• Idajocke

min chef struntar i min sjukskrivning!

jag blir så frustrerad. är gravid i v 28 och arbetar på en restaurang. För 1 v sen blev jag sjukskriven 50 % av min heltidstjänst. Men min chef verkar inte bry sig nämnvärt om detta. Hon gjorde iordning ett "schema" åt mig efter hon fått mina papper från läkaren. Förra veckan räknade jag på timantalet och märkte att det var ca 20 h mer än min sjukskrivning tillät, så då tog jag upp det med henne. Det visade sig att hon inte ens räknat på hur många timmar hon skrivit upp åt mig, och skyllde på att "det var så mycket just nu". Nu har vi altså 20 h som måste bort innan sista maj, tog upp detta med henne idag igen, men hon lyssnade knappt och sa bara att det är mycket just nu, för vi är 2 st som fick sjukskrivning ungefär samtidigt. Det är väl ingen ursäkt? ska jag äventyra min ersättning och arbeta mer timmar än vad jag egentligen får, bara för att hon inte orkat ta tag i det och kollat exakt hur många timmar jag skulle jobba?

så nu står jag här, med 20 h som måste bort, och sammanlagt denna vecka har jag 28 h schemalagt, varav 5,5 h försvann via mitt pass idag. så det jag har kvar 2,5 h att arbeta tills den 31 maj.

Jag vet inte vad jag vill med den här posten, jag vill bara få ut min frustration över att inte bli tagen på allvar. Jag mår riktigt dåligt på jobbet pga foglossning och sammandragningar, och behöver verkligen min arbetsnedsättning, men bara för jag är så jävla dumsnäll och feg så vet dom att de kan köra med mig och även köra över mig. jag ställer alltid upp och sätter mig inte emot, trots orättvisa eller liknande, men den andra personen som är sjukskriven skulle de aldrig göra samma sak, hans schema var klart och alla tider stämde redan samma dag han blev sjukskriven..

någon annan som också haft liknande problem med sitt arbete? hur kan försäkringskassan reagera om de får reda på att min chef tvingar mig att jobba mer än min sjukskrivning tillåter? kan min ersättning försvinna?

• Svar på tråden min chef struntar i min sjukskrivning!
  • Jessa med 3

Ja, du får inte jobba mer än halvtid om du är sjukskriven 50%. Jag tror att de också kan ha synpunkter på hur timmarna ligger - tror att de helst ser att man gör halva dagar på en halvtid - lite beroende på jobbets karaktär, hur långt man har till jobbet o.s.v.

• Idajocke
    Jessa med 3 skrev 2011-04-25 18:52:09 följande:
    Ja, du får inte jobba mer än halvtid om du är sjukskriven 50%. Jag tror att de också kan ha synpunkter på hur timmarna ligger - tror att de helst ser att man gör halva dagar på en halvtid - lite beroende på jobbets karaktär, hur långt man har till jobbet o.s.v.
    usch, jag får panik av dethär. hon bryr sig inte ett dugg om det heller.. första dagen på min sjukskrivning jobbade jag 8 h(istället för 10h) bara för att hon inte var beredd på att min sjukskrivning skulle komma, trots att jag förvarnat henne sedan jag fick tiden hos läkaren 1 v tidigare att det antagligen blir sjukskrivning på 25 eller 50%. jag har inte så långt till jobbet direkt, (20 min med stadsbuss) och jobbet är väldigt stressigt med tunga lyft och konstant ståendes och gåendes. läkaren sa ju att jag skulle jobba halva dagar, så det är väl det som ska följas?

jag kan väl inte heller vägra komma på mina schemalagda pass, trots att jag bara har 2,5 h kvar enligt min sjukskrivnng, eller?
  • FruG

Så får det inte gå till!

Här kan du inte vara "dumsnäll" som du skriver. Utan begär du ersättning för de resterande 50% från f-kassan så får du absolut inte jobba, Det blir ju du dom får ta smällen och ev bli nollklassad inte din arbetsgivare.
    Du får säga till din arbetsgivare att det är halvtis om gäller, inget annat. När du gjort dina timmar då går du helt enkelt hem.

Och man får inte räkna timmarna över en månad.. Utan det är alltid halvtid per dag! Så du får inte jobba heltid en dag för att ta igen det nån annan dag.

• carbe

Halva dagarna är det som gäller. Det är ju bara att gå hem när du gjort halva tiden. Om inte annat så kan ju du och den andra som är sjukskriven dela på passen

• Fluffskalle

Kan det vara så att hon inte har koll på konsekvenserna för dig? Lägg fram det precis som det är. Du får bara jobba 2,5 h till nu. Accepterar hon det inte efter att du både skriftligt (alla sjukskrivningpapper)  och muntligt så går du bara hem. Förvarna att du kommer att göra det också eftersom du riskerar din framtid annars och MÅSTE göra så.

Är du med i facket annars? Kan du prata med en rådgivare där imorgon om hur du ska göra? Jag skulle annars t o m ringa Försäkringskassan och förklara hur det ligger till. Det är ju inte DU som ska få skit för det här.

• Jenny Hä

Du ska jobba halva dina ord arbetspass , enkelt . FK godkänner inte annat.

• äppelmos

ring facket!!!!
    tråkigt med korkade chefer!! hon får väl för fasiken ta in en vik på 20 h/v för att täcka upp din tjänst!

hoppas det löser sig! 

• Idajocke

tack för alla svar! vet inte vad jag ville med tråden igentligen, ville nog mest bara få ut min frustration och även få bekräftelse på att det är fel av min arbetsgivare att göra såhär. Hon har inte hört av sig idag ang mina övriga tider den här veckan, som hon skulle kolla på igårkväll, så jag kommer gå till jobbet ikväll och jobba de 3 h jag har schemalagt, sen kan jag  inte jobba mer fram till 31 maj.

ifall det blir några protester ang det så ska jag kontakta både facket och även försäkringskassan och förklara läget.
    är så trött på att bli överkörd.

• Havanna82

Jag är i precis samma situation! Jag blev sjukskriven halvtid på mitt jobb, men min arbetsgivare menar att min brukare (jobbar som personlig assistent) inte alls kommer att gilla att jag bara jobbar ca 4h/dag, så hon vill lösa det så att jag jobbar varannan dag i stället. Jag har en knepig brukare och jag riskerar att få sparken om jag berättar att jag är gravid. Så här går jag i vecka 28 och har inte ens sagt till min brukare att jag är gravid och har foglossningar och sammandragningar varje gång jag jobbar.

• FruG
    Havanna82 skrev 2011-05-04 08:41:30 följande:
    Jag är i precis samma situation! Jag blev sjukskriven halvtid på mitt jobb, men min arbetsgivare menar att min brukare (jobbar som personlig assistent) inte alls kommer att gilla att jag bara jobbar ca 4h/dag, så hon vill lösa det så att jag jobbar varannan dag i stället. Jag har en knepig brukare och jag riskerar att få sparken om jag berättar att jag är gravid. Så här går jag i vecka 28 och har inte ens sagt till min brukare att jag är gravid och har foglossningar och sammandragningar varje gång jag jobbar.
    Jobba inte varannan dag!! Det e din SGI som du riskerar att förlora om f-kassan kollar upp hur du jobbar. Halvtid innebär halvid av varje pass, inte dela upp det som tex varannan dag.
    Det är inte värt att bli nollad när du ska ha föräldrapenning inom en snar framtid.

Så det blir du som förlorar på det, ingen annan.

Kontakta facket!

Usch, blir så upprörd att det finns så puckade chefer!
Svar på tråden min chef struntar i min sjukskrivning!