• Hexx

Hur blir jag en sk. morgonmänniska?

Jag är så jäkla morgontrött och HATAR att gå upp tidigt.
    När jag är ledig ligger jag och drar mig i sängen till ca 8:30 medans barnen sitter brevid mig och ser på tv.
    De är så snälla....
    Men jag VILL vakna vid 7-tiden och gå upp då! För att hinna mer och umgås mer med familjen.
    Men varje morgon har jag glömt det och tänker "bara 10 min. till."
    Går jag upp tidigt blir jag så sjukt trött på fm och blir tjurig.

Hjälp mig, hur gör man?

• Svar på tråden Hur blir jag en sk. morgonmänniska?
  • Queenie70

Inser att det är likadant för nästan alla, och biter ihop och går upp ändå....Man vänjer sig om man får in rutinen hyfsat i alla fall. Sen brukar det bli bättre med åren. Och jag är en sjukt morgontrött människa. Jag önskar mig döden när jag måste upp klockan 6 och får lust att brista ut i förtvivlad gråt. Känns som tortyr. Under flera år hade jag ett kvällsjobb, då jag fick sova tills jag vaknade av mig själv. Som ensamstående, heltidarbetande med barn funkar inte såna arbetstider längre och i höstas när jag började jobba dagtid, var jag skräckslagen för hur det skulle gå. Det har gått bättre än förväntat faktiskt. Inte är det kul, men det funkar....

• Themis

Det finns ju de som säger att det inte går, att man är morgon- eller kvällsmänniska.
    Men jag tror det är en sanning med modifikation, man kan nog göra det lättare eller svårare för sig, i alla fall.

För att sova bättre på kvällen, se till att undvika koffein efter kl 15, för säkerhets skull. Och om du dricker mycket kaffe/te/cola så dra ner.

Se till att du får solljus på näsan eller åtminstone in i rummet på morgonen om du kan, för ljuset börjar väcka hjärnan långt innan du faktiskt vaknar. I tallkottkörteln produceras sömnhormonet melatonin, och det är ljuset som t.o.m. genom dina ögonlock ger signalen till kroppen att dra ner på melatoninet, så att du vaknar.

Håll regelbundna tider, så att du kommer med ditt "sömntåg" varje kväll, och slipper vänta på nästa.

Ät inget som höjer blodsockret senare än 2 timmar innan läggdags, då får du också svårt att sova. Blir du hungrig så drick vatten eller koffeinfritt te (rooibos).

Gör inte saker som stimmar upp dig på kvällen. Håll dämpad belysning, gör lugna saker den sista halvtimmen innan läggdags.

Om du lyckas sova tillräckligt blir du nog inte lika trött och vissen på eftermiddagen.

Mens insana in corpore sano.
  • talare

VANA säger jag. gå å lägg dig vid samma tid varje kväll oavsett och gör något som varvar ner på kvällen.

• Gladskit

Skaffa barn tänkte jag skriva men det hade du ju redan
    Min son har vaknat vid 5-6 tiden sen han var liten så vi har liksom fått vänja oss och bli morgonmänniskor vi också. Inte alls angenämt i början men nu när han är fem så är det helt okej faktiskt eftersom det gör att jag kan/orkar gå upp tidigt inne i veckorna och träna före jobbet etc.
    Lägg dig så pass tidigt att du har fått dina timmar med sömn när klockan är halv sju (eller annan valfri tid) och ge dig f-n på att gå upp bara. Människan är ett vanedjur så det tar nog inte så lång tid innan det börjar kännas ok!

• Hexx

Ja, jag antar att det har med diciplin att göra...... Vilket jag är dålig på.

• Jäjd

No can do. Bli en "morgonmänniska" alltså om man inte nu råkar vara en sån av naturen. Men gå och lägga sig i tid är det enda som funkar eftersom man då blir mindre trött under dagen men själva morgonen är ju ett helvete oavsett.

Svar på tråden Hur blir jag en sk. morgonmänniska?