• Baby Boo

Grav.penning; får Mycket pengar, kan någon förklara?

Hej!
    Jag undrar om någon kan reda ut detta åt mig. Väntar på att få min första graviditetspenngingersättning från FK och loggade idag in på deras hemsida för att se om de lagt ut summan som jag kommer att få.
    Jag gick på ledighet 30/3, och detta fann jag att läsa på Min Sida.

Graviditetspenning
    Datum för vald utbetalning: 2011-04-27 Belopp för vald utbetalning: 13 526 kronor

Ersatta dagar och omfattning: 20110330-20110420 Graviditetspenning
    10 hela dagar, sammanlagt 10 ersatta dagar
    20110330-20110420 Graviditetspenning
    22 hela dagar, sammanlagt 22 ersatta dagar
    20110330-20110420 Graviditetspenning
    12 tre fjärdedels dagar, sammanlagt 9 ersatta dagar

Jag förstår ingenting. För det första så ser det ut som att jag kommer att få ur mer pengar än jag i vanliga fall får ut i lön, och för det andra så förstår jag inte var dessa " 12 tre fjärdedels dagar" räknas från.

Någon som förstår och kan förklara?

Visst är det toppen om allt stämmer, men jag vill inte bli återbetalningsskyldig :)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Grav.penning; får Mycket pengar, kan någon förklara?
  • Shibby 78

Hmmm, ser konstigt ut. Du har varit FL 22 dagar enligt datumen men får FP för 41 dagar? Ser inte riktigt ut. Kolla med dom, för är det fel så kan du bli återbetalningsskyldig, och du kanske inte vill att dom drar av 41 föräldradagar med en gång?

Men jag är ingen expert som sagt..

X vänster äl 2007, X höger äl 2010 ~ nikitasplace.wordpress.com/ ~ IVF1: Loppan, BF 6/10 -11
  • Michisen

Helt allvarligt - ring 0771-524524 och fråga FK så vet du var de där fjärdedelsdagarna och vad det nu var kommer ifrån.
    De borde öppna klockan tre idag, för det räknas väl som söndag idag har jag för mig.
    Kundcenter har öppet: Söndag 15-21

• Baby Boo

Om man ser till datumen de räknat ut ersättning på, så är det bara 22 dagar sammanlagt - 30/3 t o m 20/4. Det är därför jag upplever det som att de ger mig för mycket i ersättning, som att de först ger mig hel ersättning för 22 dagar + plus hel ersättning igen för 12 av dessa dagar, samt 3/4dels ersättning för 10 av dagarna.

• Baby Boo

Mm, befarade att jag skulle måsta ringa :( Hoppades på att någon här kunde förklara och säga att det är lugnt och att jag är berättigad alla kronor :)

• Nyfiken gul

jag vet faktiskt inte men jag vet att jag fick ut alla min GP-pengar i en summa. (fast då hette det HP)

så summan i sig är inget konstigt för min del.

Men jag håller med att du ska kolla upp varifrån dessa halvdagar kommer ifrån.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Michisen
    Baby Boo skrev 2011-04-25 10:43:19 följande:
    Mm, befarade att jag skulle måsta ringa :( Hoppades på att någon här kunde förklara och säga att det är lugnt och att jag är berättigad alla kronor :)
    Det är alltid bäst att fråga Försäkringskassans handläggare direkt när man blir frågande, har jag upplevt. De vet vad som händer, för de ser ditt ärende, vi här inne gissar och tror.
  • coffeeaddict slash workoutaholic

Jag fick också samma, gp för ALL tid jag är ledig innan barnet föds. Alltså, om man är hemma med gravidpenning (eller havandeskapspenning på min tid) i tex 2 månader så får man betalt för dessa två månader i en stöt. Alltså ca 6000 kr/månad i ditt fall i såfall. 

• Baby Boo

Jag ska absolut ringa idag när de öppnat. Anade att det kunde vara för alla dagar jag är ledig, men tvekade sedan i och med datumen som stod samt "3/4 dels".
     Tack för i alla fall för all hjälp :)

• Baby Boo

Efter många om och men erkände de att de gjort fel och nu väntar jag bara på en uträkning och inbetalningskort för att se hur mycket som måste tillbaka.
    Tydligen hade det att göra med att jag under de första 9 dagarna av dessa 22 var 1/4 sjukskriven, vilket gjorde att de räknade vissa dagar dubbelt.

Svar på tråden Grav.penning; får Mycket pengar, kan någon förklara?