• Tillalamm

Borsta tänderna med våld - bra eller dåligt?

Min son VÄGRAR att borsta tänderna. Man måste vara två för att få det gjort, en som håller och en som tvingar upp munnen och borstar. Sonen blir riktigt arg, skriker, gråter och framkallar kräkning bara han får syn på en tandborste. Har försökt med många ticks, men det är inte så lätt eftersom han bara är 17 mån.

Jag vill att tänderna ska borstas ändå. Det måste ju vara bättre än att han får hål och att det gör ont. Min man tycker att vi inte ska tvinga honom eftersom han kan få negativ syn på tandborstning. Vad gör man? Får barnen ont i tänderna av hål (har hört någonstans att så inte är fallet)?

• Svar på tråden Borsta tänderna med våld - bra eller dåligt?
  • lunkentuss

Sålänge man inleder tandborstningen lugnt o ger barnet en chans att göra det frivilligt så tror jag inte dom skadas av att bli tvingade i slutändan. Då är karies värre...

Yngsta dottern är periodare (2 år gammal) Ibland gapar hon snällt o ibland biter hon ihop. Men vi har kommit på att om hon får titta sig i spegeln samtidgt som vi borstar, då går det bra =)

• Samuel o Fabians mamma

Min pojke som nu är två har också krånglat mkt men det blir bara värre när vi har tvingat honom! Så nu sjunger vi sånger när vi borstar och brukar ha honom på skötbordet eller i sängen för det funkar bäst :)
    På morgonen så brukar han få borsta mer själv för det tycker han är kul så gör jag mer nogrant på kvällen.

• Carr0n

Vi har gjort som föregånde skrivare. Vi gav våra barn en egen spegel som står på handfatet med en egen pall, så dom kan stå och titta sig i spegeln och borsta, sedan få spotta och spola vatten på tandborsten själv. Först borstar dom, sedan vi. Det har funkat bra.
    Då har vi 2st 3åringar och 1 ettåring

• Queenie70

Jag tror det är illa faktiskt....Inte så svårt att föreställs sig paniken när två människor håller i en och kör runt nåt i käften på en...

Vi hade jätteproblem med tandborstningen, men nu har vi faktiskt fått ordning på det, med lite skrämseltaktik om spöken i munnen, och belöning i form av stjärnor på ett särskilt tandborstningspapper, där vi har en rolig bild på barnet, och på en tandborste och på tandspöken. Veckoindelat med morgon och kväll. Men det hade aldrig fungerat när han var 17 månader. Vid den tidpunkten så nöjde vi oss med några snabba drag när han frivillig råkade öppna munnen, och sedan fick han tugga själv på borsten. Hade inte hjärta att  utsätta honom för tvångsborstning mer än nån enstaka gång, det var på tok för uppslitande och han var helt förtvivlad efteråt och förstod inte alls varför mamma helt plötsligt torterat honom.

• Flickan och kråkan

I mina öron låter det inte som någon höjdare..........

Den enda gång vi handgripligen har hållit fast våra barn och tvingat dem är någon enstaka gång vid medicinering..........och då verkligen inget annat fungerat.........men det känns ändå inte bra, även då det verkligen är ett måste........att kränka den kroppsliga integriteten på det viset.

Vi har ofta haft perioder då våra inte velat borsta (de är 2 år respektive 3 år), men vi har hittat alternativ som fungerat. Skulle aldrig tvångsborsta tänder. Vi borstar alltid, men periodvis har det inte varit väldigt noggrant och periodvis har det krävts mycket tålamod och väldigt mycket avledning.

• Tokern

Vi prioriterar att tandborstningen ska vara en väl etablerad vana. Vi hjälper till när vi får chansen och låter barnet trixa själv ganska länge.  Våld och tvång känns som ett effektivt sätt att fosta en borstslarvare.

Själv har jag i vuxen ålder svårt för tandborstning, får kväljningar och äckelkänslor. Jag borstar ändå, men vill verkligen inte att mitt barn ska behöva genomlida samma kval som mig två gånger om dagen. Som det är nu vet vi att han tycker det är obehagligt att borsta kindtänderna, men han accepterar det och i övrigt gillar han att borsta tänderna.

Kan tillägga att mild mint är den enda smak som fungerar här hemma, kan vara värt att testa annan smak om liten tycker tandborstning är jobbigt. Och låt liten leka massor med borsten för att avdramatisera. Om barnet inte fastnar för spegel, kan man borsta framför favoritprogrammet eller under sagostund. Andra föräldrar har berättat att de måste ha flera borstar på g samtidigt för att det ska fungera; en i vardera barnahand och en som föräldern kan ta lite snabbt med. Ett trix kan faktiskt vara att se till att barnet kan "fly" men arbeta med att berömma när barnet själv väljer att närma sig. Isf måste man vara beredd på att det kan ta ett par dagarn innan man får borsta och att man absolut inte får förstöra träningen med tvång. Jag vet tom om föräldrar som med tandläkarens goda minne tränade in tandbortning med godisbelöning direkt efteråt.

Lite tips som du gör vad du vill med TS, hoppas det löser sig oavsett hur ni går vidare.

• morochmer

Så har ni inte rätt att göra! hur ska barnet NÅGONSIN kunna borsta tänderna på ett vettigt sätt?

• HannaE

Vår dotter 'lurar' vi genom att ge henne en tandborste (en gullig barntandborste såklart, nu har hon en med en giraff på) så borstar hon själv. Medan hon håller på med det kan man ganska lätt komma åt att borsta ordentlig. Krävs två tandborstar men det är det verkligen värt.

Man lever så länge man lär.
  • Gestilja

Våra tre barn älskar att borsta tänderna, och för att vara ärlig så vet jag inte riktigt hur vi fick det till det. Men försök göra det till en familjeaktivitet, att ni alla gör det tillsammans.En lek, han/hon för hjälpa er att borsta era tänder och ni får hjälpa honom. Ni sjunger än sång samtidigt som barnet blir borstad om tänderna, och föräldern som inte blir borstad av barnet sjunger en sång undertiden den andre föräldern blir borstad...

Theo 070424 och Tyra 080505 och Ida 091130
  • lunkentuss
    morochmer skrev 2011-04-24 21:43:37 följande:
    Så har ni inte rätt att göra! hur ska barnet NÅGONSIN kunna borsta tänderna på ett vettigt sätt?
    Jadu, äldsta dotter borstar vi tänderna på utan några som helst problem o när hon var yngre var det ofta tvång som gällde... Altså INGA men alls trots detta -vissa ungar kanske får det, men har man sånna utdragna problem med tandborstningen så får man väl be tex bvc om hjälp o råd?

Så jo, jag anser mig ha rätt att borsta min unges tänder ^^
Svar på tråden Borsta tänderna med våld - bra eller dåligt?