• Anonym

Ingen ersättning vid arbetslöshet efter studier om man aldrig jobbat?

Är det så att man inte kan få ersättning om man är arbetslös ifall man aldrig jobbat tidigare?

Jag har magisterexamen och studerat hela mitt liv (24 år) och är nu arbetslös. Men får ingen ersättning eftersom jag inte jobbat i minst 6 mån? 

• Svar på tråden Ingen ersättning vid arbetslöshet efter studier om man aldrig jobbat?
  • Liniz77

Jo du kan få från alfakassan men tror det är ngn månads karens innan.

• Anonym

tyvärr kan det vara så illa, själv har jag levt på sparpengar i ett år medan jag sökt jobb efter min studietid...
    för jag får inga pengar.. har dock inte kollat med soc men eftersom jag har sparpengar så skulle jag väl inte få hjälp därifrån.. 

• MickeN1973
    Anonym skrev 2011-04-21 23:47:16 följande:

Är det så att man inte kan få ersättning om man är arbetslös ifall man aldrig jobbat tidigare?

Jag har magisterexamen och studerat hela mitt liv (24 år) och är nu arbetslös. Men får ingen ersättning eftersom jag inte jobbat i minst 6 mån? 

Nej du måste uppfylla arbetsvillkoret.

Du får vända dig till soc för att få pengar. 

• Anonym

Nej det får man inte, soc som gäller.

• Anonym

Ok tack, ingen soc här inte då vi har en bra lön från mannen på ca 60 000. Jag söker just nu arbete och hoppas få ett bra sådant snart. Kan klara mig utan inkomst tills dess.

• Raggarmunk

du har rätt till grundersättning hos alfa kassan... vilken åxå e ett krav av soc att söka.
    du måste vara anmäld hos arbesförmedlingen åxå.

grundersättningen ligger på 296kr per dag... så på en månad blir det ca 4500kr... vilket du måste söka för å få soc..
    å sen får du inte heller ha ngra sparpengar heller....

• MickeN1973
    Raggarmunk skrev 2011-04-22 22:08:46 följande:
    du har rätt till grundersättning hos alfa kassan... vilken åxå e ett krav av soc att söka.
    du måste vara anmäld hos arbesförmedlingen åxå.

grundersättningen ligger på 296kr per dag... så på en månad blir det ca 4500kr... vilket du måste söka för å få soc..
    å sen får du inte heller ha ngra sparpengar heller....
    Vad får dig att tro det? 
  • Raggarmunk

dels för det står på deras hemsida å dels för att jag är en av dom som får det.

jag får grundersättning pga jag inte har tillräckligt mycket arbetande timmar, å jag får soc då min a-kassa inte täcker min hyra ens...

• Raggarmunk

Du som är arbetslös och ansluten till Alfa-kassan är välkommen att söka inkomstrelaterad ersättning hos oss.

Om du är arbetslös och inte tillhör någon a-kassa (varken Alfa-kassan eller någon annan a-kassa) är du välkommen att söka grundersättning hos oss.

(från alfa kassans hemsida)

• riboflavin
    Raggarmunk skrev 2011-04-22 22:33:17 följande:
    Du som är arbetslös och ansluten till Alfa-kassan är välkommen att söka inkomstrelaterad ersättning hos oss.

Om du är arbetslös och inte tillhör någon a-kassa (varken Alfa-kassan eller någon annan a-kassa) är du välkommen att söka grundersättning hos oss.

(från alfa kassans hemsida)
    https://www.alfakassan.se/main.asp?areaID=1&CategoryID=799&PageType=0

Klart man är välkommen att söka, men om man inte uppfyller arbetsvillkoret så är man ganska körd...
  • Anonym
    riboflavin skrev 2011-04-22 22:45:04 följande:
    www.alfakassan.se/main.asp?areaID=1&CategoryI...

Klart man är välkommen att söka, men om man inte uppfyller arbetsvillkoret så är man ganska körd...
    Precis!
    Jag fick då inget av dom då jag inte uppfyllde arbetsvilkoret hos dom. Alfa kassan är ju bara en allmän a kassa för alla men för det har de vilkor.
    Jag har varit i samma sits som ts, som tur har det löst sig nu
  • Shira

Om man inte arbetat något kan man försöka bli inskriven i åtgärd via arbetsförmedlingen så får man 223 kr/dag (tror jag det är) Från Alfakassan får man inget om man inte uppfyllt arbetsvillkoret.

• mikroE

Nix, jag gick ut just efter studerandevillkoret tagits bort, jag hade nästan inga pengar kvar alls innan jag började komma igång och få vicka åtminstone hälften av dagarna i månaden. Jag hade faktiskt räknat med studerande villkoret vilket var dumt men jag klarade mig ändå. Dagens studenter vet ju att det är så, för mig ändrades förutsättningarna när jag var nästan klar. Tack och lov behövde jag inte rulla runt och vikariera så länge heller.

• Anonym

Studietiden är ju "överhoppningsbar", så jobbade man innan studierna räknas det. 6 månader, minst halvtid, vill jag minnas.
    Men då undrar jag, vet någon om man kan "slå ihop" jobb från precis före studierna med jobb under studierna tex?
    Säg du jobbar juni-augusti (2 månader) före studierna, under studierna jobbar du lika mycket några somrar = 6 månader. Det funkar inte eller?

• Shira
    Anonym skrev 2011-04-24 22:07:53 följande:
    Studietiden är ju "överhoppningsbar", så jobbade man innan studierna räknas det. 6 månader, minst halvtid, vill jag minnas.
    Men då undrar jag, vet någon om man kan "slå ihop" jobb från precis före studierna med jobb under studierna tex?
    Säg du jobbar juni-augusti (2 månader) före studierna, under studierna jobbar du lika mycket några somrar = 6 månader. Det funkar inte eller?
    Jo det funkar, under förutsättning att studierna är överhoppningsbara.
Svar på tråden Ingen ersättning vid arbetslöshet efter studier om man aldrig jobbat?