• mypys

Lek, frågesport till kommande släktträff!

Om några veckor är det dags för årets släktträff. Skrattande
    Detta året är jag med i aktivitetsgruppen och jag har fått i uppdrag att komma på ngt att göra efter middagen som serveras runt 19.00.  

Jag vädjar nu till er och hoppas att ni kan hjälpa mig!
    Kanske ngn enklare lek eller så är det ngn av er som har en rolig frågesport? 

Deltagarna är i alla åldrar, dock är majoriteten över 60..

Jag håller tummarna för att ngn kan hjälpa mig{#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Lek, frågesport till kommande släktträff!
  • Rosana

Charader kanske, där temat har med släkten att göra? Två släktlag mot varandra, där ära och heder står på spel?-:)

• mypys
    Rosana skrev 2011-04-24 16:44:29 följande:
    Charader kanske, där temat har med släkten att göra? Två släktlag mot varandra, där ära och heder står på spel?-:)
    Det var en nog en bra idé. De kan försöka gestalta varandra så ska man gissa vem i släkten som de försöker beskriva... Ja detta gillar jag! Det är ju ngt som även de äldre kan klara av!

Tack Skrattande 
  • Rosana
    mypys skrev 2011-04-24 16:55:40 följande:
    Det var en nog en bra idé. De kan försöka gestalta varandra så ska man gissa vem i släkten som de försöker beskriva... Ja detta gillar jag! Det är ju ngt som även de äldre kan klara av!

Tack Skrattande 
    Vad kul! Och ja precis, man får gestalta varandra och kanskle finns det nnågra roliga händelser som man kan göra något med? och som du skriver, charader är kul för både ung som gammal. Skrattande
  • mypys
    Rosana skrev 2011-04-24 16:58:39 följande:
    Vad kul! Och ja precis, man får gestalta varandra och kanskle finns det nnågra roliga händelser som man kan göra något med? och som du skriver, charader är kul för både ung som gammal. Skrattande
    Ja detta var en god idé! Kan ju bli hur kul som helst! 

Vad bra att jag kom på att fråga här i forumetSolig
  • stjärnmamman

tipspromenad med frågor för barn och frågor för vuxna

frågor om dig  kanske

lätta frågor till barn..   så att dom svarar rätt på allt

svåra frågor till vuxna så dom bara kan gissa sig till svaret

• mypys

Mm jag har tänkt ha ngn typ av frågesport. Det är lite klurigt att komma på frågor bara.
    Ett annat problem är att det är över så fort, det tar inte så lång tid att svara på 10 frågor.

Tipsrunda är en god ide! problemet är bara att det kommer hinna bli mörkt innan det är dags. Vill inte att gamlingarna ska ränna runt i Köpenhamn till sena timmen Skål

Tack för ditt förslag!

• Ponderosa

Till den här leken kan du plocka ut 5-10 personer som får tävla och resten får va publik. Det är nästan roligast att få titta på. Denna funkar till både småbarn och 95-åringar.

Känselleken

Du behöver t ex kokta makaroner, kokt spagetti, tomatsoppa, potatismos, kall gröt ... + en hink med vatten och en ögonbindel.

Placera maten i olika skålar eller grytor. Sätt dem och hinken med vatten i ett rum. Bind för ögonen på den första personen och för in henne/honom i rummet. Led personen till första skålen eller grytan och tala om att "nu ska du få känna på en komocka" (=potatismos) eller "fluglarver" (=kokta makaroner) etc.

Du skriver upp vad personen tror att det egentligen är. Avsluta med att personen får tvätta händerna i vattnet.

När nästa person kommer in och får bindel för ögonen kan den förra personen vara publik. Det blir roligare ju större publiken är - och äckligare! Vinner gör förstås den som gissat rätt på flest grytor.

• stjärnmamman

skriv olika uppgifter dom ska göra under kvällen och lägg under varje persons tallrik
    det kan t.ex vara sjung en sång , ge födelsedagsbarnet en kram, skåla med alla, fråga hur alla mår etc

• stjärnmamman

musikplock.. spela in en skiva med olika låtar

sen har du ett bord med en massa massa saker som associerar till låtarna
    t.ex hjärta,kärlek,

sen tävlar dom två  mot varann

du spelar upp låtarna samtidigt som dom efter varann går runt bordet och plockar på sig saker som associerats till låtarna..

dom får plocka så mkt dom klarar av att bära utan att tappa

när låtarna e slut ska dom redovisa vilka saker dom tagit och varför
    t.ex ett hjärta för du spelade en låt där dom sjöng om kärlek el hjärta

om det är rätt blir det poäng, fel minuspoäng

sen ser man vem som får mest

• mypys

Tack för era förslag!

Känselleken tror jag kan bli väldigt uppskattad av barnen! Den tar jag med mig till KöpenhamnSolig

Den där uppgifts grejen verkar oxå riktigt rolig, det är nog ngt som passar in i detta sällskap! Skrattande

Ni har gett mig inspiration och idéer! Kanon!

Svar på tråden Lek, frågesport till kommande släktträff!