• miss0123

Hjälp 14-tjej :)

Hej jag är en (ganska) ung mamma 30 år fyllda.
    Min dotter har precis fyllt 14 år.
    Min dotter är en glad mycket mycket energi fylld hella tiden. Hon har alltid haft mer "spring i benen" en alla andra barn i hennes ålder. Det är absolut inget fel med det, men dom senaste året har hon men främst jag funnderat över om hennes betende är så "normalt" Ger några exempel

*Hon är väldigt glömmsk av sig (glömmer bädda sängen, göra läxor, passa tider mm.)
    *Hon kan inte fokusera i en längre tid utan att behöva springa av sig lite.
    *Ibland kan hon vara typ "hyperaktiv" (prata jätte mycket, springa omkrig i huset som en galning, göra massa saker samtidigt utan att avsluta den första sak hon hållde på med mm.)
    *Lätt irreterad
    *Hon är inte "aggresiv" på något viss bara en aning hårdhänt. Men när hon blir arg blir hon riktigt arg!
    *Lärare påstår att hon inte kan koncentrera sig i skolan, pratar för mycket under undervisning, sringer omkrig i klassrumet när alla andra sitter ner.

Det är mitt ända barn och jag har ingen erfarenhet av sånt här liksom. Jag funderar över om det kan vara något som typ adhd/add eller damp.... Vet inte så mycket om sånt här. Vem vänder man sig till? Doktor?BUP?
    Hon är en väldigt glad och social tjej. Alla tycker om henne för att hon vågar vara sig själv, kreativ och har MASSOR av enerig hela tiden. Vi har ingen släktig eller familjemedlem på varken min eller hennes pappas sida som har adhd/damp/add. Själv har jag dyslexi, hon har oxå det (fick en diagnos för ett år sedan)
    Har hört av många mamma att det inte är värt att skaffa sig sådana diagnoser. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, jag har läst lite på internet om vanlig syptomer för adhd och alla stämmer mer eller minder in på henne. Vad ska jag göra? Är det bara hennes unika personlighet som ligger bakom eller är det något annat.

tacksamm för svar

• Svar på tråden Hjälp 14-tjej :)
  • barnpsykologen margit

Hej!
    En del av de symtom som du beskriver att din 14-åriga flicka har kan mycket väl vara personlighetsrelaterade och framförallt tonårsrelaterade. Fråga vilken tonårsförälder som helst så kommer du få höra att hon inte är ensam om att "glömma" att bädda sängen t ex.
    Men att hennes "spring i benen" fortfarande är så påtagligt och att lärarna reagerar för hennes oro och brist på koncentration kan tyda på andra saker.
    Dels kan det ha att göra med hennes dyslexi. Om hon inte får hjälp med den och undervisningen inte anpassas efter det blir det svårt för henne att hänga med i undervisningen vilket kan ge upphov till att hon far runt i klassrummet.
    Dels kan det vara som du säger att hennes problem stämmer med någon av de diagnoser du letat upp. Enda sättet att ta reda på det är att be om en utredning, något som skolans psykolog kan hjälpa till med.
    Men det är också precis som du säger att man ska inte bara skaffa en diagnos utan det viktiga är att skolan sedan har en plan för hur hon kan få stöd på bästa sätt.
    Så mitt tips är att du tar kontakt med skolan och ber om hjälp att utreda hennes problem och göra upp en plan för hjälp och stöd framåt i tiden utifrån resultatet på utredningen.
    Med vänlig hälsning
    Margit

Svar på tråden Hjälp 14-tjej :)