Inlägg från: icelolly |Visa alla inlägg
  • icelolly

Fick inte sjukskriva mig för Medhelp

Jag funderar bara på varför du måste "sjukskriva dig". Du har ju arbetat emellan vilket innebär att detta är ett nytt sjukfall och att du kan vara hemma ytterligare 7 dagar utan läkarintyg. Däremot slipper du karens om du stannar hemma imorgon eftersom du insjuknat igen inom 5 dagar, det regleras i annan lag.

Men om det handlar om regler hos din arbetsgivare eller info som inte framgår här behöver du inte lyssna på mig

• icelolly
    Ramborg skrev 2011-04-25 22:42:27 följande:
    Blir det nytt sjukfall om man insjuknar så snabbt igen?

Jag trodde karensen och sjukfallet hörde ihop.
    Nej, det bästa jag hittade nu var detta från Arbetsgivarverket (men det finns självklart i lagtext);
    "Läkarintyg vid återinsjuknande
    När en arbetstagare återinsjuknar inom fem dagar ska läkarintyget som regel visas fr.o.m. den åttonde dagen i den nya sjukperioden. Den nya sjukperioden ses inte som en fortsättning på den föregående sjukperioden
    vad gäller kravet på läkarintyg. Det är endast vid beräkning av sjuklöneperiodens längd och vid bestämmandet av karensdag som sjukperioderna läggs samman."

hämtat från www.arbetsgivarverket.se/upload/Avtal-Skrifter/Lon.pdf

Detta gäller ju statliga arbetsgivare men tror inte det är skillnad beroende på arbetsgivare. För dem som tillhör FK direkt (arbetslösa, sukskrivna) gäller samma sak. Är du frisk emellan behövs bara läkarintyg från 8e dagen i det andra sjukfallet, men karens slipper man om man återinsjuknar inom 5 dagar.
  • icelolly
    Bullan1978 skrev 2011-04-25 22:58:22 följande:
    Då är frågan bara: Borde jag ha ringt till Medhelp och sjukskrivit mig under påskledigheten för att få svart på vitt att jag återinsjuknade inom 5 dagar så att det räknas som ett och samma sjukdomstillfälle? Då hade de väl antagligen velat haft ett läkarintyg från den dagen...? Och då kanske det skitit sig med en sammanhängande sjukdomsperiod? Eller finns det någon räddning? Trodde ju för tusan att jag skulle tillfriskna under påsken - men icke!
    Ja, egentligen kanske du borde det eftersom du hade möjligheten, Många av oss andra kan ju inte nå arbetsgivaren under helgen, då blir det annorlunda.

Men om du träffar en läkare imorgon borde det inte vara några problem att få läkarintyg för dagarna under påskhelgen om det är uppenbart att du fortfarande är sjuk så att du kan visa din arbetsgivare. däremot kan det ju inte bli tal om en sammanhängande sjukperiod eftersom du faktiskt jobbade i torsdags, du kan ju inte få läkarintyg för den dagen.
  • icelolly
    Bullan1978 skrev 2011-04-25 23:22:37 följande:
    Tack för svar. Så man får inte gå tillbaka till jobbet och sen visar det sig att man blir sjuk igen på ungefär samma sätt som man var sjukskriven för tidigare. Det är ju ändå inom 5 dagar som jag återinsjuknar... ...tänker jag...
    Du kan gå till jobbet och testa imorgon, måste du gå hem under dagen är det ju den nya sjukperioden och ingen ny karens. Jobbar du hela din arbetsdag och måste gå hem under onsdagen eller stanna hemma hela onsdagen blir det en hel eller en delvis karensdag (om du inte kan visa genom läkarintyg att den nya sjukperioden skall räknas från i fredags).

Snurrigt, ja absolut
  • icelolly
    Bullan1978 skrev 2011-04-26 13:00:48 följande:
    Hur räknar man förresten? 9 dagar var jag sjukskriven, jobbade en dag, sedan sjukskriven igen på den 5:e dagen som sammanhängande sjukdomsperiod. Hur länge har jag alltså varit sjukskriven??

9 + 5? eller 9+1?
    9+1

Men det spelar som sagt ingen roll hur du varit sjuk innan eftersom detta är en ny sjukperiod, det enda återinsjuknanderegeln säger är att du slipper karens om du återinsjuknar inom 5 dagar. Ärendet går inte över till FK förrän efter 14 dagar i det nya sjukfallet, eller 9+14 om man vill kalla det så.

Ang samtal med chefen så gör ju arbetsgivare olika, de kan höra hur det är med dig, om det finns orsaker bakom att du varit mycket sjuk, de kan kräva läkarintyg från 1:a sjukdagen framöver men ett föreläggande efter bara 4 sjukfall på ett år låter lite ambitiöst. man skall ha i bakhuvudet att arbetsgivaren har ett långtgående rehabiliteringsansvar så de bör kontrollera orsaken till många sjukfall för att se om det finns något de kan göra för att underlätta arbetet och skicka dig till företagshälsovård (om det finns) om det finns något i arbetsmijön som gör dig sjuk.

Att gå vidare med en sådan sa för att man råkat bli förkyld ett par gånger och fått öroninflammation känns märkligt, annat är det ju om man sjukskriver sig för diffusa grejer som huvudvärk, mensvärk och liknande eller om arbetsmiljön är dålig.

Har de denna rutinen kollar de säkert bara av läget med dig.

Krya på dig nu!
  • icelolly
    Bullan1978 skrev 2011-04-26 23:31:05 följande:
    Tack igen för svar

Så om jag förstått dig rätt. Eftersom jag återinsjuknade inom 5 dagar slipper jag ytterligare en karensdag. Och nu betalar min arbetsgivare sjuklön i ytterligare 14 dagar eftersom det ska ses som en ny sjukperiod?

4 karensdagar per halvår sa hon att det var som de kallade in en på samtal för. Men jag gissar att chefen i så fall skulle fråga på ett vänligt sätt hur det står till med mig.

Tack , jag ska krya på mig. Har ont i ena örat igen. Blir alltid sämre på kvällen men det är tydligen normalt sa doktorn...
    Ursäkta sent svar. Ja det är precis så det skall vara!

Hoppas du mår bättre nu!
Svar på tråden Fick inte sjukskriva mig för Medhelp