Bebisar som ALLTID vaknar efter 30 minuters sömn!
Här börjar man vara ganska desperat...
Har tvillingar, en pojke och en flicka, som snart är fyra månader. Dom är hur söta och glada som helst om de sovit tillräckligt och de gör de lyckligtvis på nätterna. Åtminstone för det mesta. Problemet är insomnandet. De vaknar ALLTID efter ca en halv timmes sömn. På kvällarna innebär det här att nattningarna blir väldigt utdragna.
Så här brukar vi göra. Vi låter dem komma till ro i famnen och lägger dem sedana i sängen då de för ibland ännu är vakna. Pojken blir ofta ledsen och får då somna om i famnen. Efter en halv timme vaknar han och man får börja om. Sedan sover han gott i flera timmar. Flicka däremot kan ofta läggas ner i sängen då hon ännu är vaken men hon somnar snabbt själv. Efter en halv timme vaknar hon iallafall och man får börja om där också. Hon kan ibland hålla på så här flera gånger. Nattningen kan alltså ta timmar. På dagen somnar dom ofta snabbt i vagnen men de vaknar precis varje gång efter den där halvtimmen. Ännu för ett par veckor sedan somnade de om ifall vagnen var i rörelse men nu är det slut med det. Allt skulle ju vara okej förstås om det skulle klara sig på så korta dagslurar men oftast blir det gråt och gnäll efter högst en halv timme.
Någon som känner igen sig och har några tips att ge? Jag förstår att det här har med deras sömncykler att göra men jag undrar om man kan försöka påverka detta och isåfall hur? Känner mig helt slut för det känns som om jag inte gör annat än tröstar trötta bebisar. Vill tillägga att jag försökt lägga dem både tidigare och senare men att det inte gjort nån skillnad. Ska man bara vänta ut det här (det har pågått i två månader) eller kan man jobba bort det på nåt sätt?