• Stronza simpatica

Vi som fick havandeskapsfòrgiftning.

Hej,
    skulle tycka det var roligt att fà kontakt med andra som ocksà blivit drabbade av havandeskapsfòrgiftning och ta del av hur vàr smàttingar vàxer sig stora de fòrsta àret och hur man skulle kunna undvika att det hànder igen!

• Svar på tråden Vi som fick havandeskapsfòrgiftning.
  • Sofie 87

Hej! Jag har fått havandeskapsförgiftning 2 gånger! Första gången var det i v.39+2 så det blev igångsättning! Andra gången i v.29 och då blev det akut snitt!

Jag har hört någonstans att man får det när mannens och kvinnans gener inte matchar varandra... Men vet inte säkert! Finns ju så många olika teorier!

• Stronza simpatica

Jasså det har jag aldrig hört förut! Hmm själv hörde jag att det kunde bero på övervikt,problem med högt blodtryck sen tidigare etc. Men om ens gener inte matchar betyder det då med säkerhet att det drabbar en igen då om man vill ha fler barn tillsammans??
    Jag födde i ve 33+1 och han vägde bara 1760gr när han kom ut, sen åkte han ner till 1540gr innan han började lägga på sig. Allt gick bra, han mådde bra hela tiden den månaden han var på sjukhuset, han behövde bara växa till sig lite, som tur var! Idag väger han 5 kg och är 4 mån och 3 ve gammal.Och även om allt gick bra så skulle jag ju inte vilja att det hände igen.

Hur mår din som kom i ve 29 idag??

• Sofie 87

Ja alla läkare säger så olika tycker jag!

Mina tvillingflickor mår bra. De vägde 1140 och 1280 gr när de kom! Minsta tjejen gick ner som minst till 990 gr. De fick ligga i respirator och efter det CPAP. Sen blev det syrgasgrimma. Var på sjukhus i 7 veckor och sen hade vi hemsjukvård i 4 veckor. Flickorna fick åka hem med syrgas men idag mår de jätte bra! Är 14 månader och väger 7 resp 9 kg =)

• Ruggugglan

Jag fick preeklampsi under båda graviditeterna eftersom jag är njursjuk (ökad risk vid kronisk njursjukdom).
    Jag blev igångsatt första gången i v. 38+2 och under andra graviditeten i v. 38+0. Jag hade dock "turen" att enbart ha en lätt variant, men värdens steg så jag är glad att jag blev igångsatt.

Båda mina barn har följt sin viktkurva jättebra och det har inte varit några som helst bekymmer. Men jag är rekommenderad att försöka vänta några år mellan graviditeterna för min egen hälsas skull.

Som jag förstått så kan de inte hitta någon förklaring till varför kvinnan utvecklar preeklampsi. De har enbart kunnat se en del ökningar inom vissa grupper.

• Ruggugglan

Ang. gener så har mina två barn inte samma pappa men jag fick trots detta preeklampsi båda gångerna.. Så jag vet inte? Jag tror personligen inte att det har något samband. Men det är ju svårt när man inte alls vet varför det uppstår.

• Stronza simpatica

Vet du vilka dessa grupper är man hittat ökningar?? Om man haft det en gång är det säkert man får det nästa gång då med?

• Ruggugglan
    Här kan du läsa en del om preeklampsi. Söker du på nätet så kan du hitta mycket fakta. Där står bland annat grupperna som har högre risk för det.

Det är inte alls säkert att man får det igen. Men det är ju en risk.
  • Sofie 87

Till mig sa läkarna att har man haft det en gång så är risken liten att man får det igen! Får man däremot tvillingar som jag fick så är risken större att man får det igen! Men egentligen tror jag inte att någon vet varför man får det eller om man kommer att få det igen! Läkarna säger en sak, men det står en annan sak på nätet.

• Ruggugglan
    Sofie 87 skrev 2011-04-27 21:43:33 följande:
    Till mig sa läkarna att har man haft det en gång så är risken liten att man får det igen! Får man däremot tvillingar som jag fick så är risken större att man får det igen! Men egentligen tror jag inte att någon vet varför man får det eller om man kommer att få det igen! Läkarna säger en sak, men det står en annan sak på nätet.
    Stämmer inte alls. Du har istället en högre risk att få det om du haft det tidigare. Jag står under spec. MVC under tiden jag är gravid och det första dom sade när jag skrev in mig va att jag stor risk att bli sjuk igen.
Svar på tråden Vi som fick havandeskapsfòrgiftning.