• ikelipiken

Varför gnäller lärare över sina löner?

Jag läste på AB om lärare som är missnöjda med sina löner.

Innan man bestämmer sig för ett yrke ser man väl till att kolla upp om man förväntas kunna få en skälig lön för det arbetet man utför?
    Vem som helst förstår ju att det är en viss skillnad på att vara mäklare och lärare. Vill man ha den högre lönen, då kanske man ska välja det yrket som ger den högsta lönen.

En del lärare påstår att lönen behöver höjas för att eleverna ska garanteras en bra skola.
    Om lönen är drivkraften för att lära ut och skapa en bra skola tycker jag att man garanterat har valt fel yrke.

En lärare har dessutom oftast längre semester än de som inte arbetar som lärare och semestern är fullt betald. 

Nu menar jag inte att en lärare ska arbeta gratis. Men lärare är knappast ett statusyrke. Långt ifrån alla lärare är ens värda den lönen de har idag. En lärare som är engagerad, gör det som är bäst för eleverna, kan lära ut på ett bra sätt mm kan vara värd en högre lön. Men att lärarlönen ska ligga på samma nivå som för en riksdagsman tycker jag är orimligt.

Jag tycker att det är ett bra system där lärarna får bonus för bra resultat. Det visar på att läraren lyckas motivera sina elever till att lära, men det kan också vara ett ganska orättvist system.
    En lärare på en lite finare skola, i ett lite finare område där elever med de bästa förutsätningarna går har förmodligen lättare att nå bra resultat. En lärare i ett annat område, på en skola med lite sämre standard och elever med helt andra förutsättningar får troligtvis kämpa hårdare för att nå bra resultat. Även om läraren är mycket kompetent och kanske till och med skulle lyckas bättre än den andra läraren om den hade haft samma förutsättningar blir resultatet sämre.