• Anonym (okunnig)

vad händer efter utslag-KF?

Hej!
    Jag undrar vad som händer efter att kf meddelat utslag i ett ärende (förutom att jag får en betalningsanmärkning förstås).
    Startar utmätning direkt eller får jag tid att betala skulden? Ser de över tillgångar direkt eller är det löneutmätning i första hand? Om det inte finns något av lönen att utmäta, vad gör de då?
    Hoppas någon kan hjälpa mig?!

• Svar på tråden vad händer efter utslag-KF?
  • Anonym

Dom brukar kolla inkomst det första dom gör o se om det finns utrymme att kolla löneutmätning. Det kan dock ta ett tag innan den kommer igång. Om jag var du så skulle jag efter att ha skickat in delgivningen ringa odm o gör upp en plan med dom så dom märker att du vill betala din skuld. Dom är kanonbra att ha med att göra i dom flesta fall.

• Waldo

Direkt efter utslaget går det upp till en månad innan en utmätning på lön  startar
    Under förutsättning att borgenären har sökt utmätning naturligtvis

Efter 3 månader, om skulden inte är betald, går man in och tittar på  tillgångar och gör en förrättning i hemmet.
    Man tittar även på banktillgodohavanden.

Man kan INTE göra upp avbetalningsplaner med KFM, eftersom det inte är dom som äger skulderna. Vill man göra avbetalningsplaner är det borgenären man ska vända sig till

• Anonym (okunnig)

Tack för svaret!
    Waldo, är det så att det alltid går tre månader efter utmätning av lön innan kf tittar på andra tillgångar och gör utmätning i hemmet? Förstår jag dig rätt då?

• Waldo
    Anonym (okunnig) skrev 2011-05-05 07:04:46 följande:
    Tack för svaret!
    Waldo, är det så att det alltid går tre månader efter utmätning av lön innan kf tittar på andra tillgångar och gör utmätning i hemmet? Förstår jag dig rätt då?
    Nja

Det måste gå 3 månader innan man får börja titta på andra tillgångar.
    Innan dess får man alltså inte börja titta på andra utmätningar.
    Men i verkligheten brukar det gå längre tid
  • Anonym (undrande)
    Waldo skrev 2011-05-05 10:32:20 följande:
    Nja

Det måste gå 3 månader innan man får börja titta på andra tillgångar.
    Innan dess får man alltså inte börja titta på andra utmätningar.
    Men i verkligheten brukar det gå längre tid
    om man får en utmätning och man bara timanställs + akassa, = ca 12000kr,mäter dom ut den inkomsten eller väljer de hellre att ta ens bostadsrätt då? om skulden ligger på ca 5000kr?
  • Waldo
    Anonym (undrande) skrev 2011-05-05 18:27:06 följande:
    om man får en utmätning och man bara timanställs + akassa, = ca 12000kr,mäter dom ut den inkomsten eller väljer de hellre att ta ens bostadsrätt då? om skulden ligger på ca 5000kr?
    Omöjligt att svara på med den lilla informationen du ger
    Vad har du för utgifter?
    Är du ensamstående?
    Osv

Men för att undvika utmätning kan du alltid kontakta borgenären för att göra upp en avbetalningsplan
    Då dras skulden tillbaka från KFM och du riskerar varken utmätningen eller någon försäljning

Det r så lite pengar detta rör sig om så detta borde inte vara några problem att få en avbetalning med en vettig plan
  • Anonym (undrande)
    Waldo skrev 2011-05-05 21:43:06 följande:
    Omöjligt att svara på med den lilla informationen du ger
    Vad har du för utgifter?
    Är du ensamstående?
    Osv

Men för att undvika utmätning kan du alltid kontakta borgenären för att göra upp en avbetalningsplan
    Då dras skulden tillbaka från KFM och du riskerar varken utmätningen eller någon försäljning

Det r så lite pengar detta rör sig om så detta borde inte vara några problem att få en avbetalning med en vettig plan
    de här hände för några månader sen och jag ringde såklart borgenären och fick delbetala dessa pengar jag inte har men iaf,va tvungen för kvinnan på kfm sa de att dom kan komma utmäta våran bostad ,då är de soc jobb att se till att vi får bostad och jag veeet att dominyte har lägenheter, men de skapade en enorm kause för mig som kämpat varje månad med mina ynka pengar,som aldrig hamnat där, ringde och bad om råd och möttes av en människa utan en vänlig röst,de bara stck i hennes ögon att jag hade en bostadsrätt med övervärde i, om de fanns hyresrätter i min kommun hade jag självklart flyttat i de läget.

men iaf jag är ensamstående.
  • Waldo
    Anonym (undrande) skrev 2011-05-06 07:59:06 följande:
    de här hände för några månader sen och jag ringde såklart borgenären och fick delbetala dessa pengar jag inte har men iaf,va tvungen för kvinnan på kfm sa de att dom kan komma utmäta våran bostad ,då är de soc jobb att se till att vi får bostad och jag veeet att dominyte har lägenheter, men de skapade en enorm kause för mig som kämpat varje månad med mina ynka pengar,som aldrig hamnat där, ringde och bad om råd och möttes av en människa utan en vänlig röst,de bara stck i hennes ögon att jag hade en bostadsrätt med övervärde i, om de fanns hyresrätter i min kommun hade jag självklart flyttat i de läget.

men iaf jag är ensamstående.
    Du har råkat på en övernitisk person som bara sett  skuld + bostad
    För att svara rent generellt så finns det människor som fått sina bostadsrätter utmätta för skitsummor, men det hör inte till vanligheterna.

Kanske du har hamnat i kundtjänst där du bara fått svar på EN fråga.
    Det hade kanske blivit ett annat svar för dig om du pratat med din handläggare och fått diskutera din situation i lugn och ro.
    Där du istället fått svar på DIN fråga
    Förstår du hur jag menar?

Om jag uppfattar dig rätt är situationen löst nu?
    Du har alltså delbetalat din skuld hos borgenären?

(Beroende på din hyra ligger du förmodligen någonstans på gränsen för utmätning)
  • Anonym (undrande)
    Waldo skrev 2011-05-06 09:24:08 följande:
    Du har råkat på en övernitisk person som bara sett  skuld + bostad
    För att svara rent generellt så finns det människor som fått sina bostadsrätter utmätta för skitsummor, men det hör inte till vanligheterna.

Kanske du har hamnat i kundtjänst där du bara fått svar på EN fråga.
    Det hade kanske blivit ett annat svar för dig om du pratat med din handläggare och fått diskutera din situation i lugn och ro.
    Där du istället fått svar på DIN fråga
    Förstår du hur jag menar?

Om jag uppfattar dig rätt är situationen löst nu?
    Du har alltså delbetalat din skuld hos borgenären?

(Beroende på din hyra ligger du förmodligen någonstans på gränsen för utmätning)

jag fick prata med en handläggare,vi pratade i ca 1 timme, och de va bara hårda ord, vad menar du på gränsen till utmätning? vi bor i en 2a med hyra på 4300kr sen bolånet är på 1600kr utan amortering,

men jag har inkassoslulder som jag försöker kämpa bort o de är inte lätt på min inkomst,men iaf så va de något som fick mig att hamna i känslomässigt kause, skulle betala 2000kr  i 2 månader till de jag va skydig pengar , och jag har inga pengar så nu ligger man efter igen, du förstår säkert vad jag pratar om, klart de är mitt eget fel,nu lever jag så snålt jag kan men ser fortfarande inget ljus i min ekonomi trotts kämpade i 6månader... de är höga räntor o höga avbetalningsplaner hos inakssobolagen....

men iaf så vet jag nu vad som gäller, 1 prick och jag och mina barn blir utan bostad.

• Waldo
    Anonym (undrande) skrev 2011-05-06 09:39:27 följande:

jag fick prata med en handläggare,vi pratade i ca 1 timme, och de va bara hårda ord, vad menar du på gränsen till utmätning? vi bor i en 2a med hyra på 4300kr sen bolånet är på 1600kr utan amortering,

men jag har inkassoslulder som jag försöker kämpa bort o de är inte lätt på min inkomst,men iaf så va de något som fick mig att hamna i känslomässigt kause, skulle betala 2000kr  i 2 månader till de jag va skydig pengar , och jag har inga pengar så nu ligger man efter igen, du förstår säkert vad jag pratar om, klart de är mitt eget fel,nu lever jag så snålt jag kan men ser fortfarande inget ljus i min ekonomi trotts kämpade i 6månader... de är höga räntor o höga avbetalningsplaner hos inakssobolagen....

men iaf så vet jag nu vad som gäller, 1 prick och jag och mina barn blir utan bostad.

Det är trist att du fått det bemötandet

Jag gjorde ett snabbt överslag och fick det till att du låg på gränsen rent inkomstmässigt för att det ska kunna ske en utmätning, det var så jag menade med gränsen till utmätning
    Men nu skriver du att du har barn och då förändras situationen, för då måste man räkna med dom när man ska räkna på ert förbehållsbelopp.
    Så du ligger alltså under gränsen för utmätning.

Det betyder att någon löneutmätning hade inte  blivit aktuell i ditt fall, så risken finns därför att man tillslut hade sålt dina bostad eftersom det är det enda med värde
    Hade du däremot haft utrymme för utmätning hade man kunnat kämpa med den ett tag och kunnat rädda bostaden
  • Anonym (undrande)
    Waldo skrev 2011-05-06 10:06:01 följande:
    Det är trist att du fått det bemötandet

Jag gjorde ett snabbt överslag och fick det till att du låg på gränsen rent inkomstmässigt för att det ska kunna ske en utmätning, det var så jag menade med gränsen till utmätning
    Men nu skriver du att du har barn och då förändras situationen, för då måste man räkna med dom när man ska räkna på ert förbehållsbelopp.
    Så du ligger alltså under gränsen för utmätning.

Det betyder att någon löneutmätning hade inte  blivit aktuell i ditt fall, så risken finns därför att man tillslut hade sålt dina bostad eftersom det är det enda med värde
    Hade du däremot haft utrymme för utmätning hade man kunnat kämpa med den ett tag och kunnat rädda bostaden
    aha de va så du menade, jag räknade inte med underhåll och bidragen för jag antar att de inte skulle räknas med i min inkomst väl?
Svar på tråden vad händer efter utslag-KF?