• jeng

GI-metoden fas 1 & 2 - Lågkolhydratkost

VÄLKOMMEN!!
    Efter förfrågan om en bra tråd för oss som äer GI fas 1 eller 2 (Rivstart eller nystart), dvs lågkolhydratkost, startar jag nu en. Hoppas att ni hänger på!

Här kan vi diskutera dagsmenyer, recept, viktnedgång, hälsoförbättringar och andra frågor i livet. Välkomna!

Lågkolhydratkost innebär att man begränsar sitt dagliga intag av kolhydrater. Istället äter man mer protein och fett. En övre gräns för vad som anses vara lågkolhydratkost är ca 100 gram per dag, medan de flesta lågkolhydratdieter siktar på ett intag av max ca 50 gram per dag. Här platsar inte bara GI fas 1 & 2 utan även Atkins startfaser (väldigt likt GI) samt LCHF. LCHF skiljer sig dock genom ett högre intag av fett, och LCHF-trådar finns det redan flera jättebra här på FL, därav denna mer rena GI-tråden. Lågkolhydratkost är inte bara bra för viktnedgång, utan har också stora hälsomässiga fördelar. Är du redo för ditt nya liv??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-25 08:37
    Vår recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m58585024.html

• Svar på tråden GI-metoden fas 1 & 2 - Lågkolhydratkost
  • jeng
    hullulla on halvat huvit skrev 2011-04-24 10:19:44 följande:
    Favoritar till framtiden
    Välkommen! Du är inte igång än alltså? Har du kört GI förut?
  • jeng
    hullulla on halvat huvit skrev 2011-04-24 12:41:41 följande:
    Jag körde GI för nåt år sedan . Nu är jag gravid men sen blir det på GI:n igen lite mer seriöst
    Åhh vad spännande! När är det dags?
  • P28

Jag följer med dig, Jucea!! Helt strikt LCHF funkar inte för mig rent socialt, har jag insett. Att äta 30-50 gram kolhydrater är absolut mer rimligt i mitt liv. Jag har ju gått ned med LCHF, men jag gillar inte att mitt sociala liv "lider" av min kost, därför fuskar jag oftare än jag vill. Jag har legat på kaloriunderskott alla dagar sedan mars och det är ju mitt egentliga mål - att gå ner i vikt Glad

Så här är jag! Någon mer som vill följa med?

• jeng
    hullulla on halvat huvit skrev 2011-04-24 12:55:37 följande:
    2/8 så det är ett tag kvar
    OK Min pojk är förr 3/8 och fyller 3 år i år

Hur äter du nu under graviditeten då? Får du må bra och sådär?

Jag har inte mått så illa, men absolut inte kunnat äta lågkolhydratkost. Bara mackor och chokladbiskvier som gällde typ :-P Dessutom har jag haft kraftig foglossning båda gångerna, varit i princip helt stillaliggande. Och nr man är still så blir det ju lätt att man äter allt man kommer över... Så man har ju lite att jobba med när ungarna är ute! :-P

Min yngsta är 1.5 år nu och nu är iaf gravidkilona borta, och jag försöker komma igång med mer träning eftersom mina fogar är ganska så ok nu!   Jag har ett antal kilon kvar med som vägrar släppa, men men skam den som ger sig
  • Saian

Så sugen på att sparka igång ett nyttigt liv. Både jag och sambon kapar alltför många hörn vad gäller mat och vi har båda många kilos övervikt att gå ner.

Eftersom den största anledningen till att vi aldrig lyckas gå ner stavas LATHET, så undrar jag om det finns någon sida eller bok där man får meny för vecka 1 och 2? Alltså frukost, lunch, middag. På så sätt så behöver vi ju inte fundera så mycket på vad man kan och inte kan äta.. och förhoppningsvis så blir vi triggade av viktnedgången till att fortsätta. Skrattande 

• jeng
    P28 skrev 2011-04-24 13:06:18 följande:
    Jag följer med dig, Jucea!! Helt strikt LCHF funkar inte för mig rent socialt, har jag insett. Att äta 30-50 gram kolhydrater är absolut mer rimligt i mitt liv. Jag har ju gått ned med LCHF, men jag gillar inte att mitt sociala liv "lider" av min kost, därför fuskar jag oftare än jag vill. Jag har legat på kaloriunderskott alla dagar sedan mars och det är ju mitt egentliga mål - att gå ner i vikt Glad

Så här är jag! Någon mer som vill följa med?
    Välkommen!
    Jag fick ju ligga JÄTTEstrikt med LCHF, och ändå hände inget till slut. Jag började ju märka av blodsockerkurvor då jag åt en SALLAD lixom, och det var då jag insåg att jag måste börja höja kolhydraterna och dra ner på annat istället.

Sen ska jag absolut inte ligga så högt och äta så dåligt som jag har gjort sista veckan, men det har ju sina förklaringar i kraftig allergi, depression och bihåleinflammation. Snart hoppas jag att jag blir kvitt iaf bihåleinflammationen och då kommer jag igen med friska tag  
Svar på tråden GI-metoden fas 1 & 2 - Lågkolhydratkost