utvecklingsgarantin några månader.

• MatsAtari
    UntilTheDark skrev 2011-04-23 09:12:35 följande:
    När jag hade aktivitetsstöd hade jag 20 dagars ledighet som jag fick ta ut på ett år. Men det kanske är 10 i ungdomsgarantin. Jag var med i jobb och utvecklingsgarantin några månader.
    Jag hade bara 2 veckor (dvs 10 vardagar.)
    Att välja hur man ville ta ut det fanns inte på världskartan.
  • trefyra

Jag har förstått det så att man får ta ut lediga dagar när man behöver. Bara meddela praktikplatsen då det är de som är anordnare. De kan inte vägra dig ledigt när du vill. De betalar ju inte ut lön till dig och du har inte skrivit på något kontrakt heller som säger att du måste vara där vissa tider.
    Däremot skulle jag vara mån om att visa att jag vill jobba. Att skita i att gå dit eller sjukskriva sej låter otroligt dumt i den här situationen! Bara prata med dem så löser det sej helt säkert!

• trefyra
    trefyra skrev 2011-04-23 14:30:06 följande:
    Jag har förstått det så att man får ta ut lediga dagar när man behöver. Bara meddela praktikplatsen då det är de som är anordnare. De kan inte vägra dig ledigt när du vill. De betalar ju inte ut lön till dig och du har inte skrivit på något kontrakt heller som säger att du måste vara där vissa tider.
    Däremot skulle jag vara mån om att visa att jag vill jobba. Att skita i att gå dit eller sjukskriva sej låter otroligt dumt i den här situationen! Bara prata med dem så löser det sej helt säkert!
    Och såklart, som redan skrivits, fyll i frånvaro på blanketten. Men prata med AF i första hand om du känner dej osäker.
  • MatsAtari

Praktikplatsen kan såklart inte neka ledighet. Det är ju handledaren på arbetsförmedlingen som måste bevilja det.
    Praktikplatsen fyller bara i närvarorapporten.

• Carniwhore

Tack för era svar. Det handlar om högst 4 dagar. Biljetterna bokades i januari. Jag ska prata med min handledare om det.

• sweet83

TS jag arbetar som handläggare för aktivitetsstöd/utvecklingsersättning.

Då du deltar i programmet Jobbgaranti för ungdomar har du rätt till 10 vardagars lov under perioden juni-augusti. Övriga tider på året har du rätt till enstaka Lovdagar antingen i samband med storhelger eller enstaka dagar om Arbetsförmedlingen godkänt detta.
    För att veta vilka lovdagar du eller någon annan har rätt till är det bäst att kontakta FK och be att en handläggare ringer upp - de på AF kan inte alla lovregler i programmen ;)

Tar du Lov skall du sätta L på den dagen. :)

Mvh,

Mariann

Svar på tråden Ledigt från jobbgarantin?