• Jenny825200

förskola i sköndal

Min son börjar Sköndalsskolan till hösten och jag skulle därför vilja att min dotter även får fskplats i området, men när jag går in för att söka hittar jag många alternativ, finns det någon som vet något om förskolorna i SKÖNDAL? Tacksam för alla svar o hjälp!

• Svar på tråden förskola i sköndal
  • Together90

Min son går på förskola i Stora sköndal.
    Fröet heter det förskolan :)

Min son Oliwer föddes 10/9-09 || MA v9 10/4-11
  • Jenny825200

Hur är den? trivs ni? jag har hört mycket gott om skogmans förskolor, och tror att det är ett alternativ. vet du hur långt det är att gå mellan stora sköndal och sköndalskolan? går det bussar där utanför mot hökarängen/gullmarsplan?

• Together90

Det är jätte nära, ungefär 5-10 minuter gång max men annars tar du bussen och då är du där på 1-2 minuter..tror det är 2 stationer eller nått imellan stora sköndal och sköndalsskolan :)

Det är jätte bra där och trevlig personal :)
    Oliwer (min son) stormtrivs :)

• Jenny825200

vad bra! då sätter jag henne i kö till den!!! Jag jobbar på kungsholmen, hur är kommunikationerna ifrån förskolan och mot närmaste t-bana?

Är förskolan stor? fin? Jag söker på nätet men hittar inga bilder, kan du berätta lite? Hur är maten (viktigt), hur är personalfördelning, jag har hört att de har blandad pedagoger manliga och kvinnliga och att det är personaltätt etc... Berätta gärna om du vill!

• Together90

Dem håller på bygga ut nu så alla småttingar kommer flytta till en ny avdelning nu till 13 maj :)
    Lokalerna är helt okej tycker jag, jag är ju dock inte så kräsen för Oliwer trivs där och jag har inte mkt att jämföra med.  Dem brukar ha 5 barn per vuxen och blir det fler barn så anställer dem en till.
    Dem har ungefär 3 manliga och resten kvinnor i personalen just nu.

Maten får dem ifrån en restaurang som lagar mat med bra ekologiska råvaror, husmanskost.
    Oliwer älskar den maten, han äter bättre där än hemma (tyvärr haha jag lagar dålig mat antagligen haha)
    Man får veckobrev varje vecka och dem bjuder in då och då på föräldrafika så man får chans att träffa andra föräldrar och barnen på deras förskola osv..

Personalen är hjälpsamma och man får gärna stanna kvar och prata lite efteråt och fråga hur dagen varit annars brukar man få en liten "lapp" upp satt på barnens hylla där dem skriver tex om barnet ätit bra, bajsat och hur länge barnet sovit osv. Om du inte hinner fråga eller om personeln som tagit hand om ditt barn den dagen hunnit gå hem när du kommer.

Min sambo jobbar i Hornstull och det är han som lämnar varje dag, han tar sig kommunalt till jobbetr och det går smidigt.
    Du tar bussen till gullmars ifrån förskolan tror jag, det är närmast ( jag har bil så jag är lite bortskämd och börjar tidigt på morgonen 06.00 )

Något mer du undrar ?:)

• Jenny825200

Det låter väldigt bra och vi har nu gjort en ansökan dit, hoppas vi får plats! Är det en stor förskola? Hur många avdelningar/barn går där? Går gullmarsbussen precis utanför förskolan?

• strawberrygirl

Hej, jag bor och har mina barn på förskola i Sköndal. Precis vid Sköndals skolan ligger det en förskola som heter Holmen. Tyvärr vet jag inte så mycket om den men den är säkert bra

Min stora kille går på växthuset i centrum och det är en bra förskola, gården är liten och ganska tråkig om jag fpr säga så eftersom den ligger på centrumbyggnaden. Men det kompenserar dem genom att gå till parker och skogen ofta(iaf sonens avd).
    Där kommer även lillebror börja till hösten men nu går han på 44an i väntan på plats. 44an hrar en jättefin gård med underbar personal. Kommer verkligen sakna dem men tyvärr så är det en bra bit åt fel håll för oss..

Lagunen som liggger ära centrum ska med va bra Kolla lnken nedan så kan du läsa om förskolorna här..

http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Stadsdelssajter/Farsta/Farstas-forskolor/Skondals-forskolor/

• Jenny825200

Hej o tack för tips! Har ställt dottern i kö nu så vi får se vilken det blir. Holmen på första plats då den ligger vid skolan, och sedan fröet då jag hört så mycket gott om den... sen lade jag till några fler "bara för att" därför att jag tror de flesta fsk i sköndal är helt ok .. :)

• Together90
    natasha83 skrev 2011-05-20 00:34:31 följande:
    Hej, går din son på småbarn? Har ni Annette? Om, hur är hon? Kände mig lite skeptisk när jag träffade henne men kan oxå vara mina hjärnspöken =)
    Min son börjar 23 maj på Fröet.
    Hej!

Ja precis Anette, Sanna och Anna !!
    Vad var det som gjorde dig skeptiskt till henne??
    Mvh Love
  • nettiz74

Hej! Snubblade in här då jag googlade lite på byte av förskola.. Min son går också på Fröet i Sköndal och han verkar trivas. Så svårt att veta då han inte pratar ännu men han har just börjat att släppa loss där. (har gått där i 4 månader) Men nu har vi fått plats på vårt förstahand val till i höst. Förskolan 44.an. Har nu sån ångest för hur vi ska göra till i höst.. vara kvar eller byta...?!!! Vi kommer att fytta till nybygget vid sandåkraskolan nästa vår och då kommer 44:an ligga betydligt närmre, och jag har inget körkort så det blir enklare för oss såklart.. Men Fröet är ju bra och han verkar ju trivas.. Trist bara dock att 6 stycken slutar till hösten för att hoppa över till sina förstahandsval..

• Liza82
    Karolina86 skrev 2011-06-21 18:00:16 följande:
    Hej ! Vi har efter ett besök på förskolan Fröet valt att avsäga oss plats där! :)
    Får jag fråga varför? Jag söker förskola i Sköndal och blev tipsad att söka till just Fröet...berätta SNÄLLA :)

• mammamamma

Puffar upp tråden lite :)
    Är det någon som har färsk inblick och erfarenhet i Fröets verksamhet och kan berätta lite mer för mig då vårt barn eventuellt fått plats till hösten?
    Har någon även koll på Lilla Skogen?
    Mkt tacksam för snabbt svar.

• Jenny825200
    Liza82 skrev 2012-08-04 20:19:43 följande:
    Får jag fråga varför? Jag söker förskola i Sköndal och blev tipsad att söka till just Fröet...berätta SNÄLLA :)

Karolina86 skrev 2011-06-21 18:01:01 följande:
    Vi har fått plats på Holmen, perfekt eftersom sonen börjar på Sköndalskolan

Svar på tråden förskola i sköndal