• ikelipiken

Varför gnäller lärare över sina löner?

Jag läste på AB om lärare som är missnöjda med sina löner.

Innan man bestämmer sig för ett yrke ser man väl till att kolla upp om man förväntas kunna få en skälig lön för det arbetet man utför?
    Vem som helst förstår ju att det är en viss skillnad på att vara mäklare och lärare. Vill man ha den högre lönen, då kanske man ska välja det yrket som ger den högsta lönen.

En del lärare påstår att lönen behöver höjas för att eleverna ska garanteras en bra skola.
    Om lönen är drivkraften för att lära ut och skapa en bra skola tycker jag att man garanterat har valt fel yrke.

En lärare har dessutom oftast längre semester än de som inte arbetar som lärare och semestern är fullt betald. 

Nu menar jag inte att en lärare ska arbeta gratis. Men lärare är knappast ett statusyrke. Långt ifrån alla lärare är ens värda den lönen de har idag. En lärare som är engagerad, gör det som är bäst för eleverna, kan lära ut på ett bra sätt mm kan vara värd en högre lön. Men att lärarlönen ska ligga på samma nivå som för en riksdagsman tycker jag är orimligt.

Jag tycker att det är ett bra system där lärarna får bonus för bra resultat. Det visar på att läraren lyckas motivera sina elever till att lära, men det kan också vara ett ganska orättvist system.
    En lärare på en lite finare skola, i ett lite finare område där elever med de bästa förutsätningarna går har förmodligen lättare att nå bra resultat. En lärare i ett annat område, på en skola med lite sämre standard och elever med helt andra förutsättningar får troligtvis kämpa hårdare för att nå bra resultat. Även om läraren är mycket kompetent och kanske till och med skulle lyckas bättre än den andra läraren om den hade haft samma förutsättningar blir resultatet sämre.

Om läraryrket blir ett statusyrke där lönenivån ligger högt skulle fler personer lockas till att bli lärare. Även sådana personer som inte alls är lämpade för att arbeta i en studiemiljö där eleverna påverkas dagligen.

Under min skolgång har jag endast träfat 2 lärare som verkligen lyckades med alla sina elever. Jag hade rätt svårt för mig i skolan då jag var extremt omotiverad, men de här lärarna lyckades verkligen få både mig och andra tillräckligt motiverade för att lyckas rätt bra. De var värd sin vikt i guld.
    Övriga lärare har jag inte mycket till övers för. De hade lika gärna kunnat arbeta i SJ's kundtjänst. De hade nog till och med platsat bättre där. 

Så vad tycker ni?

Har den person som valde sitt yrke med insikt om lönesituationen rätt att klaga och förvänta sig att hamna på en nivå likt en riksdagsman? 

• Svar på tråden Varför gnäller lärare över sina löner?
  • Raskask

Alla har rätt att klaga om lönen är åg, oavsett att man visste om det innan. Med din logik att ingen ska klaga på lönen  skulle sjuksköterskor fortfarande arbeta för kost och logi i en barack på sjukhusområdet.

Nu kanske inte riksdagsmän är den kategori som varenda låglönegrupp ska jämföra sig med.

• Venna

Men hur ska lönerna någonsin kunna bli högre om ingen tar första steget i en protest?

Ja, de allra flesta som läser till lärare vet ju att lönen är ganska dålig. Ska man då bara acceptera det, eller fortsätta läsa till sitt drömyrke, förhoppningsvis göra ett bra jobb och sträva efter en högre lön?

Om alla bara tackar och tar emot och accepterar att lönen är låg i förhållande till utbildningsår och ansvar och slit kommer ju lönerna aldrig att bli högre.

Jag tror inte att någon som inte har jobbat inom skolan faktiskt förstår vilket slit det är till kass lön. Underbart slit emellanåt, men också ganska ofta oförtjänt slit.
    Och att påstå att lärarna har längre betald semester (sommarlov) är bara dumt. Det är tid de arbetar in under året. Ingen annan yrkesgrupp har väl lika lång veckoarbetstid?!

Sedan finns det själkvklart lärare som kanske inte är värda någon hög lön, men det finns det ju riksdagsmän som inte heller är.

Och nej, lärare är inget statusyrke. Men står det skrivet i sten bara för att det är så nu?! Målet är väl att ändra inställning hos folk, så att de fattar vilket ansvarsfyllt arbete det är och höja statusen.

• Venna

...och nej, jag är inte lärare. Jag valde att inte utbilda mig till det efter att ha jobbat x antal år inom skolan.

Så jag utbildade mig till sjuksköterska istället, och visste redan innan utbildningen att lönen var usel i förhållande till ansvar. Och ändå klagar jag över lönen och gör mitt bästa på min arbetsplats för att påverka och höja lönerna även för oss som också har ett lågstatusyrke!

• Fridayyy

Jag fattar inte varför man inte får gnälla över dåliga löner? Annars blir de ju ALDRIG bättre och lärare kan ju vara en grupp man behöver höja? Jag tycker de skulle tjäna mer än de som jobbar på fabrik men det gör de inte.

• ikelipiken

Alla vill väl ha löneökning, oavsett vilket yrke man har valt. Men hur mycket mer kan man kräva utan att se löjlig ut?

Den lärare som vill ligga på samma nivå som en riksdagsman skrattar jag ganska hånfullt åt.

Jag har även hört sjuksköterskor säga att deras lön borde ligga på samma nivå som en läkares för att de minsann också har värdefulla liv att hantera. Det är också skrattretande.

Nu tycker jag att lärarlönen som enligt AB i snitt ligger på 27300 kr är fullt rimlig.
    Klarar man av att motivera sina elever och får bra resultat förtjänar man en bonus.

Men att hävda att lönen är avgörande för att skolan ska vara bra köper jag inte. Är det lönen som motiverar till att lära har man valt fel yrke.

• ikelipiken
    Fridayyy skrev 2011-04-22 09:04:36 följande:

Jag fattar inte varför man inte får gnälla över dåliga löner? Annars blir de ju ALDRIG bättre och lärare kan ju vara en grupp man behöver höja? Jag tycker de skulle tjäna mer än de som jobbar på fabrik men det gör de inte.

Arbetar du på fabrik har du oftast ett ganska stort ansvar för att produktionen hålls i gång. Tungt fysiskt arbete förekommer och arbetet kan i vissa fall vara riskfyllt. Dessutom förekommer skiftarbete och arbete under obekväm arbetstid. 

Så dålig är faktiskt inte lärarlönen. 
  • MD77

Läraryrket är ett av de yrken jag anser bör vara ett av de högst betalda, samma med läkare, sjuksköterskor och andra liknande yrken. Lärarens uppgift är att förbereda eleverna kunskapsmässigt inför det samhälle han/hon lever i och ge alla de förutsättningar som behlvs kunskapsmässigt. Gör du då ett bra jobb som lärare så tycker jag definitivt att du ska ha hög lön. Vi har individuell länesättning vilket innebär att vissa får högre lön än andra beroende på hur väl de utför sitt uppdrag och uppfyller målen för eleverna.
    Om man ser till status så tror jag om vi lärare skulle få högre status, som i ex. Finland, så skulle elver, föräldrar och övriga i samhället förstå hur viktigt det är att ta vara på tiden i skolan och ta det på allvar. Det finns självklart en massa människor som redan vet och förstår dettta men jag har känslan av att många ibland ser skolan som en uppfostringsanstalt och barnpassning. Föräldrar måste börja ta mer ansvar för sina barns utbildning och uppfostran så att vi lärare kan utföra vårt jobb. Nu hårddrar jag det hela men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

• Venna
    ikelipiken skrev 2011-04-22 09:09:53 följande:
    Alla vill väl ha löneökning, oavsett vilket yrke man har valt. Men hur mycket mer kan man kräva utan att se löjlig ut?

Den lärare som vill ligga på samma nivå som en riksdagsman skrattar jag ganska hånfullt åt.

Jag har även hört sjuksköterskor säga att deras lön borde ligga på samma nivå som en läkares för att de minsann också har värdefulla liv att hantera. Det är också skrattretande.

Nu tycker jag att lärarlönen som enligt AB i snitt ligger på 27300 kr är fullt rimlig.
    Klarar man av att motivera sina elever och får bra resultat förtjänar man en bonus.

Men att hävda att lönen är avgörande för att skolan ska vara bra köper jag inte. Är det lönen som motiverar till att lära har man valt fel yrke.
    Men är statistiken alltid rättvis då?

Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar inom skolans värld, så jag är inte helt rätt person att uttala mig. Men om jag jämför med oss sjuksköterskor, så ligger snittlönen på ungefär detsamma. Men det som sällan nämns är att de flesta chefer (avdelningschefer osv) är sjuksköterskor och drar upp snitlönen rejält. För en "vanlig" ssk, med eller utan vidareutbildning är lönen långt ifrån så hög.

Hur många skulle söka lärarutbildningen och sedan arbeta som lärare enbart för lönen om lönen vore hög?!
    De som inte är tillräckligt motiverade eller intresserade skulle nog inte orka särskilt länge i skolvärlden.
  • Myrongen

Jag kan hålla med om att det gnälls lite väl mycket, det är alltid så jävla synd om lärare och sjuksköterskor av någon anledning. DOCK tycker jag du har riktigt dåliga argument. Visst, är lönen det viktigaste för en då väljer man kanske något annat men man måste kunna klaga på lönen för det.

• trettioplus

Eftersom lärare ofta har väldigt mycket utbildning i bagaget, så tycker jag att det är rimligt att de har högre lön. Ofta har de både pluggat lärarhögskola och något ämne.
    Sedan har de ju längre semester för att de arbetar in den tiden under terminerna, plus att de generellt har mycket obetald övertid.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
Svar på tråden Varför gnäller lärare över sina löner?