• gunnar b

bostadsbidrag/tillägg och pengar på banken

Hej!

Till att börja med vill jag förklara att jag är totalt okunnig vad gäller terminologi, men hoppas min fråga ändå är begriplig - och att någon vänlig själ kan besvara den.

Min bror har i nästan hela sitt vuxna liv haft vad som tidigare kallades sjuk- eller förtidspension. Vet inte vad det kallas idag - aktivitetsersättning kanske. Förutom denna pension/ersättning (eller vad det kallas) har han bostadtillägg eller bostadsbidrag eller vad det heter. Härutöver har han inga inkomster, bidrag eller liknande. Han har ingen som helst förmögenhet, inte heller något kapital.

För en kort tid sedan vann jag ganska mycket pengar, och eftersom min bror om några månader fyller 60 år, vill jag då sätta in 60.000 kr på hans bankkonto som födelsedagspresent. Jag vill att han som fått vända på slantarna i hela sitt liv för en gångs skull skall slippa detta och kunna göra/köpa något han gillar.

Gåvoskatten är avskaffad, så mycket vet jag.

Men: Kommer dessa 60.000 kr att påverka min brors bostadstillägg/bostadsbidrag? Finns det i så fall något (lagligt) sätt att undvika detta?

(Förmodligen vet min bror svaren, liksom han känner till de rätta termerna, men jag vet inte hur jag skall ta upp saken med honom utan att avslöja mina planer. Då jag vill att födelsedagspresenten skall vara en total överraskning - har inte ens berättat om min vinst för honom -  ställer jag frågan här istället.)

• Svar på tråden bostadsbidrag/tillägg och pengar på banken
  • Jenny Hä

Jag tror att man får ha upp till 100000 i kaptal men är inte helt säker.

• gunnar b

Stort tack för hjälpen.

Om man har minst 25.000 kr på banken skall dessa räknas in i förmögenheten, men denna måste uppgå till minst 100.000 kr för att påverka bostadsbidraget/tillägget om jag förstår dokumentet från Försäkringskassan rätt. I så fall kommer den tänkta födelsedagspresenten alltså inte att påverka min brors bostadsbidrag/tilägg - mycket positivt!

• Nuts

Väldigt fint av dit TS! Tänk vad glad han kommer bli! Kan du inte uppdatera oss här på hans reaktion sen?

Svar på tråden bostadsbidrag/tillägg och pengar på banken