• Anonym (Mamma med ADHD)

Vuxen med ADHD? Fått ersättning från försäkringsbolag?

Jag fick min Diagnos ADHD för 6 månader sedan.
    Jag ringde och kollade så jag hade mina barn försäkrade för ADHD ifall de skulle få det.
    De på Folksam svarade
    Ja de är försäkrade för det de har samma försäkring som dig!

Jaha svarade jag är jag försäkrad för ADHD?
    Ja sa hon!
    Vad bra sa jag då gör jag en anmälan nu!
    OJ vad sura det blev... 3 månader innan min barnförsäkring gick ut.

Nu undrar jag om det är någon som fått ersättning som vuxen för sin ADHD? och hur mycket ni fått i så fall då ni haft barn sjuk och olycksfall försäkring? Och vilket bolag?
    Detta är ju då en av det äldre försäkringarna då jag haft den från att jag var liten tills jag fylde 25

Jag har hört att om man som barn får diagnosen så får man en sumam och lite per månad/år och sen en klump summa när man blir 18 år.

Om man får diagnosen som vuxen har jag hört att det är miljonbelopp och att det ska täcka upp för förloradarbetsinkomst m.m.

Har frågar folksam rakt ut men det säger att de inte kan svara på det just nu och att det är ividuelt. Det är 2 månader kvar till ajg får besked och jag börjar bli lite nyfiken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-23 12:18
    Oj såg nu att det blev massa felstavningen så ja... men ni förstår förhoppningsvis ändå =)

• Svar på tråden Vuxen med ADHD? Fått ersättning från försäkringsbolag?
  • sunatet

Vad har du för försäkringsbolag? Man brukar bara få ersättning för sådana saker om det leder till sjukskrivning. Psykiatriska diagnoser som inte resulterar i sjukskrivning ersätts generellt inte. Ett engångsbelopp på drygt hundratusen är standard.

Barn sjuk och olycksfallförsäkring som min mamma och pappa tecknade på mig som barn som räckte till det år jag blev 25.Så jag har gjort en anmälan till min sjukdomsförsäkring.

Jag har hört en som hade livförsäkring och fått diagnos adhd och var sjukskriven mycket så har en del fått runt hundra tusen kronor. Men då var hon mycket sjukskriven. Jag har ingen livförsäkring utan en barn sjukförsäkring.

men som diagnoserad vuxen med flera år av förlorad arbetsinkomst m.m. så är det andra regel som gäller. men jag har bara hört... därför frågar jag här om det är någon som vet.  Mitt ombud sa att det är betydligt mer än hundra tusen jag ska ha. Men hon ska hjälpa mig kolla på det sendan.

• FuuCk
    Anonym (Mamma med ADHD) skrev 2011-04-23 16:42:59 följande:
    Barn sjuk och olycksfallförsäkring som min mamma och pappa tecknade på mig som barn som räckte till det år jag blev 25.Så jag har gjort en anmälan till min sjukdomsförsäkring.

Jag har hört en som hade livförsäkring och fått diagnos adhd och var sjukskriven mycket så har en del fått runt hundra tusen kronor. Men då var hon mycket sjukskriven. Jag har ingen livförsäkring utan en barn sjukförsäkring.

men som diagnoserad vuxen med flera år av förlorad arbetsinkomst m.m. så är det andra regel som gäller. men jag har bara hört... därför frågar jag här om det är någon som vet.  Mitt ombud sa att det är betydligt mer än hundra tusen jag ska ha. Men hon ska hjälpa mig kolla på det sendan.
    Jag fick ut en engångsumma. Men då hade jag varit sjukskriven i 6månader.
    BF 25 Okt, längtar så mkt!

Ja hur mycket fick du då?

Ja....jag får vara glad om man kan få så det täcker studielån m.m. som man tagit helt onödan!

• FuuCk
    Anonym (Mamma med ADHD) skrev 2011-04-23 16:57:08 följande:
    Ja hur mycket fick du då?

Ja....jag får vara glad om man kan få så det täcker studielån m.m. som man tagit helt onödan!
    runt hundra tusen
    BF 25 Okt, längtar så mkt!
  • sunatet

Alltså, om man ska få för förlorad arbetsinkomst så handlar det om ifall man blir sjukpensionerad, alltså om man inte kan arbeta mer resten av livet. Jag har också en sådan försäkring (hos Trygg Hansa) och det handlar om en engångssumma på ca 120 000, som man får vid diagnos av någonting som leder till sjukskrivning i minst sex månader. Miljonbelopp kan man få, vid psykiskt eller fysiskt handikapp som resulterar i förtidspension. Det går inte få bara för att man haft problem ett tag. Man ska ha läkarintyg och haft sjukskrivning. Annars är det en engångsutbetalning det handlar om.

Jag fick idag brev från folksam att jag får 86.560kr i ersättning. Jag kan nöja mig med det. De kommer också betala alla mina läkarkostader och medicin för framtiden.

men jag är lite sur över att jag inte får hjälp med mina studielån men de får jag ta med mitt ombud.

Hoppas det går bra för er andra!!

• TigerLily

Hade inte en susning om att man kunde få ersättning för en ADHD-diagnos. Vart vänder man sig och hur gör man? Jag har varit sjukskriven länge och har fler diagnoser än ADHD, fick min ADHD-diagnos för nått år sen.

Är även ensam mamma till 3 barn, som 2 av dem troligen har ADHD.. vore ju guld om man kunde få ersättning, jag har blivit nollad av försäkringskassan då jag inte anmälde mig till arbetsförmedlingen dag 1, men under den perioden levde vi gömda med skyddad id pga hot, så jag hade ingen koll på dagarna och hade ingen möjlighet att infinna mig på arbetsförmedlingen..

Hur kan jag ta mig upp ur SOC-fällan? Nån som vet?

• sirisdotter
    TigerLily skrev 2011-05-05 23:06:12 följande:
    Hade inte en susning om att man kunde få ersättning för en ADHD-diagnos. Vart vänder man sig och hur gör man? Jag har varit sjukskriven länge och har fler diagnoser än ADHD, fick min ADHD-diagnos för nått år sen.

Är även ensam mamma till 3 barn, som 2 av dem troligen har ADHD.. vore ju guld om man kunde få ersättning, jag har blivit nollad av försäkringskassan då jag inte anmälde mig till arbetsförmedlingen dag 1, men under den perioden levde vi gömda med skyddad id pga hot, så jag hade ingen koll på dagarna och hade ingen möjlighet att infinna mig på arbetsförmedlingen..

Det gäller väl som tidigare skrivits att dina föräldrar tagit rätt barnförsäkring till dig och att du är under 25 år och har  betalat för försäkringen,   så att du har den kvar.

Betr.  era barn gäller detsamma -  för att få ut ersättning från en försäkring gäller att ni tagit rätt  barnförsäkring till era barn.
    TigerLily skrev 2011-05-05 23:06:12 följande:

Jaa Min mamma och pappa tecknadfe försäkringen till mig som barn!

jag fick min diagnos när jag var 25 år och min försäkring gick ut tre månader efter att ajg fick diagnosen. Så jag kunde göra en anmälan!

Det gäller att det finns en barn och sjuk fösökering.
    vet att man kan få viss ersättning vid liv försäkring men har inte så stor koll på det.

De räknade på att ajg var 10% handikappad eller 10% invalin eller vad man ska säga. SÅ jag fick 10% av beloppet. Vid full inviliatet så är det 865,000kr och för att få dessa pengar så måste man väl antagligen vara sjukpantionär eller något sånt!

http://mammamedadhd.blogg.se
Svar på tråden Vuxen med ADHD? Fått ersättning från försäkringsbolag?