• novazoot

jobbar som pers ass.. behöver råd och hjälp!

jag jobbar som personlig assistent, jobbar heltid nätter och alltid ensam.  
    där jag är finns inga hjälpmedel vid tex förflyttning, dusch etc. det är ett trångt boende, djur, barn och mycket möbler.  har hört från kollegor att företaget (som är privat) jag är anställd av är väldigt måna om personalen och inte alls "krångliga" vid tex graviditet och mammaledigheter osv och det känns ju bra.  

jag har en väldigt bra graviditet, det är min första, och mår inte alls dåligt på något sätt förutom att de långa passen och vakna nätterna i en illa nedsutten soffa (har inget assistentrum där man kan vila eller "gå undan" då det är vakna nätter och man får springa upp och ner hela nätterna) och de tunga lyften gör att jag blir vääääldigt trött i ryggen och det är som en molande trötthet som inte blir mildare ens när jag varit ledig en två eller tre dagar mellan mina pass. men än så länge går det bra tack vare lite sjukgymnastik och en bra kiropraktor. ;)
    jag har tänkt att jag ska jobba så länge det går men jag tror att för min ryggs skull så vill jag ta det säkra före det osäkra och går hellre hem tidigare än för sent.
    vår **** är beräknad till 20 augusti så eventuellt att jag går hem någon gång i slutet av juni kanske. vi får se, allt beror på hur jag mår såklart. barnet och jag kommer i första hand!  

from mitten av juni så finns det iaf en backup för mig som är redo att ta över när jag måste gå hem men hur gör jag när jag känner att det blir för mycket?
    bestämmer jag ett datum för hemgång? kan jag gå på direkten om det kommer plötsligt? hur ansöker jag om och vad ska jag ansöka om - havandeskapspenning? när ska jag isf göra det, vad säger man och hur lång tid tar det? 
    känns som om jag kanske har otur som ska gå hem mitt i sommaren när hela sverige har semester. försäkringskassan har vad jag hört, långa väntetider redan som det är. :S

är det någon som vet, någon som jobbat som pers ass och kan berätta för mig hur ni gjorde? 
    supertacksam för svar! 
    tack på förhand :) 

• Svar på tråden jobbar som pers ass.. behöver råd och hjälp!
  • tideloo

Ska du ansöka om grav penning gör det I god tid! Du ska bl.a. Lämna en blankett till din arb givare som skriver hur ditt Arb är och att omplacering inte är möjlig! Du beskriver även själv ditt arbete! Jag arbetade som personlig assistent i en vikariepool och fick beviljat! Jag bestämde att ansöka att få gå två månader innan bf! Men skickade in allt långt innan! Jag hade en bra bra graviditet men kände jag inte orkade sista tiden med alla lyft och det som hörtill!

• tideloo

Gå in på försäkringskassans hemsida,där finns allt du behöver beställa!

• thegoddess

Söka havandeskaps penning så fort som möjligt det är fsk vi pratar om!! Det ska skickas papper hit och dit å sen tillbaka igen !!! Det tar tid Mao. Jag har en relativt lätt brukare men hade mycket fog problem så blev sen i stället sjukskriven fram till förlossningen.

• novazoot
    thegoddess skrev 2011-04-23 21:26:46 följande:
    Söka havandeskaps penning så fort som möjligt det är fsk vi pratar om!! Det ska skickas papper hit och dit å sen tillbaka igen !!! Det tar tid Mao. Jag har en relativt lätt brukare men hade mycket fog problem så blev sen i stället sjukskriven fram till förlossningen.
    är det samma sak att vara sjukskriven som att få havandeskapspenning? jag menar lönemässigt? 
    jag skulle ju helst slippa vara sjukskriven för något så "simpelt" som att min rygg bara är trött av graviditeten.
    som tur är så har jag aldrig haft med fsk att göra tidigare så det är därför jag frågar så mycket. :) 
  • Ellebellebi2010

Du behöver ett moderskapsintyg o blanketterna för graviditetspenning plus den som din chef ska fylla i. Du bör skynda dig för de papperna ska vara inne 2 månader innan du ska gå hem.. I ditt fall skulle de nog vara inne NU redan.

• 3 barns mor

sök gravidpenning så fort du har gjort rutin Ul och då kan BM skriva ditt moderskapsintyg.  just nu tror jag dom har en handläggningstid på 30 dagar.

• Ellebellebi2010

Min chef sa 2 månader innan, men är det bara 30 dagar kan även jag ta det lugnt

• novazoot
    Ellebellebi2010 skrev 2011-04-24 09:35:56 följande:
    Du behöver ett moderskapsintyg o blanketterna för graviditetspenning plus den som din chef ska fylla i. Du bör skynda dig för de papperna ska vara inne 2 månader innan du ska gå hem.. I ditt fall skulle de nog vara inne NU redan.
    min bm som är från forntiden vägrar skriva ut moderskapsintyget innan vecka23-24 (vilket jag är i nu ju) så jag ska ringa henne nu efter påskledigheten. det verkar som om jag har lite pappersarbete att ta tag i på tisdag :) 
    när jag frågat om det här tidigare på mvc så har min bm hela tiden sagt att jag inte behöver stressa och hela tiden bankat in i mig att jag är för ung för att få gå hem tidigt och att vi som är "så unga är lata som inte orkar jobba hela graviditeten"..  

så därför har jag köpt hennes snack om att jag inte kan göra så mycket förrän jag gått över vecka 23-24. 

suck. hade jag behövt mer med henne att göra än bara de här rutinkollerna med flera veckor emellan så hade jag bytt för länge sen.. :( 

• novazoot

men när jag väl fått alla papper ifyllda och skickat in dom, är det svårt att få det beviljat? 
    och from när börjar de betala ut pengarna? 

och om jag känner att jag trots allt kan jobba lite längre än de exakt 60 dagar som havandepenningen gäller, innan jag är beräknad, får jag det då eller ska jag bara vara hemma och inte krångla till det mer? :)  

• thegoddess

Sjukskriven är samma summa du får ut om jag fattar det rätt men fördelen är att du kan bli sjukskriven fram till förlossning. Man kan ju även gå över 2 veckor då tar du ju av dina föräldrar dagar. Sen är det väl 10 dagar innan BF med har jag för mig så det kan ju bli att du får ta 4 veckor av dina f. Dagar. E så krångligt allt så jag har kanske missuppfattat

• novazoot
    thegoddess skrev 2011-04-24 15:50:00 följande:
    Sjukskriven är samma summa du får ut om jag fattar det rätt men fördelen är att du kan bli sjukskriven fram till förlossning. Man kan ju även gå över 2 veckor då tar du ju av dina föräldrar dagar. Sen är det väl 10 dagar innan BF med har jag för mig så det kan ju bli att du får ta 4 veckor av dina f. Dagar. E så krångligt allt så jag har kanske missuppfattat
    det känns som om det bara är att flyta med på sätt och vis, haha! 
    ok, men jag tror jag ska få rätsida på det här.
    tack så mycket för svaren. :) 
  • jezzica

så fort du fått ditt mammaintyg är det bara o skicka in =) Jobbar också som pers.ass men går nu hemma sen 6 mars på gravpenning. Beslutet tog ungefär 3 veckor för mig. Men e ju lite papper bla te arbetsgivare. Jag har/hade beviljad gravpenning tom 10 dagar innan Bf. ( alltså sista dagen igår ) sen är det fp som gäller.

Svar på tråden jobbar som pers ass.. behöver råd och hjälp!