• Anonym (Annelie)

3 års trots och börjat kissa på sig

Hej

Misstänker att vi just nu har hamnat i den härliga 3 årstrotsen med vår snart 3 åriga tjej.

Hon får sina utbrott precis i tid och otid allt är fel och inget är rätt. Hon vägrar lyssna, ignorerar en totalt och kan på en sekund vända till att vara glad och säga mamma du är min bästa vän, jag älskar dig!
    Vår dotter har alltid varit tidig i tal och motorik, har haft ganska lätt för det mesta, inte stött på några tuffa hinder. Har livlig fantasi och kan utrycka saker som tex engång när jag "hota" med att hon skulle få vara hemma själv och jag och pappa åker iväg själva istället om hon inte satte på sig skorna, då utbrister hon Nehe man får inte lämna barn. Så hon vet vilka strängar hon ska spela på!

Nu till det som hänt; Vår dotter valde helt själv att sluta med blöja i december, precis när hon fick vattkoppor. Allt har varit på hennes villkor och inte en olycka har skett. Har funkat klockrent på förskolan och hon har gått på toa/pottan själv och vi har inte behövt bry oss mer än att torka henne. Så från igår, verkar det som att hon helt glömt bort allting. Kan stå rakt upp och ner och bara kissa på sig. Så idag började vi påminna henne om toaletten men då går hon och kissar lite och 5 minuter senare sätter hon sig i soffan och släpper loss resten... Efteråt säger hon förlåt, förlåt det var inte meningen. Eller som mitt på dagen idag, helt plötsligt kommer hon utan trosor och när man frågar vad dom är så säger hon. Med en axelryckning jag kissade i dom!

Hänger detta ihop med 3 års trotsen eller har hon bara så mycket i sin utvecklingsfas just nu att hon helt plötsligt glömmer bort tidigare självklara saker? Hur kan vi hjälpa henne? Vi vill ju inte bli arga på henne, men det är klart att när hela soffan blir nerkissad så jublar man ju inte direkt....
    Är detta normalt?

• Svar på tråden 3 års trots och börjat kissa på sig
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Är det normalt att en 3-åring som varit torr plötsligt börjar kissa på sig på dagarna och hänger det i så fall ihop med trotsåldern?
    Det generella svaret är att det är inte "normalt" men däremot inte ett dugg ovanligt. På era frågor  om det hänger ihop med hennes i övrigt ganska starka trotsreaktioner så tycker jag att det låter som ett mycket rimligt antagande.
    Kiss, bajs, mat och sömn är de områden som små barn tidigt och intuitivt förstår att de kan bestämma över själva gentemot föräldrarna. Barn behöver ju successivt få bestämma över mer och mer, men det är inte alltid detta bestämmande går i takt med det som vi vuxna tycker är lämpligt. Då uppstår det lätt maktkamper på ett subtilt eller på ett väldigt tydligt sätt. Er dotter verkar ju tillhöra den tydliga sorten. Det här är en del i barnets identitetsutveckling och på det sättet helt naturligt, men det kan vara nog så jobbigt för föräldrarna medan det pågår.
    Ett annat skäl till att barn som varit torra under en period och sedan börjar kissa på sig brukar handla om att det hänt saker i barnets närmiljö, hemma eller på dagis, som det har svårt att hantera. Det kan vara någon förändring som vi som vuxna inte tänker så mycket på, men som kan vara stor för barnet. Då ändras trygghetsbalansen under en period och symtom som att de kissar på sig kan uppstå.
    Eftersom ni vet att hon egentligen klarar kisseriet alldeles utmärkt så tror jag att det bästa är att försöka att inte lägga så stor vikt vid det. Ge henne torra kläder, tjata inte men hjälp henne så kommer detta säkert att avta. Titta också på om det är något i hennes omgivning ni kan göra för att öka hennes trygghet just nu.
    Med vänlig hälsning,
    Margit

Svar på tråden 3 års trots och börjat kissa på sig