• fågelblå

Bebisar som ALLTID vaknar efter 30 minuters sömn!

Här börjar man vara ganska desperat...

Har tvillingar, en pojke och en flicka, som snart är fyra månader. Dom är hur söta och glada som helst om de sovit tillräckligt och de gör de lyckligtvis på nätterna. Åtminstone för det mesta. Problemet är insomnandet. De vaknar ALLTID efter ca en halv timmes sömn. På kvällarna innebär det här att nattningarna blir väldigt utdragna.

Så här brukar vi göra. Vi låter dem komma till ro i famnen och lägger dem sedana i sängen då de för ibland ännu är vakna. Pojken blir ofta ledsen och får då somna om i famnen. Efter en halv timme vaknar han och man får börja om. Sedan sover han gott i flera timmar. Flicka däremot kan ofta läggas ner i sängen då hon ännu är vaken men hon somnar snabbt själv. Efter en halv timme vaknar hon iallafall och man får börja om där också. Hon kan ibland hålla på så här flera gånger. Nattningen kan alltså ta timmar. På dagen somnar dom ofta snabbt i vagnen men de vaknar precis varje gång efter den där halvtimmen. Ännu för ett par veckor sedan somnade de om ifall vagnen var i rörelse men nu är det slut med det. Allt skulle ju vara okej förstås om det skulle klara sig på så korta dagslurar men oftast blir det gråt och gnäll efter högst en halv timme.

Någon som känner igen sig och har några tips att ge? Jag förstår att det här har med deras sömncykler att göra men jag undrar om man kan försöka påverka detta och isåfall hur? Känner mig helt slut för det känns som om jag inte gör annat än tröstar trötta bebisar. Vill tillägga att jag försökt lägga dem både tidigare och senare men att det inte gjort nån skillnad. Ska man bara vänta ut det här (det har pågått i två månader) eller kan man jobba bort det på nåt sätt?

• Svar på tråden Bebisar som ALLTID vaknar efter 30 minuters sömn!
  • lövet2

Det låter ganska normalt. För vår del bestämde vi oss fort för att inte hålla på och springa ut och in i sovrummet för att ta hand om en baby som var vaken - igen och igen och igen. I stället gjorde vi i ordning en enkel bädd på golvet i TV-rummet, och där har våra barn sovit sig i genom kvällarna under spädbarnstiden. Förutom att det blev enklare att snabbt söva om barnen, så visade det sig att de faktiskt sov mycket bättre där inne med lite ljud och ljus.

• Kid A

Fågelblå
    Jobbigt att ha det så när du har TVÅ bebisar att ta hand om!

Vår 4-månaders tjej är PRECIS så! Man kan ställa klockan efter henne - hon vaknar ALLTID efter 28 minuters sömn. Om man går promenad med henne i vagnen kan hon IBLAND somna om efter första halvtimmen men är otroligt lättstörd under hela första timmens sömn, ett gupp i vägen eller en för stor sten eller en bullrande bil kan göra att hon vaknar och då somnar hon inte om.

I babyskyddet i bilen kunde hon tidigare somna om efter första halvtimmens uppvak men numera sover hon bara en halvtimme och är sen vaken (men inte alltid pigg).

Just nu har vi bara två metoder som funkar dagtid för att få henne att somna om: om hon sover i bärsjal eller sele och gungas och vaggas, eller om hon sover i vaggan som hela tiden hålls i rörelse (som nu t ex! ) På nätterna samsover vi och hon somnar oftast om under amning, det funkar bra *peppar peppar* Jag måste dock lägga mig samtidigt som henne eftersom hon vaknar direkt (eller efter senast en halvtimme...) om jag inte är bredvid henne i sängen.

Undrar också vid vilken ålder de här tydliga sömnskarvarna brukar börja märkas mindre (för jag förutsätter helt fräckt att det någon gång blir bättre!).

• Kid A

(och DÄR vaknade hon och min halvtimmes surftid är slut... )

• fröken argbigga

Har hört att man kan prova peta lite på bebisen 5min innan den brukar vakna för att den ska somna om då istället och då undvika att vakna till på riktigt, men jag vet inte, har inte testat själv

• Mum Jess

Hej Vi hade samma problem med vår kille tidigare. Vi använde oss av 3 minuters metoden, dvs när han vaknade så fick han gråta i 3 minuter innan vi gick in, så här gjorde vi alla sovpass förutom såklart om han skulle vakna eller det var dags för mat. Det blev mkt bättre redan efter ett dygn. Han fick alltid somna själv i sängen, aldrig i famnen, men det är ju såklart individuellt hur man vill göra. Innan alla som INTE tycker att man ska låta barn skrika hoppar på mig så vill jag säga att alla ska göra det som passar dem bäst, för oss funkade det här jättebra, vår son har inte tagit skada av att fått skrika ett par gånger under några dagars tid tvärtom nu sover han mycket bättre och han är fortfarande samma glada kille. Lycka till fågelblå

• emilou77

Vi har samma problem och testar nu "wake to sleep" och det har funkat idag åtminstone Det innebär i korthet följande (om man inte orkar googla själv...):

Barnets sömncykel är först 10 min lättsömn, sen 20 min djupsömn, sen 10 min lätt igen och det är då våra små vaknar. Det jag gör nu är att när det gått 20 minuter ungefär så buffar jag till honom lite, eller lyfter upp försiktigt och lägger ner igen, så han liksom vaknar till och sedan somnar om igen. Då ska cykeln liksom "börja om" på något sätt och skarven ska passeras smidigare... Sedan får man likväl stå och vagga lite vid 30-minutersstrecket men idag har det sovits först ett 3-timmarspass (!) och sedan en timme nu på eftermiddagen.

Sonen är 6,5 månad, förresten...

Lycka till! 

• fågelblå

lövet2, tack för ditt svar. Precis som du beskriver gjorde vi i början och det funkade hur bra som helst tills de plötsligt vaknade varje gång man lade ner dem. Det vara bara famnen som gällde och det blev svårt då man var ensam med två små. Flickan vägrade vara i sjalen också. Vagnen funkade i några veckor om den var i rörelse. Nu kan man lägga ner dem där och de somnar fint men vaknar alltså snart igen. Även då den rullar.

Pablo Honey, ja det har sina utmaningar. Att ha två små alltså. Tyvärr är det svårt med sjal då man har två. Visst finns det system för två men min rygg pallar inte två och som sagt gillar tjejen inte sjalen. Du beskriver det så bra det där med din dotters uppvaknande och precis så har vi också. Gupp på vägen och särskillt mopeder är det värsta...

Mum Jess, tack för ditt svar. Tyvärr somnar dom aldrig om själva fastän jag provat. Dom blir hur pigga som helst på två sekunder verkar det som. Är inte så himla känslig för deras skrik, det kan man helt enkelt inte vara då man har två, så det är inte det.

fröken argbigga och emilou77, tack, det där låter som nåt man kan prova på. Var och puttade till tjejen nyss och hon rörde sig oroligt hit ett tag och öppnade ögonen som hastigast. Brorsan grymtade bara till. Vi får se hur det går.

• dripdrop

Känner också igen mig, har en tjej på snart fem månader.
    Vagnen funkar för oss om jag lägger en sjal över öppningen (inte hela såklart) så det blir riktigt mörkt och hon inte har massa saker att kolla på. Måste hålla vagnen i rörelse så det blir en del långa promenader nu ;)
    Det gäller att tajma in det så hon verkligen är trött också, annars blir hon bara förbannad.

• bergan

Vår lille kille e likadan, så jobbigt för han är ju så trött vissa dagar. På dagen sover han 3pass. Första passet på morgon med mig i mörkt sovrum i vår säng, andra passet får han sova ute i vagen på ngt sätt antingen under promenad eller stilla på verandan (han ska börja på ett dagis där de sove ri vagen därför vill jag typ skola in honom...) och sista passet sover han i sin säng i sitt rum, mörkt och tyst. När en 30min gått kommer jag in fort o buffar honom i rumpan och stryker över huvudet, somnar oftast om. Han somnar om själv på natten. Han har napp och snutt. Han sover bäst i mörkt och tyst rum, blir lätt störd av ljud därför funkar det dåligt ute att sova. Men somnar lätt in men sover som sagt som ni säger så kort pass.
    Jag tycker det är jobbigt med en trött gnällig bebis som annars kan vara en glad o pigg kille om han får sova...åh varför gör dom så här mot sig självaSkrikandes Men lider med dig/er, ni har 2!!!!
    Lycka till o hoppas ni hittar ngt sätt som funkar någolunda bra!

• Leiben
    emilou77 skrev 2011-04-26 16:39:03 följande:
    Vi har samma problem och testar nu "wake to sleep" och det har funkat idag åtminstone Det innebär i korthet följande (om man inte orkar googla själv...):

Barnets sömncykel är först 10 min lättsömn, sen 20 min djupsömn, sen 10 min lätt igen och det är då våra små vaknar. Det jag gör nu är att när det gått 20 minuter ungefär så buffar jag till honom lite, eller lyfter upp försiktigt och lägger ner igen, så han liksom vaknar till och sedan somnar om igen. Då ska cykeln liksom "börja om" på något sätt och skarven ska passeras smidigare... Sedan får man likväl stå och vagga lite vid 30-minutersstrecket men idag har det sovits först ett 3-timmarspass (!) och sedan en timme nu på eftermiddagen.

Lycka till! 
    har funderat på det där och undrar ifall man måste göra så va 20:e minut då. Om man väcker dem så deras cykel börjar om, blir det inte samma visa igen efter 30 min. det är så sjukt att det är precis på minuten ofta.

dock ser jag att han kan skruva på sig, tom ögonen åker upp och igen igen ibland vissa gånger så han vaknar inte längre efter 30 min vid VARJE sovpass.

Ni som har det så, sover de korta pass på natten också? Mitt busfrö sover mellan 30 min- 2 timmarspass på natten.
  • emilou77
    Leiben skrev 2011-04-27 22:24:32 följande:
    har funderat på det där och undrar ifall man måste göra så va 20:e minut då. Om man väcker dem så deras cykel börjar om, blir det inte samma visa igen efter 30 min. det är så sjukt att det är precis på minuten ofta.

dock ser jag att han kan skruva på sig, tom ögonen åker upp och igen igen ibland vissa gånger så han vaknar inte längre efter 30 min vid VARJE sovpass.

Ni som har det så, sover de korta pass på natten också? Mitt busfrö sover mellan 30 min- 2 timmarspass på natten.
    Man ska tydligen bara behöva göra det förstta gången. Vet inte riktigt varför, men sen är kanske sömnen tyngre på något sätt...

Vår sover helt ok på natten, 3-6-timmarspass (nån enstaka hel natt, men de kan jag räkna på ena handen...) det verkar bara vara så himla roligt att vara vaken på dagen.    Har även mycket svårare att få honom att sova på dagen än för natten. 
  • fågelblå

Våra sover faktist bra under natten. Pojken vaknar för att äta högst en gång per natt och flickan en till två ggr. Visserligen kan hon sova ganska oroligt på morgonnatten men har inte kollat på klockan då för att se hur ofta hon vaknar. Problemet är främst insomnandet på kvällarna inför natten och dagslurarna. Pojken sov otroligt nog två längre lurar igår (1.5 timmars) men för flickan är det 30 minuter som gäller, tre gånger om dagen och jag tycker det är på tok för lite. Ibland tar hon en snabblur i min famn men det räcker helt tydligt inte. Hon är en helt annan tjej, glad och nöjd, då hon sovit mer.

Hoppas på en vändning. Även för er andra!

• bergan
    emilou77 skrev 2011-04-26 16:39:03 följande:

Lycka till! 
    Måste var helt slut som förälder om man ska hålla på så eller...???
    Det är såmärkligt med barn, som min kompis hon måste typ väcka sin sov för han kan lätt själv sova 3timmar själv hemma...och varför vaknar inte min kille på natten så som han gör på dagen alltså efter 30min? På natten vaknar han kanske i snitt 4-5gånger.
  • emilou77
    bergan skrev 2011-04-28 21:18:37 följande:
    Måste var helt slut som förälder om man ska hålla på så eller...???
    Det är såmärkligt med barn, som min kompis hon måste typ väcka sin sov för han kan lätt själv sova 3timmar själv hemma...och varför vaknar inte min kille på natten så som han gör på dagen alltså efter 30min? På natten vaknar han kanske i snitt 4-5gånger.
    ja, alltså det är bara första gången man puffar dem där efter 20 minuter... jag siktar på en lång vila och två mindre på dagarna, så enda skillnaden för mig är att jag peter lite på honom efter 20 min på morgonlångpromenaden. sen går vi alltid en halvtimme till så det sköter liksom sig själv...

nu verkar det dock som min lille börjat lära sig. idag sov han 1,5 h själv i vår säng! det gör han aldrig annars om han inte åker vagn eller sjal eller ligger i någons famn. 
  • fågelblå

emilou, vad skönt om det börjar vända för er nu!

bergan, bra fråga. Mina vaknar ju inte heller på natten efter 30 minuter. Killen gör det väldigt sällan då man laggt honom men det händer medan tjejen gör det en till två gånger i början av natten men sover sedan lugnt i några timmar åtminstone.

Här stampar vi lite på stället tyvärr. Pojken sover nu ibland längre lurar än 30 minuter men igår vaknade han igen och fick sövas om. Flickan sover alltid bara 30 minuter. Har provat väcka henne efter 20 minuter men åtmionstone än har det inte funkat. Hon somnar om och sover sina 10 minuter hon har kvar av halvtimmen...den lilla skojaren! Har nu ofta lyckats få henne att somna om men då bara i famnen och bara för korta lurar. Igår stod jag och försökte få henne att somna om i famnen medan jag drog vagnen av och an med brorsan som också hade vaknat...Längtar tilsl de blir runt året och man bara behöver göra det här en gång per dag!

• Leiben

frågan är hur mycket det verkligen gör om de sover korta pass men ofta? är så trött på att alltid vara redo att söva om. gå längre med vagnen hit och så vaknas det ändå...hur påverkas barnet av korta lurar? tycker att det verkar vanligt och de barnen där föräldrarna inet är hysterisk om det som jag verkar må bra och sova bra nattetid också, vilket min inte gör...

• bergan
    emilou77 skrev 2011-04-28 22:01:46 följande:
    ja, alltså det är bara första gången man puffar dem där efter 20 minuter... jag siktar på en lång vila och två mindre på dagarna, så enda skillnaden för mig är att jag peter lite på honom efter 20 min på morgonlångpromenaden. sen går vi alltid en halvtimme till så det sköter liksom sig själv...

nu verkar det dock som min lille börjat lära sig. idag sov han 1,5 h själv i vår säng! det gör han aldrig annars om han inte åker vagn eller sjal eller ligger i någons famn. 
    Åh gillas, min skrutt sover fortfarande dåligt men idag kunde jag inte få honom att somna om i sin säng med buff i rumpan utan tog upp honom så fick han somna i min famn sen la jag ner honom och då sova han vidare i 45minGlad, vi kallar honom för 30minutersmannen här hemma!
Svar på tråden Bebisar som ALLTID vaknar efter 30 minuters sömn!