• Drake

Behöver era erfarenheter

Jag fick en fantastisk liten dotter för 2 veckor sedan. Hon är flaskmatad från start och äter Nan HA.
     Första veckan så ökade vi med 10ml/dag efter rekommendation från BB. Nu äter hon ca 60-90 ml/gång varannan-var tredje timme dygnet runt.

- Är det normalt att äta så ofta/mycket vid den ålder?

Hon bajsar kanske 5-6 ggr dag. Bajset är solgult och lite grynigt och hon är inte förstoppad eller verkar ha ont i magen. Dock har jag läst att ersättningsbarn inte brukar bajsa så ofta.

Får hon verkligen i i sig näringen från maten om hon bajsar så ofta? Det känns som ersättningen bara går rakt igenom

Nu har vi inga planer på att byta ersättning, men är det så att Semper mättar bättre än Nan?  Semper-bebisar jag känner verkar inte äta lika ofta, men å andra sidan så har en del av dem fått väldigt ont i magen också.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Behöver era erfarenheter
  • Miss Cee

Ja det är fullkomligt normalt att äta varannan/var tredje timme.

Angående mängden så kan du fortsättningsvis ge så mycket som bebisen vill ha, dvs blanda så att det blir lite över i flaskan. Låt bebisen styra.

Vad gäller bajset så är det lika "Normalt" med 7ggr om dagen till 7ggr i veckan. Så jodå bebisen får i sig vad hon behöver :) Har aldrig hört talas om att ersättningsbebisar ska baja mindre. Min son har inte fått det pm:et iaf.

Ingen ersättning mättar mer än någon annan. Skillnaden är mest att Nestle 2 innehåller mer järn och att folk generellt brukar säga att bebisspyorna luktar värre om bebisen äter semper .I övrigt så handlar det mest om bebisens tyckte och smak. Men för mättnaden är det absolut ingen skillnad.

• Ingiz

Vi har fått stödmata med semper sedan födseln och ni vid 6 månader helt gått över till ersättning för jag börjar jobba i morgon.

Enligt sempers standardmall för hur mycket de brukar äta vid 0-1 mån står det: 80-150ml 5-6ggr/dag (= 400-480ml till 750-900ml). Det är väldigt induviduellt. Går hon upp som hon ska när ni väger på BVC?

"Flaskbarn" brukar inte bajsa lika ofta som "dibarn" men de kan göra det. Det finns väldigt lite som är rätt och fel med hur ofta de bajsar. En dag kan de bajsa 5 ggr nästa efter varje matning (om de ammas). Men generellt sett bajsar de som för ersättning mer sällan och flera barn som får ersättning blir förstoppade än barn som ammas.

I den åldern går maten rakt igenom känns det som. Då får försöka tänka att de bajsar inte ut det d precis gett utan det de ätit före (inte driekt före men det som står näst på tur för att komma ut). Om bebisen har diarre (det ska vara vattentunn diarre, som är grön och luktar APA) så får den inte i sig det den ska men alla bebisar bajsar "flytande" vid 2 veckor.

Vi ger semper lemolac och vår lille hade ont i magen mellan ca 3-5,5 månader men under den tiden ammade jag nästan uteslutande. Men som sagt så fick vår ont i magen av bröstmjölk - och jag äter inte mjölk efter som jag inte tol det själv. Det försvann när hans mage kom igång liksom.

Svar på tråden Behöver era erfarenheter