• Jensan02

Avslag på ansökan om graviditetspenning. Så arg på fk!

Är beräknad att få barn 29 juni och jobbar som lokalvårdare. Ansökte om graviditetspenning eftersom att både min barnmorska och mina arbetsledare rådde mig till det, för lokalvårdare är ett ganska tungt jobb, speciellt när man är gravid. Var väldigt utförlig i min ansökan och skrev precis vad jag gör om dagarna; att jag står och går mycket, har mycket ensidiga belastningar, jobbar i trånga utrymmen, hanterar tunga maskiner som kan väga uppåt 40 kg och att jag lyfter tungt, runt 10-15 kg ca 15 gånger per arbetspass. Skrev också att jag måste böja mig ner mycket och det är ju ganska jobbigt när magen bara växer och är i vägen. Att gå i och ur jobbarbilen ca 10 gånger om dagen börjar också bli jobbigt.
    Min arbetsgivare skrev också att de inte har någon möjlighet att omplacera mig och att jag har ett väldigt tungt arbete. Ansökte om att få graviditetspenning f rom 16 maj och en månad framåt.

I måndags kom då beskedet från försäkringskassan att de beslutat att jag inte får graviditetspenning.
    Motiveringen löd: "fk kan konstatera att du står och går mycket, arbetar i trånga utrymmen och har ensidigare belastningar större delen av dagen. De tunga lyft som du har väger mellan 5-15 kg och detta lyfter du ca 15 gånger per arbetspass. Den sammanfattande bedömningen är dock, trots ovanstående att dina arbetsuppgifter inte är så fysiskt ansträngande att graviditetspenning kan beviljas." ?!?!?!

Då undrar ju jag bara: Vad ska man behöva jobba med för att få graviditetspenning beviljad?! När jag berättade för min barnmorska att jag fått avslag blev hon minst lika förbannad som jag och tyckte att jag skulle gå till tidningen med det, men jag orkar inte.
    Har börjat känna av foglossning också, så det känns inge roligt alls just nu :(
    Blev ett lång inlägg, men känner att jag måste få skriva av mig....

• Svar på tråden Avslag på ansökan om graviditetspenning. Så arg på fk!
  • mammsilon