• Sessan4

Spontant gravid efter IVF?

Någon som vill dela med sig av sin story? har en dotter genom IVF, vore mys med syskon men orkar knappt tänka på IVF karusellen igen.

• Svar på tråden Spontant gravid efter IVF?
  • challis777

Vad har du för diagnos)

Har PCO, det tog oss 7 år och 5 ivf innan vi fick sonen. Sen blev jag gravid igen genom att bara äta 4 kurer,( dubbeldos), pergotime samt metformin.

Nu är jag helt spontant gravid! Ofattbart och underbart

Lycka till!

• Sylten

Hej!

Vi har en son genom IVF och nu är jag gravid igen. Blev spontant gravid till vår stora lycka och oerhörda chock. Det tog faktiskt många veckor innan jag tog det helt till mig, vi "kunde" ju liksom inte.

Vi var sk oförklarligt barnlösa tidigare och det tog två försök att få sonen. Jag vet inte vad som gjorde att jag blev gravid nu, om det var "vår" chans på miljonen eller om vårt "fel" har rättat till sig.

Känner igen tanken på att inte orka gå igenom karusellen en gång till. Hur gammalt är ert första barn?

Lycka till!

• Sessan4

Grattis till er som svarat!!! Glad

Vi är oförklarligt barnlösa men jag har en släng av PCO och har varit svårstimlerad så jag ger mig tusan på att det är det som är boven. vi provade bara enkeldos pergo i 3 månader (utan resultat) innan vi kom fram i IVF kön. Vår dotter blev till på IVF nr 3. blev gravid på första, mf i v7, andra blev minus och tredje plus.

Dottern är nu 16 månader. Jag har aldrig varit gravid spontant, jag förväntar mig inte nåt mirakel men det låter helt klart som att vi kanske borde ha tålamod och testa pergotime igen!!
    Vänta är jag ju bra på, dottern föddes efter nästan 6 år i bebisverkstaden!

• Sessan4

Jag säger, "släng av pco" för att jag är överviktig, har pärlbandsliknande äggstockar men ändå så har jag regelbunden mens och ägglossning (konstaterat på kvinnokliniken)  ÄNDÅ så blir det aldrig nån graviditet så jag misstänker att äggen mognar dåligt..

Aaaaa, det är så frustrerande när man inte får svar på vad det är exakt som är fel Obestämd mannens spermier e toppen!

• albin

Känner igen detta också då jag har gått igenom en IVF-behandling och fick en söt son. Nu har jag fått ägglossning? Efter 6 års uppehåll. Någon som varit med om liknande? Skulle också önska ett syskon till skutten men IVF- karusellen är rolig.

• Sessan4

Kan tillägga att jag blev spontant gravid Förvånad runt valborg men fick missfall i v 9
    Jag har fått höra -Jamen nu vet du ju att du KAN bli gravid i alla fall!!

Föga stor tröst, det finns ju inget som säger att det händer igen, men man kan ju alltid hoppas!

• Kotten7381

Spännande att få veta hur det går nu?!

Vi gjorde ett IVF försök som misslyckades i början på -09, när jag sen väntade på att mensen skulle komma för att göra ett FET i maj kom den aldrig o jag var spontant gravid!
    Det resulterade i William.
    Nu har vi dock försökt själva i ett år för att skaffa ett syskon, men det vill sig inte så nu ska vi göra FET NU istället!

• magplask

Intressant tråd!
    Jag och min sambo försökte i 3,5 år innan vi lyckades på första ivf försöket.
    Vi var oförklarligt barnlösa, har dock ägglossning och mens regelbundet och har alltid haft (är dock lite osäker på ägglossning innan Jack).
    Vi har en till i frysen som har legat där i två år nu.
    Vi ska gifta oss i sommar så då vill man ju helst vara slank och smal hehe, men efter det ska vi börja försöka med ett syskon :)
    Jack är 14 månader nu :)

Vi har sex i "säkra" perioder nu, med inställningen att blir det så blir det :) men man undrar ju om "maskineriet" funkar nu eller om det fortfarande inte funkar av sig självt.. På något sätt har jag inbillat mig att det ska gå av sig självt den här gången, orkar inte riktigt heller börja tänka på ivf igen :-/ men som tur är har vi ju tre år på oss att försöka själva innan lilleplutt i frysen måste kastas.

Heja heja alla ni som jobbar för ett syskon nu! :)

• Greta Anna

Vi har 2 IVF barn och fick för 8 mån tillskott av tvillingar spontan graviditet och helt oplanerad.
    Jag har PCO och sambon har antikroppar mot sina spermier (antal och kvalitet dock bra).
    Första IVF var efter 2 år i verkstaden. Vi fick många bra embryon och andra tog vi från frysen, de fick tina 2 st det första klarade inte avfrostningen.
    Spontant gravid blev jag vid 34 års ålder.
    Men jag rekommenderar ingen att vänta på att få en spontan graviditet, väntan är värre plåga än IVF om ni frågar mig (men då hade vi ju också tur med resultaten).

Stort lycka till till alla kämpare!

• Okara

Vi fick en son efter 12 ivf behandlingar och när han var 1.5 år blev vi till vår stora förvåning gravida på helt naturlig väg. Tyvärr slutade det i missfall i vecka 11 -men jag blev i alla fall gravid. Har dessutom två vänninor som fått nummer 2 på naturlig väg efter att ha fått nummer 1 med ivf.

• jaghetersophia

1:a barnet blev till efter 2 år, 5 horminbehandlingar och ett IVF.
    2:a barnet blev till på första kuren Pergotime när 1:an var 4 månader.
    3:e barnet blev till helt oväntat när 2an var 8 månader

Så det blir 3 barn under 2½ år :). Jag har PCO.    

• skruttarnas mamma
    Sessan4 skrev 2011-04-23 22:15:12 följande:
    Jag säger, "släng av pco" för att jag är överviktig, har pärlbandsliknande äggstockar men ändå så har jag regelbunden mens och ägglossning (konstaterat på kvinnokliniken)  ÄNDÅ så blir det aldrig nån graviditet så jag misstänker att äggen mognar dåligt..

Aaaaa, det är så frustrerande när man inte får svar på vad det är exakt som är fel Obestämd mannens spermier e toppen!
    samma här 

jag blev gravid i somras, väntar barn om 3 veckor =) Då har vi varit oskyddade sedan hösten 05, gjorde ivf 08 och fick vår son maj 09, så det kommer bli 3 år mellan barnen! Var en stor chock när vi fick veta att vi helt plötsligt väntade barn igen! 
    Det som jag tror gjorde att vi lyckades var att jag inte riktigt trivdes på mitt jobb, så varje ledig stund gick jag en promenad, höll mig i rörelse under hela dagen, och "bantade" genom att byta ut lunchen mot sån där smoothie. Jag har gått ner massor före ivfen men nu gick jag ner 10kg till i våras =)  
  • princess77

Blev aldrig gravid trots 6 IVF försök men 3 mån efter sista försöket blev vi spontant gravida och lillkillen är nu 14 mån
    Totalt tog det 5,5 år att bli gravida!

• Gaaaa

Jag fick inte heller barn har gjort 6 ivf. Vi ska nu in i Äggdonationskarusellen utomlands.

Läste att Falun har ett garantipris på IVF om du bor i närheten där. Då slipper man i alla fall tänka på pengar sedan..
    Sedan har våra grannländer IVF och de ligger före Sverige med äggdonation, så kanske även med IVF. (Klinikerna tar fler tester om jag fattat rätt)

Sedan finns det andra som tar DHEA ett hormon som bygger upp äggen mm. Finns mer att läsa om det här på familjeliv.

Lycka till!!

• Ryggen11

Hej, tänkte puffa för denna tråd! Har precis testat och är spontant gravid. Fick vår son 11/1 2012 efter 3 Ivf försök! Jag hade bara ett bra ägg som sedan resulterade i vår son! Om jag räknat rätt är jag i v6. Är det några fler som upplevt detta och vill följas åt?

• magplask

Jag blev också gravid spontant efter ivf! På första försöket när jag hade ägglossning, helt sinnessjukt kändes det och jag hade svårt att förstå att det var sant länge och väl. Är snart i v 34 :)

• Ryggen11

Grattis till dig, Magplask! Ja, det är verkligen ett mirakel! För min del är det alldeles för tidigt att säga ngt innan jag gått över på säkra tiden, typ v12... Men bara vetskapen om att det fungerar är en fantastisk känsla. Hur gammalt är ditt barn nr1? Jag tror mitt immunförsvar nu förstår att inte stöta bort allt främmandeð???. Vad tror du är skillnaden för dig?

• magplask

Min son fyllde två i december så han hinner bli 2 år och 4 mån när han blir storebror :) Tycker denna graviditet har rusat fram sen jag fick plus :) När vi gick igenom barnlöshetskarusellen kunde de aldrig hitta något fel, förutom att jag har en deformerad äggstock men den ska funka.. Men jag tror väl att första barnet banade vägen och dessutom vägde jag mer med första än med andra. Ca 82 med första och 67 med andra! Vem vet hur känslig jag är för att vara tjock liksom :) Hoppas allt går bra för dig, grattis! :)

Svar på tråden Spontant gravid efter IVF?