• Night Angel

Är den här fest menyn bra eller hitta på något mera?

Ska ha födelsedags fest  nästa helg och fyller  jämt..
    Har hittilss  tänkt ut det här:

exotisk  planka med grillad kyckling.kassler.rostbiff.5 sortes frukter och potatissallad
    har tänkt baka 2 plåtar foccacia bröd.
    glutenfria småfrallor
    göra en sallad på gurka.isbergsallad,tomat,fetaost, och nån sallads bönor,
    några sortes kex
    några sortes ostar,
    läsk att dricka då vi har ett nykter fest.
    te och kaffe
    swarzvaldtårta

Räcker den här menyn eller  har ni fler tilps att komma med..dock nåt som är enkelt o snabbt att förbereda..

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Svar på tråden Är den här fest menyn bra eller hitta på något mera?
  • Linda1976

Skippa kassler, det är verkligen ingen festmat Kyckling och rostbiff räcker gott och väl.

Skippa bönor i salladen, det blir FÖR matigt. Isberg, tomater i olika färger, rödlök, gurka, paprika räcker bra. JAg hade haft fetaosten vid sidan av som tillbehör, många gillar inte det i sallad.

Är det nötallergiker med, så kanske nån alternativ tårta? Barn brukar heller inte gilla tårta, så kanske glass som alternativ? 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Hanniz84

Tycker det låter gott! :)
    O jag personligen tycker kall kassler är skitgott!
    Hade nog oxå valt att ha fetaosten vid sidan om..

• April Mamma

Låter gott....men håller med Linda om Kasslern. Det är gott men inte så festligt kanske...
    Ang potatissallad så är den "kladdig" inte så festlig heller..gör en egen utan vitt kladd, finns många goda recept med tex soltorkade tomtar och oliver osv.

• Nyfiken gul

hmmm fetaost och bönor gör att salladen blir väldigt blöt och slabbig.

Det skulle vara bättre om det var i egna skålar vid sidan om  - alla äter inte det heller och det blir bara meckigt för folk att peta ur det dom inte äter.

Kassler kändes väl sådär - kan du inte fixa nån skivad skinka eller nåt om du vill ha något sånt alternativ ?

Finns det nötallergiker? I så fall är inte schwartzwald nån hit för såna... och finns det barn med så brukar dom i regel inte äta tårta.

Eller rättare sagt - finns det alternativ fika för den som inte äter tårtan?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    April Mamma skrev 2011-04-24 17:11:36 följande:
    Låter gott....men håller med Linda om Kasslern. Det är gott men inte så festligt kanske...
    Ang potatissallad så är den "kladdig" inte så festlig heller..gör en egen utan vitt kladd, finns många goda recept med tex soltorkade tomtar och oliver osv.
    fast det är ju ingen form av sås eller annan dressing så jag skulle i alla fall ha valt att ha en kletig potatissallad - annars blir det ju så torrt och tråkigt.
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • April Mamma
    Nyfiken gul skrev 2011-04-24 17:15:27 följande:
    fast det är ju ingen form av sås eller annan dressing så jag skulle i alla fall ha valt att ha en kletig potatissallad - annars blir det ju så torrt och tråkigt.
    Nej, absolut inte.....man har ju dressingar i form av olja osv. Inte torrt alls.
    När vi senast hade fest så hade vi båda sorterna, gissa vilken sort som vi senare fick slänga Jo den vita...
  • holy shit

Ha någon god parmaskinka eller liknande istället för kassler. Tycker du ska använda något roligare sallad än isbergssallad också, det smakar bara vatten.
    Fetaosten kan du ha bredvid.

• Kimona
    Night Angel skrev 2011-04-24 17:03:30 följande:
    Ska ha födelsedags fest  nästa helg och fyller  jämt..
    Har hittilss  tänkt ut det här:

exotisk  planka med grillad kyckling.kassler.rostbiff.5 sortes frukter och potatissallad
    har tänkt baka 2 plåtar foccacia bröd.
    glutenfria småfrallor
    göra en sallad på gurka.isbergsallad,tomat,fetaost, och nån sallads bönor,
    några sortes kex
    några sortes ostar,
    läsk att dricka då vi har ett nykter fest.
    te och kaffe
    swarzvaldtårta

Räcker den här menyn eller  har ni fler tilps att komma med..dock nåt som är enkelt o snabbt att förbereda..
    Tycker att kasslern borde bytas mot något annat faktiskt....
    Och så vill jag tipsa om sockerärter i salladen istället för bönor :P sååå gott!
  • holy shit
    Nyfiken gul skrev 2011-04-24 17:15:27 följande:
    Det är det väl visst det. Olivolja, kapris och dijonsenap tex. Blir jättegott på potatissallad.
  • Night Angel

tack för alla svar.. tyvärr kan jag själv inte välja bort kasslern och potatissalladen  för det tillhörde i plankan som jag beställde men visst kan jag köpa parmaskinka el nåt liknande själv vid sidan om..
    Ska tänka på  att inte lägga fetaost o bönor i salladen utan bredvid i skålar..de har nån  bönsallad på citygross som är rätt god  därför jag tänkte på bönor..har  bönsalladen som ensam bönsallad istället då..

• April Mamma
    holy shit skrev 2011-04-24 18:18:28 följande:
    Det är det väl visst det. Olivolja, kapris och dijonsenap tex. Blir jättegott på potatissallad.
    Eller hur! MUMS =)
  • FrökenL

Mitt tips som man kan ta som tillbehör är pajer av alla slag, lätt att göra, blir mycket mat och går att göra väldigt billigt. Vill man lyxa till lite så är västerbottensostpaj alltid en höjdare .. 

Lycka till med festen och hoppas ni får supertrevligt =)  

• Night Angel

Så nu har jag ändrat om Menyn lite grann så,så här får det blir:

*kassler
    *grillad kycklingfile
    * rostbiff
    *Egengjord torrmarinerad kall fläskfile
    *5 sortes frukter
    *2 plåtar Foccaciabröd
    *glutenfri frallor
    *potatissalladen som hänger med den exptiska plankan vi beställt
    * Egengjord Fransk potatissallad
    *olika sortes kex
    *olika sortes ostar
    *sallad på isberg.tomat.gurka.gul paprika
    *fetaost i skål

swatsvaldtårta och en laktosfri bakelse(för personen som är laktosintollerant..
    kaffe o Te

• JuliaåRonjasmammis

Innebär "läsk" även mineralvatten? Om inte,  bör du nog tänka på det, det är många som inte vill ha söt läsk till mat.

Don't mess with my integrity!
  • Kinya

Det här är mina högst personliga åsikter:
    -Skippa kasslern. Det är inte gott och inte festmat.
    -Bjud även på mineralvatten eller vanligt vatten med citron eller gurka i. Läsk till mat är äckligt tycker jag och många med mig! Mineralvatten är gott till mat!

Svar på tråden Är den här fest menyn bra eller hitta på något mera?