Inlägg från: Dreams Never Ends |Visa alla inlägg
  • Dreams Never Ends

Slapphänta tonårsföräldrar

Tillåter du din 14-åring ha stringtrosor? Tillåter du henne ha sex? Får hon vara ute till 12 på natten? Får hon pierca sig och gå ut i trasiga mjukisbyxor?

Jag tycker INTE att ngt av dessa åvanståenden är OK. Jag är själv ung och det var inte längesedan jag var 14. Jag minns hur det var. Man ville ju göra allt man INTE fick. Men en del föräldrar tror att man behöver gå igenom ngn slags "fas" att bli vuxen när man är 14-15, men det kan man gott och väl göra när man fyllt 18! Jag tackar mina föräldrar idag för att dom sa NEJ när jag ville sova hos en kille, att dom så gott som släpade in mig ifall jag inte gick in kl 10 på kvällen (för jag ville ju vara ute med alla coolingar som snackade om förbjudna saker).

Vart fan är Sverige påväg seriöst alla tonårsföräldrar!? Hur svårt är det att sätta gränser? Jag ser så mycket skabbiga tonåringar på stan och brukar fråga mig själv vart fan håller deras föräldrar hus egentigen? Varför vara för slapphänt? Jag skulle kunnat vara 1 av dom men jag är smartare och har bättre föräldrar än så.

Och glöm inte! Tänk på att även om ni tror att er son/dotter är värsta ängeln som gör dom så mycket bakom era ryggar! Ni må tro att överbeskyddning skapar ännu mer motsättningar, JA det gör det nog, men då är det erat ansvar som förälder att sätt STOPP! Då ska inte tonåringen få gå ut alls på kvällarna om det inte sköts! Då blir det hemmamyskväll framför tv:n istället med familjen :) Sååå bra för gemenskapen i familjen!

Tonåringen må sura för dina regler men tro mig, DET HJÄLPER och du får en ängel som behandlar sina föräldrar med respekt. Jag gör allt för min familj. Dom är värd det! Dom förstod att man inte knullar så fort man får chancen och tvingade mig att följa detta! DET är respekt!

• Svar på tråden Slapphänta tonårsföräldrar
  • Dreams Never Ends

Men jag tycker inte att man ska låta dom "testa sig fram". Tycker det är en fånig ursäkt för att inte ta sitt ansvar. "testa sig fram" kan man göra när man fyllt 18. Man bör inte testa sig fram när man inte är mogen för det och då är det förälderns ansvar att hindra det om man så måste låsa in tonåringen. Men med en bra uppfostran förstår oftast tonåringen det själv. Att man tex inte har sex som barn.

Och JA, jag skulle nog fjort det mesta för att hindra min 14 åriga dotter ha sex. Men inte på ett provocerande sätt. Man behöver bara tala om bestämt att sånt håller inte 14 årigar på med och det är fel osv. Och tala om ev konsekvenser om det händer. Och konsekvenskerna får gärna vara ganska rejäla.

Men kom ihåg! Nyckeln till det hela är kärlek! MYCKET kärlek! Gör allt för din dotter! Var inte snål med kärlek! Men när det kommer till sånt här måste man vara bestämd och har man gett barnet kärlek så mrespekterar hon/han oftast ett NEJ utan krångel.

• Dreams Never Ends
    linathegirl skrev 2011-04-25 13:40:28 följande:
    Min dotter går i 6an och hänger en del med äldre kompisar och träffar även killar från nätet. Jag har bestämt mig att inte förbjuda henne att leva livet. Hon är mycket mer mogen än de flesta i hennes ålder så hon får ha vilka kläder hon vill, pierca sig om hon vill, träffa de killar hon vill, gå ut i trasiga och utmanande kläder, festa  och vara ute på nätterna på helgerna. Jag vet att detta provocerar en del men jag tycker inte att man ska hindra dom att ha roligt så länge det inte är farligt. Och alla tonåringar dricker alkohol. Det hör till när man är ung att man ska testa gränserna. Hoppas det finns fler föräldrar som resonerar som jag.
    Men om något farligt händer då? Det kan du aldrig veta. Om hon blir tvingad sex mot sin vilja som avdeck på en fest? Hon är 12 ÅR!!! Ungdomar MÅSTE ha gränser. Man vet ingenting om livet som 12 åring och vad som helst kan hända!
  • Dreams Never Ends
    Tonx skrev 2011-05-03 00:14:21 följande:
    Du missade endel relevant information i trådstarten; "Hej, jag är muslim och anser att döttrar ska lyda sina fäder, klä sig i heltäckande kläder och att det är incestuöst om föräldrarna skymtar ens private parts".

All respekt för dig och din religiösa livsåskådning, men du kan inte förvänta dig att kunna applicera den på svenska normer.
    Detta har absolut ingenting med religion att göra. Respektlöst att dra in religion. Man behöver inte tro på NÅN religion för att bry sig om sin tonåring.
  • Dreams Never Ends
    puss skrev 2011-05-19 07:05:50 följande:
    föbjud henne att ha sex så blir hon gravid.
    hjälp henne skaffa p-piller istället.

många som bryter hånglet och säger "jag får inte ha sex än, beklagar".
    Jag tycker inte man ska hjälpa sina döttrar att skaffa p-piller. Det är ju fan att uppmuntra till sex. OMG. Ungdomar VET att man blir gravid om man inte har kondom eller p-piller. Dom är inte dumma ju...

Har barnet fått en bra uppfostran kan dom visst stoppa hånglet och inte ha sex. Suck... Mina föräldrar lärde mig att jag ska ha sex när jag hittar den rätte, dvs den du kanske vill leva med. När jag var yngre så minns jag hur hormonerna sprudlade och att man bara ville testa hur det vra att ha sex, det som ALLA pratade om. Men jag värderar min kropp högt, och respekterar min kropp och lyssnar på mina föräldrar(när jag är liten) mer än hormonerna som sprudlar.
  • Dreams Never Ends
    pamilya skrev 2011-05-19 08:26:21 följande:
    Varför bör man vänta med string? Är det bara bomullstrosor med Musse Pigg som gäller tills dess?
    Nej, men tonåringar har ofta string för att det är sexigt och dom blir mer och mer sexualiserade. Jag skulle se varningsklockorna ringa om min dotter köpte string
  • Dreams Never Ends
    Valente skrev 2011-05-20 13:05:16 följande:
    Jo, jag har väl råkat köpa en o annan string som skavt i rumpan, jag med. Men jag tyckte det var värre när det var modernt med tanga, för de korvade sig in i rumpan hela tiden o skavde runt. Nu har jag gått över till hipsters. Himla bekvämt.
    Vad är skillnadne på string och tanga? :O
Svar på tråden Slapphänta tonårsföräldrar