• ladysoul77

Vilken slags cykel cyklar din snart 4-åring på?

Vi behöver köpa en cykel till vår tjej. Hon fyller 4 i juli så det kunde ju bli en fin födelsedagspresent.. Men vilken sort? En liten med stödhjul? Är det för tidigt? Hon har mycket bra balans och är en liten "daredevil" så hon skulle nog inte banga att försöka lära sig.. Trehjuling känns alldeles för litet. 

Kanske dum fråga, men jag kommer inte ihåg själv hur gammal man var då man lärde sig cykla.. 

• Svar på tråden Vilken slags cykel cyklar din snart 4-åring på?
  • skånegås

Två av mina barn har lärt sig cykla då de varit 4,5 år och den tredje ca en månad innan 4-årsdagen. Köp en vanlig liten cykel utan stödhjul så hon har att träna på. Ju mindre cykel desto bätrte, gör inte så ont att ramla och det går inte så fort utan man hinner springa med och så cyklar de inte så lätt ifrån en heller. Stödhjul ställer bara till det...

• morochmer

Vanlig cyckel och balanscykel som hen alternerar mellan. Våra har lärt sig cykla mellan ca 3-5 år. Men jag skulle inte rekomendera stödjul utan balanscykel tills barnet kan cykla själv på trampcykel

• morochmer
    skånegås skrev 2011-04-26 09:45:53 följande:

Stödhjul ställer bara till det...

• ango07

Sonen har haft en balanscykel sedan han var 2 (är nu 3 1/2), första gången han testade sin nya cykel kunde han cykla på den själv, balansen fanns där. Redan efter en månads träning cyklar han nu långa sträckor själv. Dock ej utan övervakning och endast på lågtrafikerade vägar eller grusplaner. Han är alldeles för liten för att släppa i trafiken, även om vi cyklar bredvid.

• lovleycat

Vi köpte den minsta cykeln på biltema åt vår son förra året (när han skulle fylla 3) han lärde sig cykla utan stödhjul direkt tog bara några försök med hjälp av oss. Det är så underbart att se lyckan i deras ansikten när de klarar det... Lycka till. 

• Maria222

Vi har en liten cykel med stödhjul till sonen som blir 4 i sommar... men jag har tänkt ta bort stödhjulen..
    Verkar vara bäst med en sån där springcykel.

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Annelitan

Min flicka ficka en 16 tums cykel med stöd hjul förra sommaren då var hon nästan 4 år...
    ( fyller i okt).

• alvide

Skulle börja med springcykel och sen satsa lite senare på en 16" cykel utan stödhjul när hon har "vuxit" ifrån springcykeln och är även tillräckligt lång för en 16" cykel.

• Snillis2

Båda våra barn har börjat cykla på vanlig cykel med stödhjul när de varit drygt 2,5 år. Det äldre barnen lärde sig cykla utan stödhjul sommaren efter, då han var drygt 3,5 år. Dottern som är 3,5 år nu får nog behålla sina stödhjul denna säsongen och så tar vi bort dem nästa sommar. Hon är inte lika motoriskt "begåvad" som sin storebror fast å andra sidan är hon mer förståndig så vad gäller trafikvett är hon mer pålitlig, vilket storebror inte alls är, trots att han blir 6 i höst.

• Annelitan

Min flicka har stödhjulen kvar fortfarande, hon blir 5 i okt....
    Tycker dom är bra att ha på i allafall nu när det fortfarande ligger mycket grus kvar på backen och barnen har cykeltävlingar här ute på gården och då går det ganska fort ibland... men det är en bra träning med...så kanske vi kan prova plocka bort dom snart...

.

• Anne69

Förra sommaren var min äldsta snart 4år. Då cyklade hon på balanscykel och trehjuling. I år har vi däremot haft vanlig cykelpremiär. Det är stor skillnad mellan barnets förmåga mellan 4 o 5 år! Men jag tror absolut att detta med balanscykeln har varit till stor hjälp för att hitta just balansen.

• Pinklady78

Min fyra åring har en vanlig cykel med stödhjul. Hoon är inte så intresserad av cykeln faktiskt. Dom har springcyklar på dagis och det får väl räcka för henne att öva upp balansen.

Cyklar vi nånstan så sitter hon fortfarande i en sån där cykelsits på pakethållaren.

Svar på tråden Vilken slags cykel cyklar din snart 4-åring på?