Jag känner igen mig jättemycket i det du berättar, jag var precis likadan när jag va i din ålder - blyg, vågade inte möta folks blickar och vågade absolut inte vara mig själv utom hemma med familjen.. Men mönstret går att bryta, det är jag ett levande bevis på, idag är jag en av de där otroligt sociala människorna som du nämner! För mig började vändningen med att någon sa till mig att om jag inte ändrade mig så skulle jag aldrig få några riktiga vänner, eftersom jag redan visste att jag behövde ändra mig så tog det skruv och jag beslutade mig för att ändra mig, ett steg i taget.. Det första jag gjorde va att prata med min mamma, vi pratade om vad jag skulle vilja göra som jag inte vågade, därefter gjorde jag upp små (alltså jag menar mini!) delmål som jag skulle uppnå inom en viss tid, en dag, en vecka eller en månad beroende på hur stort målet va.. Något av det första jag gjorde va att räcka upp handen och ge ett förslag under en lektion, jag kände hur det hettade i hela ansiktet och hur det pirrade i magen men jag tog i från magen och lade fram till förslag med hög klar röst - alla tystnade och sedan gick alla med på mitt förslag.. Jag vet inte om första steget bör vara detsamma för dig men det viktiga är att du kommer framåt, även om det är ministeg, samt att du har stöd i någon form, antingen inom familjen eller hos en vän.. Våga-tala-kurser är skitbra, jag har gått en sådan jag också, men jag tror att det skulle vara i det tidigaste laget för dig.. För att en sådan kurs verkligen ska hjälpa behöver du ha kommit en bit på vägen, men jag rekommenderar det absolut senare!
Fråga gärna om du undrar något, jag svarar gärna! =)