• Madreh

Vår son på 14 mån slåss och skallas

Hej!
    Jag startade en tråd om detta med att vår son slår oss i ansiktet och skallas, både mot huvudet och benen. Det var några till som hade samma problem men ingen visste vad man skulle göra åt det.
    För oss är det ett problem och ett beteende som vi inte gillar, men vet som sagt inte vad vi ska hitta på för att han ska sluta med det.

Vi har 4 barn och ingen av dom andra 3 har gjort så här....vad beror detta på, varför gör han så här, vad kan vi göra åt det??

Väldigt tacksam för svar för det är väldigt jobbigt att alltid vara på sin vakt när vi har honom i knät.

Madeleine

Kevin, Oscar, Noah och Filips mamma
  • Svar på tråden Vår son på 14 mån slåss och skallas
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag möter många familjer som upplever precis vad du beskriver. Det kan vara att barnet slåss, bits eller knuffas i vilket fall som helst blir det en jobbig situation för hela familjen.

Min uppfattning är att det kan bero på olika saker. Oftast handlar det om att barnet är frustrerat, stressat, söker uppmärksamhet, handlar i försvar eller inte kan styra sina impulser. En vanlig missuppfattning är att tro att barnet gör det av elakhet.

Fundera på när han gör det så kanske ni kan se ett samband. Jag skulle rekommendera att ni direkt i ansluting till när det händer säger till honom att man inte får slåss. Försök vara tydlig men lugn när ni säger det. Att föra ett långt resonemag eller höja rösten lönar sig inte. Istället bör ni försöka tolka hans signaler och hjälpa honom sätta ord på hans känslor.

Det kan underlätta om omgivningen vet att ni är medvetna om hans beteende och att ni jobbar med det. Så mitt råd är att ni gärna kan tala om för era anhöriga och vänner vad ni går igenom.

MVH Christine

• Madreh

Hej igen!
    Tack för svaret, hade redan börjat kollat lite när han håller på så här men kan ändå inte få fram vad det kan bero på. Ibland är det när han är lite arg, men mest bara utan anledning. Han tycker om att sitta i famnen och vill gärna bäras och han blir buren mycket och får sitta i famnen, men det är oftast då vå får dom här smällrarna eller att han skallas. Och när jag lagar mat eller håller på med något i köket, då kommer han krypande (numera gående sen några dagar tbx) och ska in emellan mina ben och skåpen. Får han inte det slåss han eller skallas på benen.

När han gör så här säger vi att han inte får slåss, eller skallas om det är det han gör. Vi har även hunnit ta handen på honom iblan dom vi är snabbare än honom, men det fortsätter iaf.

Vi har talat om för vänner och familj så dom vet läget, men jobbigt är det och jag hoppas det går över fort.

Idag såg jag en sak jag inte sett innan och inte vill se igen. Storebror på 7 år satt och slog framför honom i luften, framför ansiktet och han fick sig en rejäl tillsägelse och jag hoppas att han inte gör så mera. Kan ju vara så att han tagit efter honom......
    Madeleine

Kevin, Oscar, Noah och Filips mamma
Svar på tråden Vår son på 14 mån slåss och skallas