• Thessj

Kaffeost!

Är d nån som vet om man kan äta kaffeost när man e gravid??

• Svar på tråden Kaffeost!
  • Thessj

Jag vet inte om den e finsk, den jag har e köpt o Tornedalen, men d finns på ICA ibland. Låter kanske inte så gott, konsistensen e ju lite speciell. Egentligen smakar d väl kanske inte så mkt, men i love it!!!!

• KvastHilda

Vi brukade också köpa kaffeost i Tornedalen när jag var liten. Nu är det jättelänge sen jag fick nån kaffeost.

• Lovasraramamma

huuuhä....den ser så läskig ut med sina bruna fläckar in ju....vi tänker väl på samma?

• AnnaGBG

Thessj-- JO, det låter faktiskt rätt gott!

• Lovasraramamma

blev bjuden en gång men våga inte smaka. en ekenäsbo skulle bjuda mej på de...han va rätt full. sambon smakade men verkade inte gilla de...medans han sa att de va grejjer det. ekenäsbon alltså. men kanske man skulle testa...hmmm den e ju rätt billig iaf

• Frau BH

Jag har flera i frysen - min man (skåning..) tycker att det är konstig mat - I just love it.

Man tillagar det genom att långsamt grädda mjölk i en panna tills det är en gummiliknande kaka kvar. Hmm, det lät kanske inte så gott

• Lovasraramamma

jag tycker den ser så oaptitlig ut...ha ha ha

• Widde

Riktig kaffeost (som jag växt upp med), från tornedalen ska vara gjord på färskmjölk, dvs opastöriserad..så kolla upp innehållsförteckningen om det är viktigt för dig... åhh, vad jag blev sugen nu !!!!

• Thessj

opastöriserad.. d va d jag var rädd för att min ost skulle vara, har delat osten så jag har inte kvar innehållsförteckningen, tror att osten e gjort o Pajala trakten nånstan. Hmm hur ska man nu göra, törs man äta av den eller inte???

• Thessj

Njaa i smaken e d inte som haloumi, d e väl typ get ost? men påminner lite om konsistensen

• Swiss

den är också lite gnisslig så jag tänkte om det var något liknande... måste testa!:)

• KvastHilda

Påminner liiite om mozarella...

• jojjsa

Åh leipäjuusto! Det åt alltid min morfar! Tänk det hade jag nästan glömt bort!

Har någon vänlig FL-are recept månntro? Jag har en fråga oxå, är det samma som "kutujuusto"? Det har jag hört någon prata om någon gång, är det samma sak?

• Frau BH

Den är ju gräddad, så det gör ingenting om mjölken var opastoriserad.

• listo

Jag säger som Frau BH, det spelar ingen roll vad det är för mjölk, eftersom
    osten gräddas. Då dör alla eventuellt skadliga bakterier.

• lata kocken Johanna

har för mej att den är gräddad precis som listo och frauBH skriver...

då är den ju helt OK

• jojjsa

Men hallå.... hjälp mig snälla. Nu har jag sökt massor på finska nätsidor om recept men hittar inget. Det måste väl gå att göra egen kaffeost?

Svar på tråden Kaffeost!