• dorsia

Skicka ut snart 3-åring till lekparken själv?

Hejsan!

Vet inte riktigt vart jag ska lägga den här tråden i för kategori men det hör ju lite till ett barns utveckling så jag chansar här!

Vad jag är lite nyfiken på är vad ni tycker är en lämplig ålder för ett barn att gå till lekparken helt själv? Vi har en mamma här i området som skickar iväg sin lilla son helt själv till lekplatser runt omkring, allt som oftast. och igår träffade jag mamman som för en gång skull faktiskt satt med i lekparken och frågade henne hur gammal sonen var, och då säger hon att han blir tre om 2 månader.

Barnet är alltså 2 månader äldre än min son, och jag skulle aldrig i livet skicka iväg sonen själv till lekplatsen, jag släpper aldrig ögonen på honom när vi är ute för han är ett yrväder och skulle aldrig klara av att vara ute själv.

Har funderat lite på om det är jag som är hönsig, och att det kanske är vanligt att barn springer ut i lekparken helt själva när de är så små? För jag hörde ytterligare en granne som tyckte att hans dotter kunde vara ute i lekparken själv nästa sommar (hon är ett år idag)...

Hur gör ni?

• Svar på tråden Skicka ut snart 3-åring till lekparken själv?
  • Lena

hade lekplatsen varit på innergården till vårt hus och inom synhåll så hade jag låtit en treåring göra det. Hade det varit längre bort hade det fått vänta till skolåldern.

• Loriyana

Mina grannar släppte ut sin treåring utan föräldrarövervakning, MEN han hade 3 äldre syskon som alltid följde med och som lekte med honom och höll ett öga på honom. Dessutom är lekplatsen precis utanför och på ett icke-traffikerat område samt att föräldrarna brukade sitta på balkongen och hålla ett öga på barnen.

Min dotter är 4 år och nu så kan jag lämna henne på lekplatsen (när andra barn och grannar är ute) för att springa in och gå på toaletten eller hämta något tex. Men då handlar det om minuter.

Jag är inte rädd för kidnappning eller liknande, sannolikheten är liten och om någon skulle vilja kidnappa mitt barn då hade de nog hittat tillfällen för man kan inte hålla ögonen på dem jämnt. Men däremot är jag orolig över att hon ska vandra iväg bortom området, kanske med något annat barn.

Hur som helst, det finns många familjer på mitt område och det är alltid föräldrar som är ute med sina barn, så vi har det trevligt och dricker kaffe medans barnen leker och om man behöver gå in en stund så ställer alltid någon av de andra föräldrarna upp och håller ett öga på barnen. Jag har själv passat barnen ute flera gånger då någon haft tvätttid eller liknande.

Men helt själv ute...nej det hade vare sig mitt barn eller jag kännt oss bekväma med.

• Tonx

Mina barn får gå ut i lekparken själva när jag lagar mat eller så, de är 3 resp 5,5 år gamla.
    Stora fick börja gå ut själv med kompisar förra sommaren.

• sanols

På gården i byn vi bor så är våran dotter ute själv & leker. De är ju ett bostadsområde. Flickan är snart 7 år. Hon får åka sparkcykel och cykla här kring bostadshusen, aldrig på stora vägen.
    Men ja skulle aldrig lämna henne ensammen i en lekpark trots hennes ålder. Eller ens på "gågatan inne i stan" medans jag springer inne på kiosken!

Finns inte på världskartan!

När hennes kusin är här och hälsar på 2.5 år är barnen ute och leker själv här hos oss. Men skulle aldrig lämna obevakat där de cirkulerar "okänt" folk typ som i stadslekparker el typ få stå utanför medans jag springer in på en kiosk.

De finns så hemska männisor som inte har goda avsikter!

• sanols

Kan även informera att min tjej är lugn och har alltid "lyssnat" och man kan lita på henne! Däremot litar jag inte på främmande människor....de är mitt ansvar att se till att mitt barn är övervakat och att inget händer henne....

• singstar76

Kan släppa ut min 3,5 åring på våran gård ytterst kort stund själv..men då springer man ju som en tätting och kollar att han är kvar hela tiden.... Går ju absolut inte att lita på att en 3,5 åring har vett att stanna kvar på lekplatsen!!! Med tanke på att folk hänger 11-åringar idag oxå så känns det inte som en bra idé att lämna så små barn själva utomhus!!

När det är en lämplig ålder att skicka ut barnen själva beror väl lite på hur det ser ut i närmiljön och hur moget barnet är. Men att lämna dem helt utan att titta till dom regelbundet skulle inte jag göra innan skolåldern iaf.

• ll o

Min stora pojke på 3 år. jag inser att han är tillräkligt mogen för att vara ute på våran gård själv men jag ser honom heeela tiden. Det kryllar av ungar här.  Dessutom finns barnens moster och mormor ute jämt.

• k i w i

Jag har börjar låta mina ungar gå ut på gården här utanför några månader innan de fyller 4, inte tidigare än så. Då kollar jag till med jämna mellanrum och har dörren öppen till gården (vi bor i radhus med gården utanför dörren) så att man hör ungefär vad som händer där ute, och så är syskona med ute också -inte för att "hålla koll" såklart, men de reagerar ju i alla fall om något skulle hända. Sjuåringen har precis fått börja gå till granngårdarna själv ihop med kompisar, men de mindre får stanna på vår gård om ingen vuxen kan följa med.

• Snultan

Jag har inte egna barn, men jag jobbar som barnflicka och har flera yngre syskon och syskonbarn. Till dem är jag så pass överbeskyddande som jag behöver vara. Jag är barnflicka åt en 3 åring och skulle han få gå ut själv skulle han försvinna, tror inte det är många barn i den åldern som faktiskt skulle stanna på ett och samma ställe.
    Mina systerdöttrar som är 5 och snart 7 år gamla, brukar få gå ut och leka på lekparken här jag bor när jag har dom här. Men den ligger precis utanför min balkong (på nedersta våningen) så jag kan hålla koll på dom. Skulle lekparken ligga längre bort, skulle jag inte ens låta dom gå ut själv. Då skulle jag följa med och spana över dom som en hök. :) Jag är alltid rädd för att nån ska komma och ta dom när jag är ute med dem.. Men bättre att vara för på än att va helt av ju!

• MiIou

Förra sommaren var min son 3½, då kunde jag låta honom leka själv i lekparken samtidigt som jag själv sysslade med annat i tex trädgården. Jag höll mig då i krokarna och jag hade honom någorlunda inom synhåll och var alltid ute själv (jag eller sonens pappa). Med andra ord - nej, han fick inte vara ute själv.
    Nu är han 4½ och det är verkligen skillnad i mognaden, nu leker han själv ute och får cykla runt kvarteret, springa över till grannbarnen för att leka osv.

Skillnaden här är att vi bor i ett väldigt skyddat område, kvarteret ligger uppe på en kulle, omgärdat av en golfbana och kvarteret är byggt i en cirkel där lekparken ligger på innergården, dvs 10 m från våran altan. Vi har god kontakt med våra grannar (vi håller ett öga på alla barn) och sonen vet att han ska hålla sig "på kullen", får inte gå ned för backen och ska komma förbi hemma och hojta till om han går in hos någon. Är han bara ute så behöver vi bara gå upp på altanen och blicka ut mot grannarna så ser vi honom och han hör oss om vi ropar. Nu när det är fint väder och vi är lediga så försvinner han ut efter frukost och kommer inte hem annat än för att äta lunch och middag - MEN, vi kollar upp honom med jämna mellanrum, även om han är hos grannen och leker.

Svar på tråden Skicka ut snart 3-åring till lekparken själv?