• Anonym

Bebis som får många komplimanger..

Vill först säga att detta är ingen skryttråd utan jag vill verkligen ha råd och svar.
    Min dotter på 9 månader får ständigt komplimanger när vi är ute någonstans och får alltid höra hur vacker hon är , vilka  vackra ögon Osv..Hon får ärligt talat otroligt mycket uppmärksamhet. Bara igår fick vi höra tre gånger att hon borde bli barnmodell. Självklart blir jag som mamma smickrad, men jag undrar lite hur man ska göra för att dottern inte ska tro att endast utseendet spelar roll? Jag kan ju inte säga till människor att sluta ge komplimanger, men jag kan kanske förklara för min dotter när hon är äldre att utseende inte är allt. Vi försöker ofta klä henne neutralt och vill inte att hon ska bli en liten utseendefixerad prinsessa utan ett lyckligt barn. Ska jag strunta i att göra en grej av det eller hur ska jag göra för att inte riskera att hon blir lika utseendefixerad som många är? Vill att hon ska förlita sig på sig själv och inte bara på sitt utseende. Hur gör ni andra föräldrar vars barn får mycket uppmärksamhet?
    Vet att det blev lite rörigt men hoppas ni förstår hur jag menar ändå..

• Svar på tråden Bebis som får många komplimanger..
  • Samach

Får också ständigt höra hur söta mina barn är. Min flicka såg ut som en liten ängel länge, men hon är en liten tuffing numera, ingen sätter sig på henne;) Lite pojkflicka, fast söt. Hon är 5 år nu. Senast igår fick jag höra om sonen "Gud, så söt!
    Jag tackar, men gör inget mer väsen av saken. Som vilken komplimang som helst! Var glad för din söta unge! Kram 

• Plutteli

Vi anser att våra flickor får så mycket kommentarer för sitt utseende av andra att vi inte säger mycket om det själva utan fokuserar mycket kring deras person (eller ja, lilla tjejen är bara 3 månader så där säger vi inte mycket alls än :P ). Med stora tjejen fokuserar vi just nu mycket på vad hon kan, hon älskar att få höra att hon klarar av saker, att hon kan själv osv. så vi säger mycket om det. (Dock inte i stil med "oj vad du är duktig" så mycket utan mest "ja vad du kan! Du klarade av det själv!" och dyl)

• Anonym (Strunt)

Äh! Njut istället för att oroas helt i onödan.
    Det kommer att lugna ner sig då barnet blir äldre,tro mig.  Flört 

Mitt yngsta barn har och är jätte fint,liten späd med litet sött dock ansikte och blont lockigt hår,stooora bruna ögon,alla och jag menar alla som set mitt barn har högt komenterat hur otroligt sött och fint/vackert barn han är,nu är han äldre och omgivningens intresse har dalat,visst finns det ff några som kan komentera detta ännu,men ej av lika stort intresse som då han var liten,så njut är mitt råd.    

• Anonym (instämmer)

instämmer med övriga.

vår dotter fick också enormt med komplimanger när hon var bebis men ju större hon blir desto mindre uppmärksamhet får hon. folk är ju mest betagna av bebisar. "problemet" löses med andra ord automatiskt så njut, tacka och ta emot och berätta för ert barn vilken underbart smart, rolig och cool prick h*n är.

• Anonym (Strunt)

nja,intresset för min son fanns nog även då han var runt 2år och strax däröver,men sen dalade det.          Flört

• Madame Mom

Tycker inte heller du ska bry dig för mycket. Låt folk tycka och säga sin åsikt. Det är oftast föräldrarnas och familjens inställning som påverkar barnet. Har själv 5 barn som får hur mycket komplimanger som helst. Får ofta höra det där med barnmodeller etc. etc. Nu är ungarna från 9 år och ner till 3 och ingen av dom springer runt och tror att dom är förmer än andra. Inte heller tror dom att deras utseende är det viktigaste.....  :)

• Anonym

Säger inte folk sånt till alla småbarnsföräldrar?
    Jag har inga egna barn men när jag är på stan med mina kompisar och släktingar med tillhörande bäbisar kommer främlingar ständigt fram och pratar om hur söta ungarna är.

• Anonym (Strunt)

nä,tyvärr så säger inte folk på det här extrema sättet,det har vi fått erfara då vi var tillsammans med en annan familj som har ett barn i samma ålder som vår,vårt barn blev gullat och folk komenterade hur vacert det var,men ingen sa en komplimang till det andra barnet...kändes mkt obekvämt och vi gick fort där ifrån då vi ätit klart.

• Anonym

Samma här,mina barn 1 och 2 år, har ända från födseln haft jättemycket hår, lockigt, och stora vackra ögon. När vi är på tex öppna förskolan får mina barn alltid mest komplimanger och komentarer. Samma sak när vi är på BVC, sköterskorna har tom hämtat in kollegor bara för at de bara måste se så söta barn.

Jag blir bara stolt, och eftesom jag inte är världens skönhet, haha, så kommer det säkert gå över för dem med, så jag tycker bara det är kul, så länge det varar

• Anonym

Jag förstår inte problemet.

Jag får också alltid höra hur otroligt vacker min son är. Detta är väl vanligt att de flesta föräldrarna får höra sådant eftersom (nästan)alla bebisar ÄR söta. Folk har i alla tider uppskattat bebisars utseende och så kommer det väl förbliGlad

Svar på tråden Bebis som får många komplimanger..