Inlägg från: Bullan1978 |Visa alla inlägg
  • Bullan1978

Fick inte sjukskriva mig för Medhelp

Är gravid i vecka 32.

Jag har varit sjukskriven i 9 dagar fram tills i onsdags pga en rosslande slemhosta, förkylning, stel i lederna, matthet och feber. Hann arbeta under Skärtorsdagen men fick feber igen i fredags och lördags sen försvann den i söndags och kom tillbaka idag. Eller feber... det är skumt... jag har förhöjd kroppstemp,.37,6 har jag haft under denna e.m. och kväll (har 36,8 som frisk) och så har jag haft/har ont i öronen och idag fick jag ont i bihålorna, stel i käkarna och förkylningen har aldrig släppt. Snoret är (ursäkta detaljer) gulgrönt. Känner mig matt. Slemhostan har dock börjat passera.

Ringde till Medhelp för att sjukskriva mig men blev bemött av en arrogant sjuksköterska. Hon var sådär dominant som vissa människor är och mästrade mig och jag var inte beredd på det bemötandet i mitt matta tillstånd. Jag tycker hon drog för snabba slutsatser kring min sjukdomsbild och jag kände mig överkörd. Hon lyssnade inte färdigt på mig.

Hon sa att jag skulle gå till doktorn innan innan mitt jobb började kl.09 och höra vad doktorn sa. Hon sa att man får räkna med bihålorna och nästäppa som gravid och att jag kanske kunde gå till jobbet i morgon ändå för du har ju varit feberfri ett par dagar. "Fortsätt med näsdropparna för att motverka ont i öronen och bihålorna".

Jag har överanvänt näsdropparna redan och det sa jag till henne. Jag mår inte bra i mitt allmäntillstånd! Och jag vet att doktorn kommer säga att jag har öron- och bihåleinflammation i morgon och för det måste jag betala 155:- samt att det blir en hel karensdag som tårta på det! Det är så cyniskt att inte tro på människor som ringer in och behöver sjukanmäla sig. Ja visst, jag har redan varit sjukskriven länge men jag är fortfarande sjuk! Jag jobbar på förskola. Är det så konstigt att jag ibland blir ganska så rejält sjuk?! Jag behöver den lönen jag får som frisk och jag avskyr dessutom att vara sjuk!

Men Medhelp tycker alltså att jag ska gå till jobbet i morgon. Vill man ha en sådan person bland ens barn? Jag tycker bara det är så cyniskt och orättvist och behövde skriva av mig!

• Svar på tråden Fick inte sjukskriva mig för Medhelp
  • Bullan1978
    sirisdotter skrev 2011-04-25 22:09:44 följande:
    Hade du hoppats att bli sjukskriven via telefonen,  av en sjuksköterska?   Vägrade sjuksköterskan sjukskriva dig eller vägrade hon att ge dig läkartid?
    Ja, företaget Medhelp tar hand om sjukskrivningar inom Sthlm kommun (ringer man Vårdguiden är det samma fast vårdguiden tar enbart hand om rådgivningsdelen men de samarbetar). Och det är dit man ringer och sjuk-/friskanmäler sig om man arbetar inom Sthlm kommun. Hon vägrade sjukskriva mig innan jag träffat en läkare. Läkartid får jag ordna på egen hand och jag sa "fine, jag går till läkare i morgon bitti" för jag vet ändå att man kommer konstatera att jag är sjuk. För jag ÄR sjuk och jag tycker att sjuksköterskan var arrogant.
  • Bullan1978
    sirisdotter skrev 2011-04-25 22:23:39 följande:
    Ok,  det är 20 år sedan jag slutade arbeta i Sthlms kommun -  det verkar krångligt som ni har det nu.
    Cyniskt sett är de till för att minska sjukskrivningarna i Sthlms kommun. Jag har tidigare aldrig blivit nekad att sjukanmäla mig och det här är första gången som jag varit sjukskriven så tätt mellan dagarna och så länge. Och helt plötsligt så blir de hårdare i attityden. Som att det står med röd varningstext i deras datorer att de ska försöka få mig tillbaka till jobbet för nu har jag varit borta för mycket. Det är vad jag konspiratoriskt ser framför mig iaf Tungan ute 

Medhelp är också dom som sätts in i vissa län istället för SOS alarm nu sedan "23-åringens" dödsfall här om veckan...

Jag är ju höggravid och bara det tillståndet är ganska så jobbigt så att vara sjuk som pricken på det är inte alls kul. Och jag jobbar på förskola och jobbar man där blir man sjuk plus att det yrket är mycket fysiskt/psykiskt ansträngande...
  • Bullan1978
    icelolly skrev 2011-04-25 22:40:49 följande:
    Jag funderar bara på varför du måste "sjukskriva dig". Du har ju arbetat emellan vilket innebär att detta är ett nytt sjukfall och att du kan vara hemma ytterligare 7 dagar utan läkarintyg. Däremot slipper du karens om du stannar hemma imorgon eftersom du insjuknat igen inom 5 dagar, det regleras i annan lag.

Men om det handlar om regler hos din arbetsgivare eller info som inte framgår här behöver du inte lyssna på mig
    Aah, I see. Jag har nog missanvänt ordet "sjukskriva" och menar nog "sjukanmäla". Medhelp skickar min sjukanmälan till min arbetsgivare. Jag ringer själv till mitt jobb dessutom och sjukanmäler mig. Plus att jag använder ett system som heter Lisa Självservice där jag skriver in min sjukfrånvaro. Krångligt ska det vara att vara sjuk!

Jag blev sjukskriven av läkare på den 7:e dagen och han sjukskrev mig i ytterligare 2 dagar. Jag skulle höra av mig till honom igen om jag började må sämre och han siade om att det skulle kunna bryta ut öroninflammation. Och där står jag nu. Så kanske slipper jag ytterligare en karensdag och får en sjukskrivning som är sammanhängande...? Den 8:e dagen måste jag ha ett läkarintyg till min arbetsgivare och till F-kassan. Om min sjukskrivningsperiod överstiger 14 dagar är det F-kassan som "tar över" min sjukskrivning. Så har jag förstått det hela.
  • Bullan1978
    Smackan skrev 2011-04-25 22:50:29 följande:

Är inte helt säker på det här, men jag tror att arbetsgivaren har rätt att kräva sjukintyg från läkare redan efter 7 dagars sjukskrivning. Vid återinsjuknande inom 5 dagar räknas det som ett och samma sjukdomstillfälle och då blir ju din sjukskrivning mycket längre än 7 dagar.

Då är frågan bara: Borde jag ha ringt till Medhelp och sjukskrivit mig under påskledigheten för att få svart på vitt att jag återinsjuknade inom 5 dagar så att det räknas som ett och samma sjukdomstillfälle? Då hade de väl antagligen velat haft ett läkarintyg från den dagen...? Och då kanske det skitit sig med en sammanhängande sjukdomsperiod? Eller finns det någon räddning? Trodde ju för tusan att jag skulle tillfriskna under påsken - men icke!
  • Bullan1978
    icelolly skrev 2011-04-25 23:15:04 följande:
    Ja, egentligen kanske du borde det eftersom du hade möjligheten, Många av oss andra kan ju inte nå arbetsgivaren under helgen, då blir det annorlunda.

Men om du träffar en läkare imorgon borde det inte vara några problem att få läkarintyg för dagarna under påskhelgen om det är uppenbart att du fortfarande är sjuk så att du kan visa din arbetsgivare. däremot kan det ju inte bli tal om en sammanhängande sjukperiod eftersom du faktiskt jobbade i torsdags, du kan ju inte få läkarintyg för den dagen.
    Tack för svar. Så man får inte gå tillbaka till jobbet och sen visar det sig att man blir sjuk igen på ungefär samma sätt som man var sjukskriven för tidigare. Det är ju ändå inom 5 dagar som jag återinsjuknar... ...tänker jag...
  • Bullan1978
    äppelmos skrev 2011-04-26 00:11:51 följande:
    gå till läkarn och begär sjukskrivning 5 dagar framåt (så du blivit hemma 2v)
    du ska inte jobba vid ditt tillstånd 
    Jag gick till läkaren idag. Var på jobbet först i en timme men mina kollegor såg på mig att jag inte mådde bra så de tyckte jag skulle gå hem. Under natten till idag fick jag jätteont i ena örat och kunde inte sova utan Alvedon. Jag blev sjukskriven i 6 dagar för bihåle- och öroninflammation. Ska äta Kåvepenin (penicillin) i 10 dagar och jag fick även speciella näsdroppar med kortison.

För mig var det ju 5:e dagen idag som jag återinsjuknade på och därför tror jag att jag slipper ytterligare en karensdag eftersom det då blir en sammanhängande sjukdomsperiod. 

En annan sak som mina kollegor snackade om var att om man hade fler än 4 karensdagar inom ett halvår så åker man in på samtal med chefen... Min kollega var inte helt säker men det var vad hon hört. Det låter helt sjukt. Och vad för sorts samtal handlar det om då? "Hur mår du egentligen?" eller "Vad menar du med att sjukanmäla dig så mycket?!"

Så skönt att få svart på vitt på pränt att jag faktiskt är sjuk! Jag fick tala med en betydligt ödmjukare människa på Medhelp idag när jag ringde och sjukanmälde mig. Hon lät nästan ursäktande när jag sa att jag inte hade fått sjukanmäla mig under gårdagen för en annan sköterska.

Tack för era svar! Nu ska jag krya på mig.
  • Bullan1978
    Bullan1978 skrev 2011-04-26 12:43:48 följande:
    För mig var det ju 5:e dagen idag som jag återinsjuknade på och därför tror jag att jag slipper ytterligare en karensdag eftersom det då blir en sammanhängande sjukdomsperiod. 

Hur räknar man förresten? 9 dagar var jag sjukskriven, jobbade en dag, sedan sjukskriven igen på den 5:e dagen som sammanhängande sjukdomsperiod. Hur länge har jag alltså varit sjukskriven??

9 + 5? eller 9+1?
  • Bullan1978
    icelolly skrev 2011-04-26 22:47:01 följande:
    9+1

Men det spelar som sagt ingen roll hur du varit sjuk innan eftersom detta är en ny sjukperiod, det enda återinsjuknanderegeln säger är att du slipper karens om du återinsjuknar inom 5 dagar. Ärendet går inte över till FK förrän efter 14 dagar i det nya sjukfallet, eller 9+14 om man vill kalla det så.

Ang samtal med chefen så gör ju arbetsgivare olika, de kan höra hur det är med dig, om det finns orsaker bakom att du varit mycket sjuk, de kan kräva läkarintyg från 1:a sjukdagen framöver men ett föreläggande efter bara 4 sjukfall på ett år låter lite ambitiöst. man skall ha i bakhuvudet att arbetsgivaren har ett långtgående rehabiliteringsansvar så de bör kontrollera orsaken till många sjukfall för att se om det finns något de kan göra för att underlätta arbetet och skicka dig till företagshälsovård (om det finns) om det finns något i arbetsmijön som gör dig sjuk.

Att gå vidare med en sådan sa för att man råkat bli förkyld ett par gånger och fått öroninflammation känns märkligt, annat är det ju om man sjukskriver sig för diffusa grejer som huvudvärk, mensvärk och liknande eller om arbetsmiljön är dålig.

Har de denna rutinen kollar de säkert bara av läget med dig.

Krya på dig nu!
    Tack igen för svar

Så om jag förstått dig rätt. Eftersom jag återinsjuknade inom 5 dagar slipper jag ytterligare en karensdag. Och nu betalar min arbetsgivare sjuklön i ytterligare 14 dagar eftersom det ska ses som en ny sjukperiod?

4 karensdagar per halvår sa hon att det var som de kallade in en på samtal för. Men jag gissar att chefen i så fall skulle fråga på ett vänligt sätt hur det står till med mig.

Tack , jag ska krya på mig. Har ont i ena örat igen. Blir alltid sämre på kvällen men det är tydligen normalt sa doktorn...
Svar på tråden Fick inte sjukskriva mig för Medhelp