• jeng

GI-metoden fas 1 & 2 - Lågkolhydratkost

VÄLKOMMEN!!
    Efter förfrågan om en bra tråd för oss som äer GI fas 1 eller 2 (Rivstart eller nystart), dvs lågkolhydratkost, startar jag nu en. Hoppas att ni hänger på!

Här kan vi diskutera dagsmenyer, recept, viktnedgång, hälsoförbättringar och andra frågor i livet. Välkomna!

Lågkolhydratkost innebär att man begränsar sitt dagliga intag av kolhydrater. Istället äter man mer protein och fett. En övre gräns för vad som anses vara lågkolhydratkost är ca 100 gram per dag, medan de flesta lågkolhydratdieter siktar på ett intag av max ca 50 gram per dag. Här platsar inte bara GI fas 1 & 2 utan även Atkins startfaser (väldigt likt GI) samt LCHF. LCHF skiljer sig dock genom ett högre intag av fett, och LCHF-trådar finns det redan flera jättebra här på FL, därav denna mer rena GI-tråden. Lågkolhydratkost är inte bara bra för viktnedgång, utan har också stora hälsomässiga fördelar. Är du redo för ditt nya liv??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-25 08:37
    Vår recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m58585024.html

• Svar på tråden GI-metoden fas 1 & 2 - Lågkolhydratkost
  • Junipingla

Håller med Jucea! Jag har ju ätit LC sedan innan LCHF blev ett begrepp genom Atkins. dessutom kommer ordet Banta av William Banting som gick ner med lågkolhydrstkost :)) Så visst är LC (low carb) ingen modediet! :)

LEVA ☆ ÄTA ☆ NJUTA: 56kilo.se
  • jeng

NI som vill göra frökexen!

Det går att ta mer vatten och låta fröna försvälla! Jag har problem med magen och vill ha den effekten I MAGEN istället för innan jag lagar maten, så jag försväller inte mer än nödvändigt. MEN då är det viktigt att man dricker mycket till kexen eftersom de kommer suga åt sig vätska i magen! 

• jeng

Idag väntar påskmiddag. Eller iaf middag borta, vet inte om det blir nån påskmat direkt! Som tur är så äter alla lågkolhydratkost, om än inte så strikt som jag. Det blir nog bra Men om dom har köpt nåt bröd så lär jag få väääldigt svårt att stå emot det

• klara07
    Junipingla skrev 2011-04-25 09:12:02 följande:
    Klara, personligen gillar jag inte sukrinsmaken utan när jag ytterst sällan gör LC dessert så använder jag oftast canderel strö el flytande.
    Oj vad kul att du är här, jag har alldeles nyligen upptäckt din blogg, du är väldigt inspirerande.

Jag vågade inte köpa de vanliga sötningsmedlena för nånstans har jag hört att de "hämmar" fettförbränningen. Nu har jag ju visserligen inte tänkt äta några jättemängder, men jag är ju nybörjare på det här och då är det lätt att ta åt sig av all "fakta" som finns där ute.
  • jeng
    klara07 skrev 2011-04-25 10:49:43 följande:
    Oj vad kul att du är här, jag har alldeles nyligen upptäckt din blogg, du är väldigt inspirerande.

Jag vågade inte köpa de vanliga sötningsmedlena för nånstans har jag hört att de "hämmar" fettförbränningen. Nu har jag ju visserligen inte tänkt äta några jättemängder, men jag är ju nybörjare på det här och då är det lätt att ta åt sig av all "fakta" som finns där ute.
    Tack!

Sötningsmedel hämmar fettförbränningen för att de triggar insulinet. Det är ganska individuellt om de påverkar eller inte verkar det som. Vissa är känsliga mot söt smak, kroppen tror att det kommer socker och drar på insulinet. Man kan också fixa tex lightläsk, men inte lightgodis.
    Sötningsmedel kan ocks sabba för att du inte blir kvitt ditt sötsug, vilket kan göra att du fuskar och därmed sabbar!  
  • jeng
    jeng skrev 2011-04-25 11:03:57 följande:
    Tack!

Sötningsmedel hämmar fettförbränningen för att de triggar insulinet. Det är ganska individuellt om de påverkar eller inte verkar det som. Vissa är känsliga mot söt smak, kroppen tror att det kommer socker och drar på insulinet. Man kan också fixa tex lightläsk, men inte lightgodis.
    Sötningsmedel kan ocks sabba för att du inte blir kvitt ditt sötsug, vilket kan göra att du fuskar och därmed sabbar!  
    Oj, jag hade lagt in 2 citat men ett verkar ha försvunnit ett med "tack" som svar, och sen svaret på ditt citat. Haha, ser ju ut som att jag tar åt mig av berömmen du ger till nån annan
  • Junipingla

Haha Jucea, som det kan bli :)
    Klara07: kul! Du är så välkommen som läsare!

• jeng
    Junipingla skrev 2011-04-25 20:07:51 följande:
    Haha Jucea, som det kan bli :)
    Klara07: kul! Du är så välkommen som läsare!
    Ja, nu har jag hunnit läsa ikapp vad det var jag faktiskt skulle kommentera med mitt "tack", och det var trots allt också till Klara, så det var ju iaf ett rätt
  • mullenupp

Blä, mår pyton efter helgens frossande i mat, godis och vin. Magen är som en ballong och jag har gått upp ett par kg:(.

• jeng

Imorrn blir det tillbaka till jobbet igen efter 1.5 vecka hemma. Först ledig, sen sjuka barn och sen sjuk jag! *urk* Det positiva är att jag får bättre ordning på maten när jag jobbar eftersom jag inte sitter och äter hela tiden helt enkelt :-P

Har förberett mig genom att laga en plåt kycklingfileer, gjort en stor skål sallad (isberg, ruccola, gurka och rödlök) som jag kan ha som bas och ha tex fetaost, oliver, halloumi eller nåt i. Och så har jag frökex kvar också! MUMS! Hoppas på en bra vecka matmässigt, och att jag kan slippa mitt sötsug, och att allergin släpper i regnet som skulle komma om ett par dagar!

Hoppas ni andra har det bra! 

Svar på tråden GI-metoden fas 1 & 2 - Lågkolhydratkost