Inlägg från: Anonym (Allergiker) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Allergiker)

Vi har sålt vår lägenhet - nu vill köparna inte ha den pga vi har haft katter i den

Jag är själv väldigt allergisk och tycker att det låter jättekonstigt att de säger så nu.

Jag har ringt varenda gång innan visning och hört om hemmet varit djur och rökfritt. Man kan liksom inte chansa om man är så pass allergisk som jag är (skulle kvävas om jag befann mig i samma rum det det varit djur, trots medicin.

Jag har fått skippa massvis med hus eftersom de haft djur, och sånt tar man reda på innan! På en visning blev jag jättedålig, fick uppsöka akuten efteråt. Mäklaren hade missat (eller ljög han?) att de hade haft hundar i huset så jag blev superdålig. Konstigt att de som kollat på er lägenhet inte kände av det då?

Tyvärr så hjälper det föga med storstädning, allergener finns kvar i hemmet i många år trots renoveringar och astma och allergiförbundet rekommenderar inte allergiker att köpa hus/lägenhet trots renovering eftersom det finns kavr så pass lång tid efteråt.

Tycker det låter konstigt att ni har några plikter att berätta om djur? Man frågar ju. Det vore en sak om ni ljugit och sagt att det inte funnits djur i hemmet. Men som sagt, är man så allergisk som jag och vissa andra är så tar man reda på det innan. Man riskerar inte att bli dålig efter en visning, eller ännu värre, bli dålig efter köpet och måste sälja på en gång.

• Anonym (Allergiker)
    Jessicaaa skrev 2011-04-25 13:21:38 följande:
    Haha att dem skyller att dem inte vill ha lägenheten p.g.a katthår är bullshit. Jag är själv extremt allergisk.. för det första skulle dem märka det så fort dem sätter foten i en lägenhet med katthår och är lägenheten utstädat nogrant så märks det inte. Jag hade en katt som jag inte kunde ha kvar p.g.a allergin. åkte till min mormor över helgen så storstädade mamma mitt rum vatten dammsög möblerna. torka av golv, tak, väggar och allt. sen kände jag inte av att en katt sprungit runt och löst hår. så det är bara påhitt från deras sida.
    Du är inte extremt allergisk om du klarar en utstädad lägenhet. Du vet allergener sitter mer än i djurhår.

Så jo, även om man storstädar en lägenhet så klarar inte en extrem allergiker av det. Det tar många år, trots renoveringar för en  extrem allergiker att klara av att bo i ett hem där det funnits djur. Så du är nog inte så allergisk som du tror.

Men som sagt tycker jag inte att ts gjort fel. Som allergiker frågar man innan.
  • Anonym (Allergiker)
    Jessicaaa skrev 2011-04-26 13:19:50 följande:
    Japp jag är tyvärr extermt allergisk. Att riva väggar och sånt är att ta i, oftast räcker det med en rejäl sanering. Så du menar seriöst att jag inte är extremt allergisk om jag måste in till akuten så fort jag varit några meter från en katt... komiskt med tanke på att läkarna själva sagt att jag är extremt allergisk och jag tror både jag och dem vet bättre än du hur pass allergisk jag är. så en rejäl sanering räcker för mig.
    Tycker bara att det är väldigt märkligt om man är extremt allergisk (som jag är) och man kan vistas eller bo någonstans där det funnits djur bara man städat. Då är man allergisk, men knappast extremt.

Som sagt så rekommenderar inte astma och allergiförbundet att man flyttar in där det funnits djur, trots total renovering. Eftersom det tar år innan alla allergener försvinner. Så nej, du är inte extremt allergisk. Men var glad för det istället!
  • Anonym (Allergiker)
    Lavish skrev 2011-04-26 13:02:37 följande:
    Så är det säkert. Själv är jag mycket allergisk men inte så allergisk. Men det är väldigt konstigt att inte fråga om man har en sådan extrem allergi tycker jag. När man är SÅ allergisk är det ju något som måste påverka ens liv rätt ofta. Då borde man inte kunna glömma att fråga en sådan sak när det gällt nått så viktigt som ett bostadsköp. Kommer man inte ihåg det vid visningen går det ju att ringa mäklaren eller fråga när man möts för att skriva kontrakt.

Det är ju nästan så att man misstänker att kattallergin är ett svepskäl. Att de i själva verket hittat en annan lägenhet de hellre vill ha, gjort slut, vill flytta till annan ort eller kommit på att de inte har råd.
    Precis, är man så pass allergisk så frågar man. Jag skulle aldrig våga besöka ett ställe utan att ringa innan och höra om det funnits djur där. Jag tror att du har rätt, det är bara ett svepskäl. Och ett dåligt sådant. Men de borde inte komma så långt med det?
  • Anonym (Allergiker)
    mikroE skrev 2011-04-26 13:27:25 följande:
    Nä, det kan knappast vara ett dolt fel att det funnits katter i lägenheten. Det är deras uppgift att fråga om det funnits katter i lägenheten om de är så allergiska. Jag är själv allergisk och flyttade in i en lägenhet där det funnits katter. Jag hade problem med allergi i en månad men sedan så har det försvunnit så jag måste ha städat ned allergenerna till en nivå jag klarar. Katt kan man dock inte städa bort helt medan hund kan gå men då gäller extremstädning i månader.
    Det tar år innan det försvunnit allergener från hundar också. Så man bör vara uppmärksam som allergiker.
Svar på tråden Vi har sålt vår lägenhet - nu vill köparna inte ha den pga vi har haft katter i den