• Anonym (klumpen)

stor klump i avslaget ef. förlossning

jag fick mitt 3 e barn för 5 dgr sedan och igår gjorde jag en hemsk upptäckt i byxan, en stor klump som såg ut som levrat blod ca 10 cm lång och 3-4 cm bred.
    Är det nån att oroa sig för?? har inte fått så efter de andra graviditeterna.
    Annars verkar avslaget normalt, blöder fortfarande men det har ju avtagit sen precis efter förlossningen.

• Svar på tråden stor klump i avslaget ef. förlossning
  • Svala

Jag hade samma och ringde och frågade.
    Dom svarade att det nog mycket väl är normalt. Det kan vara så att det lägger sig klumpar och rester i vägen och stoppar upp blödningen lite. Och sen kommer allt ut som en ganska stor klump.

Men är du orolig så ska du ju såklart ringa och fråga.

• tinis77

En sån klump fick jag oxå efter min tredje förlossning. Hade vart på toa och när jag ställler mig upp så känner jag hur något glider ut.. Såg jätteäckligt ut, men var ingen fara enligt förlossningen.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Svala

Det som dom frågade mig´, när jag ringde, var om det var helt säkert (konstaterat på sjukhuset efter förlossningen) att hela moderkakan kom ut. Och så hade det ju varit i mitt fall.

Men som sagt så var det tydligen helt normalt med jättestora klumpar. Min var nog stor som en knytnäve.
    Det jag märkte av var att jag hade blött mindre dagarna innan, så det var nog så att allt hade stannat upp och sen kom några dagars avslag samtidigt som en klump.
    Kanske det har varit så för dig?

• Snabeldrake

Fick också ut en gigantisk klump i avslaget Kräks Helt normalt enligt förlossningen när jag frågade. Dock rätt så vidrigt.

• enlitenbitkaka

Innan vi åkte hem från spec.förlossningen så förvarnade BM att det kunde komma stora (riktigt stora) klumpar under de första dagarna. Så det är helt normalt

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Anonym (klumpen)

åh tack för dessa lugnande svar...när jag tänker efter så hade jag nog blött väldigt lite under dagen innan klumoen kom ut..
    Men som sagt, det var inte fräscht!!! så det är inte konstigt man blir lite orolig.
    tack snälla ni!

• Thursday

Det verkar vara vanligt med stora koagel. Till mig sa de att det inte är ovanligt om man suttit lite för stilla under dagen att blodet liksom inte runnit ut utan bildat en klump istället. Jag fick ut något i äpplestorlek som störst, förstår din oro, jag ringde BB direkt!

• lövet2

Om man är stilla för länge, så rinner inte blodet ut riktigt, utan det klumpar i hop sig inuti i stället. Bäst är att försöka upp och gå en sväng minst en gång i timmen, så slipper man få så stora klumpar. Det kan dock fortfarande bli någon på morgonen när man legat hela natten, och det går ju inte att göra så mycket åt ...

Svar på tråden stor klump i avslaget ef. förlossning