• Anonym (ny på detta)

Är det farligt att ge ut dessa uppgifter?

Jag ska få betalt för en tjänst och vill mest dubbelkolla innan jag ger ut uppgifter. 
    Pengarna kommer från en bank utanför Sverige. De vill ha dessa uppgifter. Det låter rimligt men jag vill ändå dubbelkolla. 

Namnet på mottagaren 
    Namnet och adressen (orten) på banken
    IBAN numret 
    Swift koden 

• Svar på tråden Är det farligt att ge ut dessa uppgifter?
  • Lady without tattoo

Du får väl prova o se

JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • Anonym (ny på detta)

De erbjöd sig att föra över pengar via paypal men jag har inte det och vet inte hur det fungerar heller.

• Guldlockis
    Anonym (ny på detta) skrev 2011-04-24 13:54:56 följande:
    Jag ska få betalt för en tjänst och vill mest dubbelkolla innan jag ger ut uppgifter. 
    Pengarna kommer från en bank utanför Sverige. De vill ha dessa uppgifter. Det låter rimligt men jag vill ändå dubbelkolla. 

Namnet på mottagaren 
    Namnet och adressen (orten) på banken
    IBAN numret 
    Swift koden 
    Vill du få betalt så är det väl bara att ange det. Det är rutin att lämna ut de uppgifterna.
  • Guldlockis
    Anonym (ny på detta) skrev 2011-04-24 13:56:21 följande:
    De erbjöd sig att föra över pengar via paypal men jag har inte det och vet inte hur det fungerar heller.
    Då  skulle jag hellre använda mig av paypal om det finns den möjligheten.
    Gå in på www.paypal.se (tror jag adressen är) och skaffa ett konto. Sen kan du föra över pengar därifrån till ditt eget privata konto.
  • Anonym (ny på detta)

Dåså, då är de inga konstiga uppgifter de ber om utan helt vanligt. 
    Tack 

• Anonym (Nä)

Nä, det är inget konstigt. Det är uppgifter som behövs för att sätta in pengar från utlandet. Även om de skulle vara "fula fiskar" så kan de inte göra något med kontot, annat än att sätta in pengar

• Aemhildur

Om det handlar om att du ska sälja en vara och blir tvungen att lägga ut pengar för frakt, för att sedan få betalt via paypal, så vill jag bara varna om att det kan vara bluff. Just nu förekommer en stor våg av bedrägerier på det viset. Kolla ordentligt så att det verkligen finns ett paypalkonto som ska föra över pengarna till dig.

Svar på tråden Är det farligt att ge ut dessa uppgifter?