Hur många kalorier (kcal) ska en "normal" kvinna äta på en dag?(SNABB hjälp!)
Har för mig att det är 2500, men det kan lika gärna vara 1500- minns inte alls
Och hur mkt mindre kcal ska man äta om man vill gå ner i vikt?
Jätteglad för svar
Har för mig att det är 2500, men det kan lika gärna vara 1500- minns inte alls
Och hur mkt mindre kcal ska man äta om man vill gå ner i vikt?
Jätteglad för svar
Jag bör ligga runt 1800/dag nu under graviditeten...
Jag är diabetiker o har innan jag blevgravid gått ner 32kg...
Så för att förhindra att gå upp allt igen så har min BM o min dietist på diabetes mottagningen gett mig rådet att ligga på runt 1800kcal/dag
Finns dagar när det ligger bra mycket högre men jag försöker tänka mig för...
Hittills (v. 28) har jag ökat 6.5kg...så visst verkar det funka...
men om det är 1800 när man är gravid måste det ju vara 1500 för en "normal". (usch, menar inte att du är onormal men du fattar )
Tror inte du ska fokusera så mkt på kaloriintaget vid en viktminskning utan mer på VAD du får dina kalorier från..
Protein, kolhydrater osv...
Jag kan ge rådet...INGET VITT BRÖD....
Minst 1kg frukt o grönt (ihop alltså) varje dag...
Pasta hellre än ris men ris hellre än potatis (så mycket stärkelse i potatis)
Vatten, vatten o åter igen vatten...den enda drycken jag drack till maten under min tid då jag gick ner i vikt...32kg på 14 månader...
Bara genonm att lägga om kosten, fick diabetes så jag var tvungen...
Lycka till!!!
Hihi..jag fattar..
Men det är skillnad på vad en diabertiker o en icke diabetiker ska ha för kcal intag....
Jag äter ju inte mina kalorier med tanke på vikten utan med tanke på mina blodsocker värden...
malle:
Jo, jag vet, men hittat en jättebra sida nu där man kan få uträknat precis vad man äter, hur mkt fett, kcal, proteiner och kolhydrater det är.
Hur mkt man har kvar att äta på en dag och hur mkt man tex måste springa för att få äta en pizza utan att "det gör något".
Svårt att räkna bara då jag inte vet hur många kcal jag ska äta för att loosa i vikt
för att jag ska gå ner i vikt så ska jag äta 1300 kcal om dagen. Har pratat med en pers. tränare som jag känner som säger att 1300 är det MINSTA man får äta.
Jag kan ge dej ett tips...spara din mjölk...Istället för att dricka mjölk till maten så ta ett extra mål med youghurt...det sa min dietist var helt oki...viktigt med kalcium...
Jag tror att om du drar ner på matintaget överlag...jag testade tex att äta på assietter istället för stora tallrikar..
Det funkar, man lurar ögonen lite ...
Samt ta ett glas vatten INNAN måltid o ett glas vatten till maten o ett efter....
Det ger en mättnads känsla...
Jag gick ständigt med en vattenflaska när jag gick ner i vikt...
Sen kan jag tipsa om att äta små o täta mål för att hålla blodsockret i nivå hela tiden...jämn nivå gynnar en viktnedgång...
Jag tror att en normalviktig kvinna skall äta ca 2500 kcal om dagen. Men det är nog väldigt individuellt. Jag har också för mig att ett kaloriintag under diet för en sund viktminskning brukar ligga runt 1600 kcal.
Lycka till!
Hmm *nyfiken* vad är det för sida?
Det sägs att kroppen normalt förbränner vid låg rörelse 2000kcal/dag
mer om man rör sig mer