• Jensan02

Avslag på ansökan om graviditetspenning. Så arg på fk!

Är beräknad att få barn 29 juni och jobbar som lokalvårdare. Ansökte om graviditetspenning eftersom att både min barnmorska och mina arbetsledare rådde mig till det, för lokalvårdare är ett ganska tungt jobb, speciellt när man är gravid. Var väldigt utförlig i min ansökan och skrev precis vad jag gör om dagarna; att jag står och går mycket, har mycket ensidiga belastningar, jobbar i trånga utrymmen, hanterar tunga maskiner som kan väga uppåt 40 kg och att jag lyfter tungt, runt 10-15 kg ca 15 gånger per arbetspass. Skrev också att jag måste böja mig ner mycket och det är ju ganska jobbigt när magen bara växer och är i vägen. Att gå i och ur jobbarbilen ca 10 gånger om dagen börjar också bli jobbigt.
    Min arbetsgivare skrev också att de inte har någon möjlighet att omplacera mig och att jag har ett väldigt tungt arbete. Ansökte om att få graviditetspenning f rom 16 maj och en månad framåt.

I måndags kom då beskedet från försäkringskassan att de beslutat att jag inte får graviditetspenning.
    Motiveringen löd: "fk kan konstatera att du står och går mycket, arbetar i trånga utrymmen och har ensidigare belastningar större delen av dagen. De tunga lyft som du har väger mellan 5-15 kg och detta lyfter du ca 15 gånger per arbetspass. Den sammanfattande bedömningen är dock, trots ovanstående att dina arbetsuppgifter inte är så fysiskt ansträngande att graviditetspenning kan beviljas." ?!?!?!

Då undrar ju jag bara: Vad ska man behöva jobba med för att få graviditetspenning beviljad?! När jag berättade för min barnmorska att jag fått avslag blev hon minst lika förbannad som jag och tyckte att jag skulle gå till tidningen med det, men jag orkar inte.
    Har börjat känna av foglossning också, så det känns inge roligt alls just nu :(
    Blev ett lång inlägg, men känner att jag måste få skriva av mig....

• Svar på tråden Avslag på ansökan om graviditetspenning. Så arg på fk!
  • mammsilon

ush och fy, jävla fk. dom är inte kloka, hoppas det löser sig. tyvärr har fk en regel att man ska lyfta 30 kg, har en kompis som var med om precis samma och hon fick inte beviljad för att hon inte lyfte för tungt? hallå? skriv ned alla snedvridningar och sånt. jag har precis skickat in min och hoppas på att den går igenom annars vet jag inte vad jag gör...jag har skrivit att jag lyfter 45 kg 7 gånger om dagen men sen bifogade jag och skrev ner grundligt vad det är som gör att jag inte kan jobba tex att min brukare väger 45 kg och rullstolen 30 kg att dra runt på den rullen när man är högravid är JOBBIGT det är jobbigt redan nu (v 24)  ibland förstår jag inte hur fk tänker vill dom att man ska skada sig själv och bebisen på jobbet?
    överklaga och skicka in igen!! mitt råd.

• Jensan02

Man tycker ju att graviditespenningen är till för att undvika att man får problem under graviditeten av att man har ett för tungt arbete. Att bära 30 kg är ju tungt även om man inte är gravid! Känns som att fk gör allt för att slippa betala ut pengar. Det roliga är ju att det ändå är de som betalar min sjukskrivning i slutändan!

• FruG

Tycker du ska överklaga direkt!

Om det inte går igenom så kanske du kan bli sjukskriven för din foglossning ist. Men det är ju inte heller säkert att det går igenom.
    Jag tror det mycket beror på var man bor och vad man får för handläggare när man skickar in sina papper.

Hoppas att det löser sig för dig ts. I värsta fall om FK inte godkänner nåt för dig så kan du kanske ta ut semester från jobbet och även börja ta lite av dina föräldradagar. Ingen jättekul lösning kanske men en nödlösning.

• Karo Lina

Det är ju helt otroligt! Min svägerska jobbar i affär och behöver inte lyfta något alls. Hon fick havandeskspspenning i 2 månader innan förlossningen bara pga att hon står mycket trots att hon själv säger att hon lika gärna kan sitta på en hög stol. Jättemärkligt! Jag hade överklagat!
    Prata med läkaren om du inte kan bli sjukskriven istället.

• Fidi

Jag fick havandeskap och jobbar inom hemtjänsten. Det är som du skriver med trånga utrymen, tunga lyft och ibland omöjligt att arbeta ergonomiskt riktigt...

Håller med andra, försök överklaga eller få en sjukskrivning. 

• mammsilon
    MospP skrev 2011-04-23 08:34:41 följande:
    gör som vi andra och ta av dina f-dagar
    som alla andra? varför ska man ta ut sina f-dagar om man har ett tungt jobb och har chans att få havadenskapspenning? finns ingen anledning alls, förstår verkligen inte vad du menar om du är bitter för att du inte kan få igenom din egna.
  • mammsilon
    Karo Lina skrev 2011-04-23 08:35:49 följande:
    Det är ju helt otroligt! Min svägerska jobbar i affär och behöver inte lyfta något alls. Hon fick havandeskspspenning i 2 månader innan förlossningen bara pga att hon står mycket trots att hon själv säger att hon lika gärna kan sitta på en hög stol. Jättemärkligt! Jag hade överklagat!
    Prata med läkaren om du inte kan bli sjukskriven istället.
    jag vet också folk som fått igenom sin ansökan utan att ha tungt jobb. Kanske beror på vart du bor och vilken handläggar du har som andra skrivit...när jag var sjukskriven fick jag världens bästa handläggare på fk och det var aldrig  några problem men min "kompis" var sjukskriven för samma sak (blödningar, sammandragningar, buksmärta vid grav) och fick inte igenom sin hon fick överklaga flera gånger. jag tycker det är fel vi bor i samma län min fick olika handläggare på fk. jag funderar på att skicka en blomma till min förra handläggare{#emotions_dlg.flower}
  • Jensan02

Min underbara barnmorska sa att om min foglossning blir värre så ska hon skicka mig till en läkare direkt för att försöka få till rn sjukskrivning istället. Hon sa att hon inte tycker att jag ska behöva ta från mina semesterdagar eftersom att det inte direkt är någon semester att gå hemma och ha ont och må dåligt. Mina f-dagar vill jag helst inte ta för mycket av eftersom jag måste ta 6-7 dagar i veckan sedan för att klara ekonomin när ungen väl har kommit.

• mammsilon
    Jensan02 skrev 2011-04-23 08:44:58 följande:
    Min underbara barnmorska sa att om min foglossning blir värre så ska hon skicka mig till en läkare direkt för att försöka få till rn sjukskrivning istället. Hon sa att hon inte tycker att jag ska behöva ta från mina semesterdagar eftersom att det inte direkt är någon semester att gå hemma och ha ont och må dåligt. Mina f-dagar vill jag helst inte ta för mycket av eftersom jag måste ta 6-7 dagar i veckan sedan för att klara ekonomin när ungen väl har kommit.
    vad bra men tänk på att fk har 3 månaders handläggningstid och det kan ta TID innan man får pengarna. för mig tog det 3 månader...
Svar på tråden Avslag på ansökan om graviditetspenning. Så arg på fk!